Meddelande

Minska
No announcement yet.

Hjälp med att skapa ett program??

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Tack för ditt tips! Jag ska kolla lite närmare på java tror jag. Jag hittade dock en sida där dem beskriver om windows form applications i C# och än så länge går det bra och jag förstår hur det fungerar. Frågan är när man kommer till lite svårare delar fast när jag gör programmen brukar jag ofta tänka hur det går ihop och varför det är så. Innan programmerade jag HTML och CSS. Jag började sedan intressera mig för program istället och bestämde mig för att lära mig C# eller C++ och det var någon som sa att man snabbare och lättare kan börja göra program med C# än C++ och ja. Det var inte så himla svårt! Ska dock kolla på Java sen som du sa!

Kommentera

Java och C# är ganska lika varandra, så har du valt C# kan du fortsätta med det isället för att lära dig nästan exakt samma igen fast i Java. I början av din programmeringsbana är det bättre att välja ett språk och fokusera på det, eftersom du lär dig både språket och programmeringen. När du sen lärt dig de båda bra, vilket händer i princip samtidigt, är det ganska enkelt att lära sig ett eller flera språk till eftersom du förstår hur man programmerar.

Kommentera

Tack, ja jag har hört att Java och C# är ganska liknande! och det är ju bra om man vet hur språken är uppbyggda och då kan ett språk på samma gång! Tack för svaren

Kommentera

.Net-forumet här är lite tomt, så stöter du på problem eller har någon fundering så tveka inte på att fylla det lite. Lycka till!

Kommentera

Jag rekommenderar dig att inte lära dig PHP i alla fall, faller du i det träsket så är risken stor att du kommer producera skräpkod för en ganska lång tid framöver.

C# och Java är ganska "förlåtande" språk med ganska strikta gränser, med GC (som gör att du "slipper" hålla koll på pekare osv.)

C++ är bra mycket friare, men med frihet kommer ansvar - större risk att du gör allvarliga fel.

PHP är en enda stor soppa som dock numera kan vara vettigt, om man vet vad man gör, något som dock majoriteten av alla som håller på med PHP klarar av eftersom att "språket" är som det är..

Javascript kan också vara en idé, det påminner lite om C#/Java/C++, men har både fördelar och nackdelar. Se dock till att du hittar bra material om du ska hoppa på det här spåret, det finns många missuppfattningar och vilseledande information på nätet

Kommentera

Ett hett tips, börja med ett funktionellt statiskt typat språk. Du får god koll på hur det fungerar med typer (vilket man inte riktigt får med ett dynamiskt typat) och du kan koncentrera dig på själva funktionaliteten. Sen läser du på om OOP och ger dig i kast med till exempel C#. Först när man behärskar statiskt typade språk väl bör man ge sig på dynamiskt typade, som PHP och JavaScript.
              Kodfabriken - Webb- & apputveckling

Kommentera

Working...
              X