Meddelande

Minska
No announcement yet.

Vad är en ordklass?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är en ordklass?

    Jag har köpt Svenska Akademins Språklära (SAS) och förstår inte riktigt vilken ordklassindelning den använder, om den delar in i första hand efter produktivitet eller funktion.

    Förra seklet räknades på grund av den höga produktiviteten presens particip, supinum, infinitiv och perfekt particip som infinita verb. När –t formen av adjektiv fungerar som bestämning till annat adjektiv så var man inkonsekvent nog att inte se detta böjningsform utan räknar det i stället som en (maximalt produktiv) avledning.

    Infinitiver kan i sig själv inte böjas (på det sätt som perfekt particip) men de kan produktivt (nästan alltid och det gäller även nya ord) avledas från de finita verben, om man därför väljer att räkna dem som verb så har man därmed också valt att räkna infinitiv som en böjningsform.

    Om man helt skulle bortse från produktiviteten och i stället gå efter positionen i satser, så blir det inte lika konstigt att –t formen av adjektiv ibland räknas som adverb och förmodar jag, att presens particip skulle då bli en egen ordklass, supinum skulle räknas till adverben, infinitivmärket skulle upphöra att vara en egen ordklass och föras till prepositionerna, infinitiver skulle räknas som substantiv eller troligare en egen ordklass, samt perfekt particip skulle föras till adjektiven.

    Självklart skulle man kunna välja att se även preteritum som en egen ordklass av oböjliga ord avledda från imperativer, men då alla finita verb har samma position/funktion/roll i en sats är det naturligt att välja att föra dem till en gemensam ordklass och därmed även göra dem till böjningsformer.
    (I både SAS och SAG förs presens particip som är ”oböjliga” till samma ordklass som perfekt particip som gjorts ”böjbara” genom att man fört ihop utrum, neutrum och plural till samma ordgrupp på samma sätt som med adjektiv.)

    Men, SAS (och även SAG) låter ibland produktiviteten styra ordklassindelningen och ibland inte.

    Varför är ordklassindelningen i alla svenska gammatikböcker (åtminstone de jag titta i) så inkonsekvent gjorda att man inte kan räkna ut vad som menas med ordklass i någon av dem?

  • #2
    Kanske du kan hitta något på http://www.grundenisvenska.se/oversikt.php

    Kommentera

    Working...
    X