Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hasha id'n?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hasha id'n?

    Hallå!

    I stället för att använda index.php?id=1 skulle jag vilja använda en hashsträng. Hur är bäst att göra detta?

    När jag skapar en databaspost får de automatiskt ett id. Ska jag även spara ett hashvärde i en annan kolumn? Låt säga md5(1) för enkelhetens skull eller kan jag direkt i sql-frågan göra följande check (fast escapat såklart)?
    "WHERE md5(id) = '" . $_GET['id'] . "'"

    Och nästa fundering. Sannolikheten att få samma hashvärde är inte så stor, men jag antar att den finns och att det är nåt mer som ska till än att bara spara md5(id) i en hashkolumn om det är vägen att gå. Ska jag i så fall även ha en kontroll som kollar om hashvärdet redan finns nånstans och om det gör det hasha det ytterligare en gång och göra en ny check, eller liknande?

    Och till sist, är det 32 tecken som gäller för strängen eller ska jag sikta lägre? Vi snackar en databas med max 1000 poster, men vill göra det rätt ändå.

    Tack för svar!
    bassebhu - din kompis bland kompisar

    Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

    Rapportera till bassebhu

  • #2
    Finns det någon anledning att du vill använda ID för din hash?
    Jag hade använt ett vanligt GUID (UUID) istället.

    http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/...#function_uuid

    mvh
    @aviddevguy

    Kommentera


    • #3
      ok, cool! Tycker bara att det ser B ut med id=1 och lättare för folk att försöka hacka. Hur lockar jag fram GUID i php?
      Jag kan ju googla, men det var så länge sen vi pratades vid

      Kanske dax att uppdatera veckans snabel snart!
      bassebhu - din kompis bland kompisar

      Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
      eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

      Rapportera till bassebhu

      Kommentera


      • #4


        Måste du locka fram det i php? Du kan använda det direkt i SQL om du kikar på länken. I php är det bara att hantera som vilken sträng som helst (och det borde väl lagras som det i databasen också.)

        mvh
        @aviddevguy

        Kommentera


        • #5
          m'kay, får dyka in i det lite mer, tack. Återkommer säkert
          bassebhu - din kompis bland kompisar

          Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
          eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

          Rapportera till bassebhu

          Kommentera

          Working...
          X