Meddelande

Minska
No announcement yet.

Skriva böcker!

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skriva böcker!

    Att skriva tycker jag är så intressant och kul på flera olika sätt! Det finns så många olika "sätt" man kan skriva på..
    T.ex när det gäller en person som säger något:

    "Jag heter Anna"(,) sa Anna.
    -"Jag heter Anna"(,) sa Anna
    -Jag heter Anna, sa Anna.
    Och när det gäller liksom ordvalen och beskrivingarna:

    Aning oklart:
    Jag måste ut. Jag hinner inte ut. Jag känner bara hur det kommer. Kan inte hejda. Jag släpper spärren och låter det ösa ur mej.

    Tydligt:
    Jag skyndade mej så gott jag kunde men jag hann inte ens komma ut genom hallen när jag kände kräket i halsen. Det nästan sprutade ut över mattan..

    ~~~
    Tja, huvudsaken med att jag skapade den här tråden är ju att jag vill diskutera med folk om hur ni skulle skriva era berättelser och vad dem skulle handla om! Jag skulle nog skriva mera åt fantasi-hållet, aning vardagligt blandat med action och ja.. om platser som jag skulle vilja åka till.

    Längtar till att få höra svar!

    /Notorone B.

  • #2
    Jag har ofta bra idéer, men jag kommer sällan längre än ett kapitel. För min del kan det vara allt från lokalpatriotiska berättelser om sjukvårdspersonal till bakvända deckare eller historisk dramatik. Men som sagt, ett kapitel, sen får jag nya idéer som måste påbörjas.

    Jag har en hel drös med embryon inför pensionen (visserligen ungefär 30 år kvar dit, men ändå!), om man säger så.

    Mitt förslag på din kräkrad:
    "Spydde ner mig i hallen, som vanligt. Makaroner är inte någon underbar upplevelse på väg ner, men på väg upp är det riktigt jävligt - ungefär lika jävligt som att backa med släp eller tvingas lyssna på en skiva med Håkan Hellström."
    @aviddevguy

    Kommentera


    • #3
      @nders skrev: Visa inlägg
      Mitt förslag på din kräkrad:
      "Spydde ner mig i hallen, som vanligt. Makaroner är inte någon underbar upplevelse på väg ner, men på väg upp är det riktigt jävligt - ungefär lika jävligt som att backa med släp eller tvingas lyssna på en skiva med Håkan Hellström."
      Talang!
      Recursion - See recursion.
      Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.

      Kommentera


      • #4
        Ditt första exempel kan förtydligas med:

        Jag mötte en flicka.
        -Vad heter du, frågade jag.
        -Jag heter Anna, svarade flickan.

        Kommentera


        • #5
          Ja, det finns oändligt många sätt att skriva på.. Det gäller att inte förvirra med dåtid och nutid och framtid. När jag själv skriver så blir det oftast dåtid, alltså det förflutna- för jag tycker personligen att det känns mest intressant på något sätt. Jag skriver oftast om riktiga händelser, inte så mycket fantasier- och oftast om vardagliga händelser, som jag och andra kan relatera till.

          Kommentera


          • #6
            skriva är kul, jag är hyffsat bra på att uttrycka mig i skrift, bättre än i tal

            skrev en bok förut faktiskt, det var som en reseskildring. Gillar att läsa mest sådant och fantasy.
            dannesholk.se

            Kommentera


            • #7
              När jag gick i skolan fick jag lära mig att man skriver:

              -Jag heter Anna! sa Anna.
              Mitt företag

              Kommentera


              • #8
                @nders skrev: Visa inlägg
                Mitt förslag på din kräkrad:
                "Spydde ner mig i hallen, som vanligt. Makaroner är inte någon underbar upplevelse på väg ner, men på väg upp är det riktigt jävligt - ungefär lika jävligt som att backa med släp eller tvingas lyssna på en skiva med Håkan Hellström."
                Du skriver jättebra!! Själv försöker jag bli bättre på att skriva, men just nu har jag mycket läxor och prov som måste göras..
                Skall bli härligt när vi börjar med grammatik och berättelser och sådant!

                Kommentera


                • #9
                  Madeleine81 skrev: Visa inlägg
                  Ja, det finns oändligt många sätt att skriva på.. Det gäller att inte förvirra med dåtid och nutid och framtid. När jag själv skriver så blir det oftast dåtid, alltså det förflutna- för jag tycker personligen att det känns mest intressant på något sätt. Jag skriver oftast om riktiga händelser, inte så mycket fantasier- och oftast om vardagliga händelser, som jag och andra kan relatera till.
                  Tycker också mycket om vardagliga händelser
                  Särskilt när det handlar om någons liv som är mycket annorlundare än mitt eget

                  Kommentera


                  • #10
                    Kan man lära sig att skriva böcker eller andra skrivelser? Eller måste man ha den rätta "genen" för att överhuvudtaget börja kunna träna upp talangen?
                    Amatörer gör det de kan. Klåpare gör det de inte kan.
                    Walt Disney

                    Kommentera


                    • #11
                      det går nog att träna upp, du måste öva upp lite rutin, sedan kanske flowet kommer och då är det bara att greppa pennan/tangentbordet och köra!
                      dannesholk.se

                      Kommentera


                      • #12
                        Notorone skrev: Visa inlägg
                        "Jag heter Anna"(,) sa Anna.
                        -"Jag heter Anna"(,) sa Anna
                        -Jag heter Anna, sa Anna.
                        Antingen använder man pratminus (-) och då skriver man bara det som faktiskt sas:

                        - Hej, vad heter du?
                        - Kalle. Och du?
                        - Jag heter Anna.

                        Eller så använder man citattecknen runt det sagda:

                        "Jag heter Anna" sa Anna. "Jag bor i Storskogen med min lillebror som har en egen räv. Den har röd päls och vassa tänder."
                        "Va? Man kan väl inte ha en egen räv heller, de är ju vilda", sa Kalle.

                        Mig veterligt kan man inte använda både och, såvida inte man skriver dialog med pratminus och den ena personen citerar någon annan.

                        - Du är dum, Anna!
                        - Mamma! Han sa "Du är dum" till mig!

                        Kommentera


                        • #13
                          <removed>
                          Last edited by Patrik; 2020-02-21, 06:50.

                          Kommentera


                          • #14
                            Väldans Bra Gör en vulcan bok så kanske nån köper, Jag definitivt, skicka in till, 10tal med flera och tala om att du är här, Kram och lycka till.
                            Tina Pont ing Åre

                            Kommentera

                            Working...
                            X