Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vilket webbhotell ska jag välja?

Minska
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vilket webbhotell ska jag välja?

    Det är en mycket återkommande fråga, så då passar vi väl på att skriva en liten FAQ om det.

    Ställ dig först följande frågor

    1. Vad ska jag ha webbhotellet till? (Privat eller företag?)
    2. Hur stor är min budget? (Under 100 kr/mån eller över?)
    3. Vilka tekniska krav har jag? (99,9 procent upptid?)

    Ska jag köpa webbhotell för runt 10 kr/månaden?

    Det finns ett återkommande talesätt om webbhotell på webForum; du får vad du betalar för. Ett webbhotell som har riktigt låga avgifter måste ofta nedprioritera andra delar av sin verksamhet. Du kanske får sämre support. Uppstår ett problem kan det hända att du får vänta betydligt längre än om du kanske lägger 100 kr i månaden. Då har du en helt annan grund för att kräva bra support eftersom du betalar bra för det.

    Lärdom: Välj inte tia-i-månaden-webbhotell om du tänker satsa seriöst på att driva en webbplats, speciellt företagssidor. För privat bruk kan det dock vara helt okej.

    Finns det gratis webbhotell?

    Ja. Men förvänta dig ingen som helst service eller support. I regel dålig upptid och ofta långsamma Internetförbindelser samt låg bandbredd. Men vad hade du förväntat dig? Släng ut ett par hundralappar om året i stället och du kan börja ställa krav!

    Vad innebär trafik/bandbredd?

    Det som menas med trafik är den mängd data som överförs från servern till besökaren (klienten). Om du har en HTML-fil på 10 kB så är det alltså så mycket som laddas ned när någon vill komma åt filen. Men du ska komma ihåg att alla filer räknas, så har du till exempel bilder på varje sida så kommer dessa att inkluderas i din totala mängd trafik.

    Wow, XYZ erbjuder fri trafik!

    Nej, det gör de inte. Det finns ingenting som heter "fri trafik". Om du läser deras avtal noga så är deras definition att du inte får "använda mer än genomsnittet" eller vad som är "skäligen lämpligt" eller motsvarande. Det innebär att du kan förvänta dig ganska begränsad trafik - i motsats till vad det står i deras erbjudanden. Det är den bistra sanningen.

    Lärdom: Anlita inte webbhotell som erbjuder fri trafik. Fri trafik finns inte, gå inte på bluffen.

    Är webhotellet XYZ bra?

    Det har diskuterats otaliga gånger huruvida ett webbhotell kan hängas i julgranen eller ej. Testa gärna att söka efter det företag du tänker anlita.

    Ett bra ställe att utgå ifrån är kundomdömen om webbhotell hos Cint.se.

    Lärdom: Lyssna inte enbart på en kunds ris eller ros. Ta in flera, framför allt oberoende, kunders omdömen. Vissa har en tendens att höja sitt eget webbhotell till skyarna och vissa kritiserar företag de har haft dålig kontakt med. Lita till majoriteten! Om du tror att något/någon är för bra för att vara sant så har du nog helt rätt. Inget är gratis här i livet.

    Jag vill inte ha mitt webbhotell längre men jag måste betala ändå!

    Har du läst igenom avtalet du godkände när du registrerade ett konto? Om inte är det kanske hög tid att göra det, och därefter ta kontakt med webbhotellet. Har du gjort fel, acceptera och betala. Har de gjort fel, försök först föra en dialog med dem innan du börjar posta trådar såsom "Varning för webbhotellet XYZ". Ta kontakt med Konsumentverket eller anmäl till ARN om det inte går.

    Lärdom: Ta reda på hur lång uppsägningstiden är och övriga villkor för hur avtalet kan sägas upp, och på vilka grunder. Och gör det innan du beställer.

    Vilka webbhotell finns det?

    Jadu. Det är nog bättre att ställa frågan, "vilka webbhotell finns inte?". Alla IT-företag tycks starta webbhotell nu för tiden.

    För en detaljerad lista över hotell, se Datormagazins webbhotellsguide och Internetworlds webbhotellsguide. Det är dock enbart en lista över vad företagen erbjuder, och innehåller inga kundomdömen. Internetworld har också egna temasidor om webbhotell med nyheter och testar av webbhotell.

    Sök på webForum för fler tips och förslag. Det finns gott om underlag för att bilda dig en uppfattning.

    Jag är nybörjare - vad bör jag tänka på?

    Den första fråga du ska ställa dig är vad du ska ha din hemsida till. Ska du snickra egna html-filer för att testa, utveckla egna applikationer, blogga, visa några festbilder för polarna eller skapa en fullfjädrad företagsportal?

    Oavsett vilket är det viktigt att du på förhand gör en lista på saker du behöver. Koncentrera dig inte så mycket på vilken teknik du ska använda (till exempel php/asp.net eller MySql/MsSql). Det är ointressant i ett första skede. Skriv hellre ned vad du vill göra och leta sedan efter script som uppfyller dessa krav och som du trivs med. Titta sedan på vad scriptet har för systemkrav och sedan vet du vad du behöver för webbhotell. Börja inte med att titta på webbhotell först, för då låser du dig ganska snabbt.

    Om du exempelvis funderar på att starta en blogg kan du också få dessa förinstallerade på vissa webbhotell. Det räcker då att med några klick aktivera din blogg eller vad det nu kan vara. Söker du enkelhet är det en bra startpunkt. Det kan dock vara vettigt att se till att du får tillgång till databaser med alla inlägg om du i framtiden vill växa eller utveckla bloggen. Fråga din leverantör om det.

    Var kan jag läsa mer?

    Börja med att läsa igenom dessa trådar:
    Om du är intresserad av att höra omdömen om specifika företag:
    Andra intressanta trådar relaterat till att driva webbplats:

    Externa resurser
    Last edited by Pace; 2007-01-19, 23:49. Anledning: Lade till ytterligare information
    Take your god and shove him

  • #2
    Ett kommande tips är att besöka www.fritrafik.se. Dock återstår en del.
    Daniel Johansson
    DJC Solutions

    Kommentera


    • #3
      Har lagt till dessa punkter i mitt inlägg överst:

      + Vad innebär trafik/bandbredd?
      + Wow, XYZ erbjuder fri trafik!
      Take your god and shove him

      Kommentera


      • #4
        Mindre uppdatering

        Har lagt till länk till konsumentvägledningssidan cint.se under rubriken:

        + Är webhotellet XYZ bra?
        Take your god and shove him

        Kommentera


        • #5
          Jag kan bara rekommendera http://www.manufrog.com som webhotell för privatbruk.
          100:- om året inkl moms. 99.9 % upptid och deras support svarar på mail inom 15 minuter.
          Jag har aldrig haft mycket till övers för webhotell som varit billiga typ B-one, 99kronor etc efter att ha hört olika kompisar spy galla över dom och att de blivit blåsta på sitt domännamn med mera....
          Själv hade jag citynetworks innan och de funkade bra men det var lite för dyrt för min smak att ha en privat hemsida på....
          Så fick jag höra talas om manufrog och bestämde mig för att testa och nu 1,5 år senare så kommer jag inte att byta till något annat för de är hur bra som helst.
          Det enda man får göra själv är att registrera sin domän hos någon....själv gjorde jag det på http://www.melbourneit.com Det kostar 350:- om året om man bara betalar för ett år i stöten...betalar man för 10 år så får man 70% rabatt.
          Jag tycker att om man ska ha en domän så ska man inte snåla och välja ett webhotell som tar 1 krona för att registrera domänen, för risken är att de registrerar domänen på sig själva och den dagen du vill byta webhotell så får du köpa loss ditt domännamn för mycket pengar. Ett domännamn är enligt mig något personligt och 350:- om året för att själv kunna administrera sin domän och peka till vilket webhotell man än vill ha är en billig summa.....det är inte ens 1:- om dagen.
          Jag jobbar som internetansvarig hos en ADSL-leverantör och jag skulle mycket väl kunna ha min hemsida på våra webservrar helt gratis men manufrog har ett otroligt lätt användagränssnitt för att lägga till obegränsat med epost-adresser, obegränsat med subdomäner, obegränsat med MySql-databaser och en massa annat...så för 100:- om året så slipper jag tänka på backuper etc...det fixar dom.

          Kommentera


          • #6
            Denna är enbart till för att rekommendera webhotell.

            Josef, Moderator


            Ps. Passa även på att ta bort de inläggen som inte hör till ämnet.

            Kommentera


            • #7
              Crystone - REKOMMENDERAS EJ!

              Usch, vilken besvikelse..

              Crystone är praktexemplet på ett skrytsamt webbhotell som levererar desto mindre. Pampiga säljtexter och ett finslipat yttre, för att dölja det som verkligen finns där bakom.

              Vid första anblick verkar webbhotellet relativt billigt, de skryter till och med med att de är billigast i Sverige på .se-domäner. Låt dig inte luras av detta! Crystone är mästare på att ta ut administrativa avgifter för diverse enklare uppgifter och dölja kostnader du inte hade en aning om.

              När fakturan väl kommer blir det genast tydligt.

              Håll dig till seriösa spelare som Loopia, Neno och DigiKom istället.

              Kommentera


              • #8
                Uppdatering

                Har bland annat lagt till följande:

                + Lista på Klass A webbhotell (under rubriken Var kan jag läsa mer?)
                + Internetworlds webbhotellsguide (under rubriken Vilka webbhotell finns det?)
                Take your god and shove him

                Kommentera


                • #9
                  Uppdatering

                  Har lagt till följande rubrik nästan längst ned i texten:

                  + Jag är nybörjare - vad bör jag tänka på?
                  Take your god and shove him

                  Kommentera


                  • #10
                    perrus skrev:

                    Håll dig till seriösa spelare som Loopia, Neno och DigiKom istället.
                    Tillhör inte Digikom Crystone AB ? Har för mig att jag läst det någonstans. Eller i alla fall deras moderbolag Eastpoint äger det.

                    Hur som helst så har jag för mig att jag snappat upp det någonstans.

                    Edit. Kom och tänka på att det kanske inte är så lämpligt att posta detta inlägg här, då det endast är rekomendation av webbhotell som jag finnas i denna tråd. Så moderator, om du finner att inlägget ej ska vara kvar så får du gärna ta bort det.
                    Råfeministen Meza talar: Om flickor kan vara billiga kan män då vara gratis?

                    Kommentera


                    • #11
                      har haft chansen att kika närmare på

                      ett antal webbhotell i år. Vi är några som skriver om Loopia, B-one, crystone, jbnmedia, scorpion, FS-data och några till ute på http://www.webbgbg.se/hotell/
                      Tycker själv en lösning med linux och webbhotellet i Dallas verkar vara bästa lösningen. På detta kontot lägger du upp en domän, oändligt MySQL, du får gratis support, 10GB bandbredd(ca 40000 besökare) per månad, 250MB utrymme, hela fantastico paketet i kontrollpanelen(cPanel) med vilket du installerar, Cube cart, Chattrum, PhpMyChatt
                      phpBB - Forum, Coppermine, OsCommerce, phpnuke, InvisionBoard, MamboOpenSource, Nucleus, PHP-Nuke, PostNuke, WordPress, Xoops och ett tjugotal till. Själva kontot kostar 144:-. Det enda som tillkommer är domän. Läs mer här http://www.webbgbg.se/webbhotell/linux/budget.php
                      Både Loopia, crystone och oderland har varit nere i år. Ovannämnda har inte varit nere en sekund. Samtidigt som du måste betala för att få se statistik, använda MySQL eller få ha trafik till sidan på Loopia och crystone.

                      Kommentera


                      • #12
                        The planet är en stor leverantör men responsen är ju ingen höjdare från Sverige direkt. Det finns bättre alternativ isåfall, om du nu tvunget vill ha din sida utomlands. Dessutom är cpanel ingen revolution...
                        http://gråimport.se

                        Kommentera


                        • #13
                          Med respons menar du?

                          The planet är en stor leverantör men responsen är ju ingen höjdare från Sverige direkt. Det finns bättre alternativ isåfall, om du nu tvunget vill ha din sida utomlands.
                          Menar du svar från servern eller kunder från sverige? Jag kan hålla med om att det tar tid för att ladda bilder från hosten men inte mer än att det går att uthärda. Du skriver bättre alternativ och skulle gärna se hur du tänker.
                          Dessutom är cpanel ingen revolution...
                          Nej, och detta gör det enklare för många att känna igen sig. Du behöver inte leta runt eller läsa manualer för att hitta olika funktioner.
                          Dessutom ingår ju statistik, phpMyAdmin o.s.v. vilket man får betala extra pengar för på svenska hotell.

                          Kommentera


                          • #14
                            webbgbg.se skrev:
                            Menar du svar från servern eller kunder från sverige? Jag kan hålla med om att det tar tid för att ladda bilder från hosten men inte mer än att det går att uthärda. Du skriver bättre alternativ och skulle gärna se hur du tänker.

                            Nej, och detta gör det enklare för många att känna igen sig. Du behöver inte leta runt eller läsa manualer för att hitta olika funktioner.
                            Dessutom ingår ju statistik, phpMyAdmin o.s.v. vilket man får betala extra pengar för på svenska hotell.
                            Har du svenska besökare är latency ofta för hög. Det finns billigare alternativ i Europa till ungefär samma peng.

                            Vad gäller cpanel tror jag på en anpassning så kunder känner igen sig och får tillgång till det just de behöver. Cpanel är bloatad och alldeles för integrerad. Den tar fullständig kontroll över maskinen och jag ser faktiskt generellt bara nackdelar med den både för administratörer och kunder.

                            Vad gäller din kommentatr om attd et kostar extra på svenska webbhotell, så kan man väl bara konstatera att du kollat på fel leverantörer
                            http://gråimport.se

                            Kommentera


                            • #15
                              O.K?

                              Det finns billigare alternativ i Europa till ungefär samma peng.
                              Skall erkänna att jag inte har erfarenhet av för många webbhotell ute i europa. Danmark och Norge har väl de flesta provat men resten måste jag säga jag är dålig på. Vilka europeiska alternativ tänker du på?
                              Vad gäller cpanel tror jag på en anpassning så kunder känner igen sig och får tillgång till det just de behöver. Cpanel är bloatad och alldeles för integrerad. Den tar fullständig kontroll över maskinen och jag ser faktiskt generellt bara nackdelar med den både för administratörer och kunder.
                              Vad menar du med bloatad?
                              Tycker inte den tar fullständig kontroll över maskinen. Varken klienten eller servern.
                              Vad gäller din kommentatr om attd et kostar extra på svenska webbhotell, så kan man väl bara konstatera att du kollat på fel leverantörer
                              Tyvärr är det ju så idag att om man istället för kvalitet satsar på reklam så får man kunder. Du kan se många exempel ute. Jag skulle också gärna komma i kontakt med webbhotell i sverige som håller måttet. Men de syns ju inte.

                              Kommentera

                              Working...
                              X