Meddelande

Minska
No announcement yet.

SQL Uppdatering

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • SQL Uppdatering

    Är det någon som har erfarenhet av SQL2005 uppgradering! till SQL2014 exempelvis.
    Tacksam också för vad att tänka på när man kör Windows2012 R2.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

  • #2
    Har uppgraderat från det mesta inom SQL Server till det mesta genom åren, men undantag för SQL 2014. Det finns förstås artiklar av denna typ:
    http://thomaslarock.com/2014/06/upgr...ings-to-check/

    Om man bara kör databasmotorn och inte något annat som Reporting Services eller Integration Services, så har man inte mycket att oroa sig för i medelstora och icke-komplexa databaser. Kör man stora och hårt belastade databaser kan man råka ut för problem, som kan vara enkla eller lätta att lösa. Som vanligt kör man förstås alltid i testmiljö en tid innan man uppgraderar produktionsmiljön.
    Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
    course, you’re a consultant.

    Kommentera


    • #3
      Har du dynamiska skript eller annan kod som går direkt mot systemtabeller (istället för via INFORMATION_SCHEMA vyer) så bör du kontrollera att sys-tabellerna är uppbyggda likadant i 2014 alternativt skriva om dessa frågor mot vyerna för säkerhets skull. Microsoft ger aldrig garantier gällande systemtabellernas utseende mellan versioner.

      Den s.k. Upgrade Advisorn för 2014, som Microsoft verkar rekommendera verkar kräva att man uppgraderar en 2008 eller senare, så det kanske är bättre att mellanlanda på en 2012 eller 2008?

      Mer uppgraderingsinfo från Microsoft
      Skulle rekommendera att du läser det här också (åtminstonde), mer info finns säkert online.
      Upgrade to SQL Server 2014
      Breaking Changes to Database Engine Features in SQL Server 2014
      Behaviour Changes to Database Engine Features in SQL Server 2014

      Backward Compatibility 2014



      Breaking Changes to Database Engine Features in SQL Server 2012
      Behaviour Changes to Database Engine Features in SQL Server 2012

      Backward Compatibility 2012



      Andra tips
      Upgrading to SQL Server 2014: A Dozen Things to Check
      Upgrading To SQL 2012: Ten Things You Don’t Want To Miss

      Kommentera


      • #4
        Hjärtligt tack för bra svar. Jag har ju inte hela miljön här hos mig, men mina program och databaser körs i Volvo miljö så jag tror att vi testar med en ren backup och en restore.
        Lat och arbetsskygg som jag är har jag inte följt med själv de senaste åren.
        Men hörde att svärdottern testkörde vissa kontroller på en databas med 1,2 Miljarder poster. Jag har ju bara jobbat med miljondatabaser och dessa för CAR biluthyrning är ju inte jättestora, även om de har rullat några år numera.
        Så jag kommer tillbaka och postar testresultat.
        Tackar säger Lasp
        Livet är kort och Nu!
        Läs mera!
        !?

        Kommentera


        • #5
          Fick detta besked nyligt:

          Hej Lennart!
          Jag har redan installerat en ny server (2012 R2) med SQL 2014. Jag testade att skapa en tom CAR databas och la upp användaren (car) sen tog jag en backup från den som låg i SQL 2005 och läste på den på SQL 2014 databasen. Sen skapade jag en ny instans som pekar mot den nya och bad en användare att logga in mot den och testa lite. Det verkar fungera som det ska.

          Är det något speciellt i CAR som vi bör testa innan vi går över mot den nya?

          Så det känns bra säger Lasp
          Livet är kort och Nu!
          Läs mera!
          !?

          Kommentera

          Working...
          X