Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ångra senaste sql-fråga?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ångra senaste sql-fråga?

    Hallå!

    Finns det nåt sätt att ångra en sql-fråga? Jag har en php/ajax-uppdaterbar html-tabell och om man ändrar nåt så är det ju definitivt. Finns det nåt sätt så att man kan koppla cmd/ctrl+z till en funktion som ångrar den senaste sql-frågan?

    Hur funkar googledocs och sånt där man kan ångra, i till och med flera steg?
    bassebhu - din kompis bland kompisar

    Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

    Rapportera till bassebhu

  • #2
    Finns inget inbyggt sådant stöd i SQL. Man kan använda transaktioner där saker inte skrivs till databasen förrän man "committar", men det funkar inte på det sätt som du (troligen) vill ha det.
    Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
    course, you’re a consultant.

    Kommentera


    • #3
      Menar du begin, commit och rollback och så? Det kör jag, men mest för att se till att inget avbryts i mitten av en serie frågor.
      Så googledocs t.ex. använder nåt helt annat än sql?

      Jag undrar också hur det funkar med t.ex. facebooks funktion för att se om någon skriver till en. När det dyker upp ... som visar att nån skriver.
      Är det en check som görs hela tiden, pushas det till en eller är det helt andra tekniker? Jag skulle vilja ha en funktion där jag har två textareas som uppdateras av två olika personer samtidigt på olika platser och båda ser live vad som uppdateras. Hur åstakommer man detta? (sorry för en helt annan fråga i kanske opassande forum)
      bassebhu - din kompis bland kompisar

      Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
      eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

      Rapportera till bassebhu

      Kommentera


      • #4
        bassebhu skrev: Visa inlägg
        Menar du begin, commit och rollback och så?
        Jepp och du använder man det som du ska.

        Nu vet jag inte hur googledocs funkar alls, men det kan säkert finnas ngn form av sql i hur de lagrar data, men vad som händer i gränssnittet borde vara funktioner i javascript om det är en ren web app.

        Facebook använder jag inte, så det för någon annan svara på.
        Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
        course, you’re a consultant.

        Kommentera


        • #5
          bassebhu skrev: Visa inlägg
          Finns det nåt sätt att ångra en sql-fråga? ... Finns det nåt sätt så att man kan koppla cmd/ctrl+z till en funktion som ångrar den senaste sql-frågan?

          Hur funkar googledocs och sånt där man kan ångra, i till och med flera steg?
          Jag har ingen aning om hur GoogleDocs fungerar, men rent generellt är ett ångrande något du måste koda runt omkring databasen.

          Jag förutsätter att du med "sql-fråga" menar INSERT/UPDATE/DELETE för en vanlig SELECT ändrar ju inget innehåll i databasen.

          Men om du på något sätt lagrar en lista på:
          * De senaste aktiviteter och som en användare har för sig
          * samt hur data såg ut före ev UPDATE/DELETE, eller nyinsatt ID vid INSERT
          (tex i en databastabell) Så kan du ju ha en knapp "Ångra" vilken kör en funktion som du har skapat i ditt webbgränssnitt som utför motsatsen till det användaren gjorde nyss.

          En ångrad INSERT tar bort raden med det nya ID:t, en ångrad DELETE/UPDATE lägger tillbaka infon från loggen igen.

          Ett sånt system går ju att bygga...

          Kommentera


          • #6
            Oh, låter superbökigt. Tack för svar!
            bassebhu - din kompis bland kompisar

            Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
            eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

            Rapportera till bassebhu

            Kommentera


            • #7
              Tre, i sammanhanget, skapligt relevanta länkar.

              1. http://www.warriorforum.com/programm...k-written.html
              Den äldsta. Från december 2011. PHP verkar vara det bästa svaret.

              2. http://en.wikipedia.org/wiki/Hack_%2...ng_language%29
              Facebook har relativt nyligen lanserat ett programmeringsspråk, delvis baserat på (inspirerat av) PHP. Om själva Facebook använder språket framgår inte av denna sidan.

              3. https://www.facebook.com/careers/dep...pt=engineering
              Talar väl lite för sig själv...! :-)

              ***
              Jag har inte läst dessa länkar jättenoga... Men lite. Det är intressant. Att man, i Facebook, kan se när andra skriver inlägg, i realtid.

              Kommentera

              Working...
              X