Meddelande

Minska
No announcement yet.

Uppdaterade id/nycklar

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Uppdaterade id/nycklar

Hej.

Ær hos en kund dær de updaterar id/nycklar under tidens gång. Detta blir ju ett stort problem då man av olika orsaker ska jæmføra historiskt data med nyare data. Har någon varit med om detta och hur ska man gå vidare?
    Kan någon førklara før mig varfør man øverhuvudtaget ska uppdatera dessa?
    Kan inte fråga kunden utan att frågan blir: varfør i h-e har ni valt denna løsning?
    Jag har faktiskt inte varit med om detta førut.
    Miljøn ær SQL Server 2008 och språket SQL.

En Id nyckeln är inte en ID nyckel om den uppdateras eller ändras!
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Kommentera

ScrapAnnette skrev: Visa inlägg
      Ær hos en kund dær de updaterar id/nycklar under tidens gång. ...
      Kan någon førklara før mig varfør man øverhuvudtaget ska uppdatera dessa?
      Kan inte fråga kunden utan att frågan blir: varfør i h-e har ni valt denna løsning?
      Jag har faktiskt inte varit med om detta førut.
      Miljøn ær SQL Server 2008 och språket SQL.
      Den lösningen är så pass bakvänd och vid första påseendet till synes idiotisk, att det nästan säkert måste finnas ett skäl till att det ser ut så. Jag tycker absolut att det är läge att du frågar kunden om hur de har tänkt och vad orsaken är eller har varit. Dock ska du kanske formulera frågan lite annorlunda än det du skrev ovan....

Sedan, beroende på svaret, går det kanske att hitta en alternativ och avsevärt bättre lösning - eller så befinner du dig i "Ingenmansland" och måste tänka på ett helt nytt sätt och med givna förutsättningar (hur vansinniga du än tycker att de är) hitta en lösning på problemet de har just nu.

Det kan finnas förklaringar som målar din kunds lösning in i ett hörn, där de är tvungna att anpassa sig. Kanske är det t.ex. så att systemets "nyckel" (i sak har ju Lasp alldeles rätt) har valts för att passa en integration med ett annat system, vilket gör att din kund måste anpassa sin nyckel efter ett externt systems ändringar? Att det sen inte varit det bästa valet av nyckel i tidernas begynnelse när systemet designades är ju en annan historia...

ScrapAnnette skrev: Visa inlägg
      Detta blir ju ett stort problem då man av olika orsaker ska jæmføra historiskt data med nyare data.
      Har man ett sådant system måste ju den gamla datan ändras när den nyare gör det om det är meningen att deras ID-värden ska matcha. Annars går ju databasens relationer sönder! Alla delar av den ändrade nyckeln måste ju uppdateras i alla tabeller, vid varje uppdatering!
      Last edited by aasah; 2014-09-13, 10:28.

Kommentera

Working...
      X