Meddelande

Minska
No announcement yet.

SQL-fråga, UNION

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• SQL-fråga, UNION

Kod:
    SQL = " SELECT l.intID, l.strName, 'TRUE', ( SELECT COUNT(*) FROM userLanguage ul WHERE ul.intLanguageID = l.intID ) " _
    & " , ul.intID " _
    & " FROM userLanguage ul, language l " _
    & " WHERE ul.intLanguageID = l.intID AND ul.intUserID = " & session("userID") & "  AND EXISTS " _ 
    & " (SELECT ul.intID FROM userLanguage ul, users u WHERE ul.intUserID = u.intID " _
    & " AND ul.intLanguageID = l.intID AND u.intID = " & session("userID") & ") " _
    & " UNION " _
    & " SELECT l.intID, l.strName, 'FALSE', ( SELECT COUNT(*) FROM userLanguage ul WHERE ul.intLanguageID = l.intID ) " _
    & " , FALSE " _
    & " FROM language l" _
    & " WHERE NOT EXISTS " _
    & " (SELECT ul.intID FROM userLanguage ul, users u WHERE ul.intUserID = u.intID " _
    & " AND ul.intLanguageID = l.intID AND u.intID = " & session("userID") &");"
    Jag använder klassiskt ASP och Access denna gången.
    Något är fel på denna koden och den skarpögda och vakna ser direkt vad som saknas! :-)

Jag vet inte... jag är lite slut på idéer...!

Där finns tre tabeller:
    [users]
    intID

[language]
    intID

[userLanguage]
    intID
    intUserID
    intLanguageID

It's easy when you know how!
    "language" är ett reserverat ord!

Fast... jag måste medge... det är lite märkligt att det fungerar på andra ställen utan hakarna...!

Kod:
    & " FROM language l" _
    & " FROM [language] l" _

redigera:
    Jag har nu tittat på alla andra ställen och det är copy/paste kod MED klamrar, just för att förhindra situationer som dessa...
    Men, vilken huvudvärk jag fick!
    Så skönt att det fixade sig!
    Tänk att man ska lära sig nya saker hela tiden! Ha!
    Last edited by angelica; 2014-10-11, 10:48.

Kommentera

Working...
    X