Meddelande

Minska
No announcement yet.

Spara senast gjorda saker i ett program?

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Spara senast gjorda saker i ett program?

Hej igen ni på webforum! Jag har en fråga angående om man kan "spara alla saker som gjorts när man stänger programmet". Med det menar jag så här. Låt oss säga att jag har en listbox som jag kan lägga till saker i. Jag stänger sedan programmet och öppnar det igen och alla saker är kvar. Det är inte så när jag nu lägger till det, vad behöver jag göra för att det ska ändras? Samma om jag t.ex har en inställning till att ändra språk (svenska t.ex istället för engelska) och så måste man ändra språket varje gång programmet startas.. Skulle väldigt gärna vilja ha det att sparas. IFALL man trycker på new ska det dock försvinna MEN det ska komma upp en ruta som säger att man vill spara. Det är detta mitt problem är :S eller vad som helst fast man vill byta bakgrundsfärg eller något bara det är kvar när programmet startas!

EDIT: En annan sak jag undrar över är i min listbox. Det är så att den ska logga olika "drops" från monster i ett spel jag spelar. När man sedan trycker på droppen (t.ex coins eller bones) så ska det stå en text så här: Drop rate: 50 % eller om det är 4 saker så t.ex Drop rate: 25 % osv.. aa ni förstår säkert fast jag har testat en del olika saker och jag får det inte att fungera :s Jag har min label1 som ska ändras när man trycker på den saken som den ska visa sannolikheten att få i drop. Frågan är bara hur jag får det att visas för det går ju inte att ta en string delat på alla andra saker osv..
    Last edited by Gramas19; 2013-03-06, 12:25. Anledning: Kom på en till grej

Hur du faktsikt implementerar det beror på vilket språk du väljer och vilka ramverk (om några) du tar till hjälp.

I fallet med en lista kan du välja att skriva ner innehållet till fil när programmet avslutas. Nackdelen är att det då inte sparar något om det kraschar. Istället kan du välja att skriva varje gång man ändrar listan, men då blir det mycket skrivningar istället.

Samma sak gäller inställningar i ett program. Läs in dem när programmet startar och skriv inställningar när dessa sparas.

Kommentera

Har du någon idé på hur man läser in dem i programmet ? och sedan sparar dess inställningar? Aldrig gjort så vet ej :s

Kommentera

Det verkar som att du har ett grafiskt program, vilket GUI toolkit använder du?

Kommentera

Jag använde windows form application, det ska inte vara en bild med coins utan den ska räkna ut hur många gånger man laggt till Coins och dela det på allt annat man har laggt dit så man ser hur stor chans det är att få just "Coins". Sedan vill jag att allt som laggts dit ska sparas till nästa gång man startar programmet vilket jag inte vet hur man gör än så än så länge har jag en "Save" knapp i min meny som sparar arbetet till en txt fil som man sen får ladda genom att trycka på open och leta reda på filen så den laddas till min listbox! Det som du hjälpte mig med innan

Kommentera

Working...
          X