Meddelande

Minska
No announcement yet.

Spelprogrammering - HUR?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spelprogrammering - HUR?

Jag har just fått intresse för programmering och kan inte mer än grunderna i freebasic, jag undrar vad exakt det är jag måste kunna för att kunna programmera ett spel av t.ex. MMO linknande tibia, eller runescape etc. vare sig det är 2d eller 3d bryr jag mig inte om

vill bara veta vart jag ska börja och vad man MÅSTE veta

1) Lär dig ett programmeringsspråk och lär dig det bra.
    2) Lär dig Nätverksprogrammering och Distribuerade system.
    3) Om du vill använda 3d grafik så får du ta och lära dig lite linjär algebra och 3d grafik.

Jag vet inte hur långt du kommer med FreeBasic, annars får du ta och lära dig nåt annat språk som t.ex. C#, Java, Python eller nåt liknande.

Kommentera

många spel använder ju redan färdiga utväklingsvertyg o motorer.
      Unreal skicka ju me sin gratis förr vet inte hur dom gör nu
      " The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?"

Kommentera

mayday skrev: Visa inlägg
        många spel använder ju redan färdiga utväklingsvertyg o motorer.
        Unreal skicka ju me sin gratis förr vet inte hur dom gör nu
        Jodå, UDK är gratis att ladda ner och använda. Finns flera spelmotorer med tillhörande utvecklingsverktyg som är gratis. Om man sen säljer spelet och inkomster går över en viss gräns så måste man betala royalties. Epic har nyligen ändrat gränsen för UDK till $50,000 vilket är grymt generöst!

Kommentera

C# tillsammans med XNA lär vara en bra ingång för nybörjare.

Kommentera

Det viktigaste är inte vilket språk utan att man har en bra spel idé: http://biphome.spray.se/gunnard/c-prog/progtype.html
            So long and thanks for the fish.

Tyvärr så har jag nu en person på min ignoreringslista. Personen ifråga höjer inte trivselfaktorn här, snarar tvärtom varför jag nu tackar för mig!

Kommentera

Tack grymt mycket för svaren grabbar ska ladda ner udk och ta en titt och lära mig något programmeringsspråk helt enkelt

Kommentera

Ifall du bara vill skapa något spel utan programmering, ladda ned några gratis spelskapar program. Ifall du vill bara lära dig något lätt programmeringsspråk och göra spel direkt, lär dig XNA.

Kommentera

Working...
                X