Meddelande

Minska
No announcement yet.

kollationering?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • kollationering?

    Hej,

    Jag har installerat Visma Tid på en VPS, som har server 2008 R2, engelskt språk.

    Vid installationen installerades även databasen. Man fick inga val, utan det fixades automatiskt... Allt frid kan man tro...

    Nästa steg var att exportera alla kunder ur Visma Administration (detta görs i programmet och blir en xml-fil) för att sedan importera i Visma Tid.

    Här började problemen, då importen kraschade med dialogen att "Det går inte uppdatera databasen" Efter många turer med Vismas support och testning av xml-filen har jag kommit på databasen tolkar värdet AW samma som AV. När importen försöker skriva det till databasen blir det problem, eftersom vrdt måste vara unikt...

    Lite sökningar på nätet, får mig på spåret att kollationeringen är fel i databasen.

    Är det, det som är felet och hur rättar jag till det?

    Mvh
    Henrik
    I'm not a slave to a god that doesn't exist...

  • #2
    Jag kan inte säga säkert att det är det som är felet, men det låter inte alls otroligt. Vad har databasen (2008 R2) för kollation nu? Har du tillgång till Management Studio, så kan du se det genom att ställa musen på databasen i menyn till vänster och välja egenskaper. Ett av de listade fälten anger kollation. (Man kan få ut det i T-SQL också men jag kommer inte på hur på rak arm.)

    Att byta kollation på hela databasen efter installation, är något av ett elände. I princip så vill du undvika det. Bättre idéer kan (faktiskt) vara att skapa en ny DB med rätt kollation särskilt om du inte har någon data i den än.

    Man kan också (enkelt) byta kollation på enskilda tabeller och även enskilda kolumner, men om man i framtiden vill kunna jämföra värden mellan två kolumner, använda UNION eller dylikt så underlättar det om de har samma kollation. Annars måste man i varje sådan fråga gå in och explicit byta kollation på en av kolumnerna så de jämförs i samma kollation.

    SQL SERVER – Find Collation of Database and Table Column Using T-SQL
    MSDN Set or Change the Database Collation
    Last edited by aasah; 2012-11-18, 13:28.

    Kommentera

    Working...
    X