Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hjälp med att skapa ett program??

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med att skapa ett program??

    Hej på er. Jag är ny här på webforum och jag tänkte ställa en fråga. Jag brukar programmera i C++. Just nu håller jag på att lära mig så jag har väl inte kommit så långt, men en bit iallafall Det som jag lär mig är enbart i console, t.ex hur man skriver loopar, if-satser osv, massa sådant.. Men om jag vill skapa ett "program" asså låt säga som skype. Det är ett sånt program jag menar... Förstås inte att man ska ringa och så men asså det ser inte ut som en console? Jag vill att det ska se ut som ett riktigt program Någon som vet hur man gör det i codeblocks?

  • #2
    Inte gjort något grafiskt program alls i c++. Men googlade lite: http://www.cplusplus.com/forum/beginner/28341/ står det om olika bibliotek du kan använda, exempelvis sfml.

    Välkommen till wf. Du ser även ut att ha haft en lika värdelös nyårsafton som jag. Eftersom du spenderar den med programmerings problem

    Kommentera


    • #3
      Haha, nejdå jag har faktiskt varit med familjen hela dagen och sen klockan 12 här jag bor (på Åland, klockan är 11 i sverige då) så sköt vi raketer och så Sedan gick jag till datan och började fundera på det här och då registrerade jag mig här! Tack för tipset btw ska kolla upp det!


      PS. Kom på en sak nyss.. Jag läste lite och jag såg att det fanns något som hette wxWidgets, jag testade det i codeblocks och jag gick steg för steg, tills jag skulle välja var wxWidget's location skulle vara. Testade att sätta det till min c++ map men det gick inte, istället kom en ruta och sa så här: "The path you entered seems valid, but this wizard can't locate wxWidget's files in it". Vet inte var jag ska lägga det för att det ska funka :/
      Last edited by Gramas19; 2013-01-01, 00:38.

      Kommentera


      • #4
        Gramas19 skrev: Visa inlägg
        Hej på er. Jag är ny här på webforum och jag tänkte ställa en fråga. Jag brukar programmera i C++. Just nu håller jag på att lära mig så jag har väl inte kommit så långt, men en bit iallafall Det som jag lär mig är enbart i console, t.ex hur man skriver loopar, if-satser osv, massa sådant.. Men om jag vill skapa ett "program" asså låt säga som skype. Det är ett sånt program jag menar... Förstås inte att man ska ringa och så men asså det ser inte ut som en console? Jag vill att det ska se ut som ett riktigt program Någon som vet hur man gör det i codeblocks?
        Vill inte ifrågasätta ditt val av språk egentligen men om du ändå tänkt göra fönsterprogram varför går du då inte på ex C#, dvs ett högnivåspråk (inre svårighetmässigt)?
        http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

        Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

        Kommentera


        • #5
          Okey, tack! Ska testa C# senare, fast ska lära mig c++ först. Jag började lära mig en del om C# men hörde att c++ var bättre så ska lära mig det först och sen C#

          Kommentera


          • #6
            Att säga att C++ är bättre än C# är inte helt sant. Det beror på vad du ska göra C# går snabbare att lära sig och framför allt går det snabbare att göra "riktiga" program! Du slipper pekare och sånt till exempel.

            Att lära sig C++ är väldigt bra, för du förstår mycket av hur andra språk är uppbyggda. Men det är svårare att lära sig. Kan du välja så välj C# (eller Java) och kör det ett tag, och plocka sen upp C++ när du fått en bättre programmeringsgrund.

            Men när det gäller C++ och GUI har jag kört lite wxWidgets, och bortsett från att jag hade svårt att få till installationen och kompileringen så tyckte jag det fungerade bra och var enkelt att använda. Lycka till!

            Kommentera


            • #7
              Tack!

              Kommentera


              • #8
                Hm. Jag hittade iallafall Visualstudio 2010 C++ och jag testade att kolla något youtube klipp på ett litet program och skrev som han gjorde för att se att det funkade utan några fel och det verkade fungera bra. Men som sagt när jag har lärt mig c++ har jag lärt mig i console t.ex såna saker som: cout << osv, massa såna saker. Men när man gör windows form application så skriver man annorlunda t.ex så här: "MessageBox::Show("Hello world"); Har någon en idé på var jag kan lära mig programmera i applikationer nu när jag vet hur man skapar dem och så? Om inte så finns det möjligtvis något annat sätt att lära sig? T.ex låna en bok eller att Microsoft själva har typ "tutorial" Så bra som möjligt skulle jag vilja

                Kommentera


                • #9
                  När man skall skapa ett program är det många beslut som skall fattas (tas).
                  Så mitt förslag är att du bryter upp och testar delar, en menydel, en läsdel, en skrivdel, en inloggning osv.

                  Sedan glömmer du vad du ville göra, och tar ett verkligt program, skapar en kopia av den förlagan.
                  Livet är kort och Nu!
                  Läs mera!
                  !?

                  Kommentera


                  • #10
                    Japp det låter som en bra idé, fast jag vet fortfarande inte var jag ska lära mig om allt det :/ :S

                    Kommentera


                    • #11
                      Nu skojar du? Det är väl bara att Googla tills man hittar en bra guide? Så har iaf jag lärt mig de språk jag behärskar. Det finns MÅNGA guider för C/C++, det är bara att kika runt så ska du se att du snart hittar någon som faller dig i smaken!
                      Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

                      Kommentera


                      • #12
                        Här är tutorials för sfml som jag skrev om förut http://www.sfml-dev.org/tutorials/

                        Kommentera


                        • #13
                          Program

                          Problemet är att sfml verkar inte vara så som jag tänker.. :/ Jag gjorde ju ett program som kan spamma text och det ser ut så här:

                          http://www.webforum.nu/attachment.ph...1&d=1358175830

                          Det är mer ett sådant program som jag menar, fast mycket mer finnesser osv..
                          Jag frågade min pappa om han hade något förslag på var jag kunde hitta någon såda guide antingen på svenska eller engelska. Han jobbar själv med datorer så jag tänkte att han kanske vet något. Han sa att jag kan testa googla och leta runt lite och så men att såna som gör svåra program har gått högskola och jag går bara i nian :s men mitt självförtroende sjunker inte för det efterssom att jag har stort intresse för det vill jag göra ett stort program gör jag det bara jag lär mig hur jag ska skriva :3 därför jag måste hitta något

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag vill bara flika in att dina senaste inlägg hade råkat fastna i webForums spamfilter - jag släppte loss det senaste och kastade bort de andra.

                            Och: [citat]men mitt självförtroende sjunker inte för det efterssom att jag har stort intresse för det[/citat]Härligt att höra! Kör hårt!

                            mvh
                            @aviddevguy

                            Kommentera


                            • #15
                              Here's my suggestion... Om du inte programmerat eller scriptat något annat språk tidigare så kanske det kan vara en idé att lära sig något annat "enklare" språk först för att mer kunna sätta sig in i "tänket" man behöver. Man måste ha stenkoll på logiken bakom varje rad kod och kunna se hur allt håller samman. C/C++ är ett svårt språk, särskilt som första språk (om det nu är det). Jag skulle rekommendera att du lär dig Java eller PHP först. Själv började jag med QBasic och efter det bar det av mot ASP, men det är i dagsläget förlegade språk.
                              Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

                              Kommentera

                              Working...
                              X