Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hämta projekt med huvud och underkategori?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hämta projekt med huvud och underkategori?

Hej!

Jag har en tabell med kategorier där jag sparar id, titel och parent. Om parent är 0 är det en huvudrubrik, annars en underkategori. När jag från en annan tabell hämtar ut projekt vill jag lista dessa i ordning. Allt funkar bra så länge ett projekt inte ligger i en huvudkategori. Jag vill alltid hämta ut huvudkategorirubrik och underkategorirubrik (nedan kallad kategorirubrik) varav den sista just nu innehåller huvudkategori om projektet ligger i en huvudkategori och underkategori om den ligger i en underkategori. Svårt att beskriva, men kort och gott, hur får jag ut ett projekt tillsammans med huvudkategori och underkategori vare sig i vilken kategori den ligger i. Jag vill inte att "kategorirubrik" ska spela flera roller som nu.

Tack för tips!

Kod:
    SELECT projekt.titel AS projekttitel, huvudkategorier.title AS huvudkategorirubrik, kategorigrupper.id AS kategorirubrik
    			FROM projekt
    				LEFT JOIN kategorier as kategorigrupper
    					ON projekt.gruppid = kategorigrupper.id
    				LEFT JOIN kategorier as huvudkategorier
    					ON huvudkategorier.id = kategorigrupper.parent
    					AND huvudkategorier.parent = 0
    			ORDER BY huvudkategorirubrik ASC, kategorigrupper ASC, projekttitel ASC
    bassebhu - din kompis bland kompisar

Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

Rapportera till bassebhu

Idéer? Taskigt beskrivet? Tack!

Rapportera till bassebhu

Kommentera

Jag vet inte om detta kan hjälpa... Jag gör ett försök!
      Men för typ jättelång tid sedan (12 år kanske!?) hjälpte jag en kund med ett träd i JavaScript.

http://destroydrop.com/javascripts/tree/

Kod:
      ' ## D-TREE LOAD SWEDISH PRODUCT MENUS
      SQL = "SELECT a.intID, a.intParentID, a.strName, a.bolView, a.strURL, a.strName2, a.strText, a.intLineText, a.intLinePDF, a.strFileName " _ 
      	& " FROM [catalogueSE] as a WHERE a.bolView = TRUE " _
      	& " ORDER BY a.strName;"
      Detta kallas något som jag nu har glömt.
      I koden finns inga LEFT JOIN, som du ser, men koden medger oändligt antal folder-i-folder.

Jag vet(??) att detta är inte det du frågar om, men kanske du kan modifiera D-tree att passa i ditt sammanhang, för ditt syfte?

Som sagt! Jag vet inte om det är till någon hjälp! I all välmening!

Kommentera

Tack, ska kolla in detta!

Rapportera till bassebhu

Kommentera

Working...
        X