Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ska en speaker vara neutral?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ska en speaker vara neutral?

    Den senaste tiden har jag tänkt lite på de speakers som finns runt om på arenorna och de uppträder minst sagt olika.

    Kalla mig partisk, men jag tycker AIKs speaker på Råsunda är suverän. Snackar tydligt, gapar och skriker inte och framförallt är han neutral - vid exempelvis byten så skriker han inte ut namnen om det är hemmabyte och tar bortanamnen i vanlig ton.

    Chelsea-Liverpool idag var värre, där eldade speakern på rätt bra, men värst idag var fan han på Borås Arena. När AIK bytte blev han överröstad av kommentatorerna, men när Elfsborg gjorde ett dubbelbyte skrek han så det måste ha skallrat i fönsterrutorna borta i Ulricehamn...

    Visst, speakern på Råsunda tar också i lite mer när det är AIK-namn som nämns, men det är ju inte i närheten av gaphalsen i Borås.

    Vad tycker ni, ska en speaker vara någorlunda neutral eller ska han elda på hemmafansen?
    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

  • #2
    Jag tycker helt klart att speakern ska vara partisk.
    Det är ju en stor fördel att ha hemmamatch och det får gärna förstärkas av speakern, det är bara bra tycker jag.
    Mitt företag

    Kommentera


    • #3
      Kolon, varit på basket någon gång?
      resebloggen # twitter # instagram

      Kommentera


      • #4
        :stefan: skrev: Visa inlägg
        Vad tycker ni, ska en speaker vara någorlunda neutral eller ska han elda på hemmafansen?
        Det beror på. Är det vanlig serielunk, hemmamatch och du menar speakern som finns på arenan, så är det ju OK om han/hon är lite partisk. Är det viktig match så ska väl tonen få vara ÄNNU mer enögd.

        Men om du menar TV/radio och det handlar om två svenska lag så ska det ju vara så opartiskt som möjligt. Är det däremot match med Sverige mot t.ex. danskarna så ska självklart kommentatorerna se matchen med 100% blågula ögon.
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

        Kommentera


        • #5
          Danne sätter huvudet på spiken. Jag håller med till 100%
          webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

          Kommentera


          • #6
            Danne V skrev: Visa inlägg
            Men om du menar TV/radio och det handlar om två svenska lag så ska det ju vara så opartiskt som möjligt.
            Speaker på en arena, hur får du det till kommentatorer i media?


            Jag blir mest irriterad på speakers som gapar och har sig, tycker det är osportsligt. En match ska avgöras på plan och med hjälp av publikens stöd på läktarna, inte av nån fåntratt med ett PA.

            Sen kan det slå över i ren pinsamhet också, när jag bodde i Jönköping kvistade jag över till Borås när AIK spelade där och för det mesta (hörde det dock inte igår på tv) så hojtade speakern inför inmarschen "Kom igen nu så klappar vi händerna för Elfsborg!"... Herreguuuud...
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

            Kommentera


            • #7
              Jag står fast vid vad jag skrev förut, en speaker på arenan ska vara partisk. När IFK Kungälvs motståndare blir utvisad spelas Piluttavisan eller Snickerboa givetvis!

              När vi mötte Villa-Lidköping borta så släktes hela arenan ner. Vi fick vackert vänta när hemmalaget åkte in på rad med cool rockmusik i högtalarna, strålkastarljus och överflygning av Viggen (tror det var Viggen, det ligger tydligen en bas i närheten). När deras inträde var avklarat stängdes musiken av och arenan tändes upp som vanligt, då fick vi vackert åka in.

              Dock tycker jag att det räcker med att speakern (och publiken givetvis) är partiska. När vi mötte Vänersborg fick vi ett eget omklädningsrum där det alltid var svinkallt och som låg en bra bit från planen, i ett eget hus. Vänersborgarnas omklädningsrum låg några meter ifrån planen och var antagligen bra mycket flottare än motståndarnas. Så ska det inte vara, då börjar det bli osportsligt.
              Last edited by Poteta; 2009-10-05, 17:58. Anledning: Stavfel.
              Mitt företag

              Kommentera


              • #8
                Poteta skrev: Visa inlägg
                När vi mötte Villa-Lidköping borta så släktes hela arenan ner. Vi fick vackert vänta när hemmalaget åkte in på rad med cool rockmusik i högtalarna, strålkastarljus och överflygning av Viggen (tror det var Viggen, det ligger tydligen en bas i närheten). När deras inträde var avklarat stängdes musiken av och arenan tändes upp som vanligt, då fick vi vackert åka in.
                F7 Såtenäs är väl en inte allt för vild gissning.

                Poteta skrev: Visa inlägg
                Dock tycker jag att det räcker med att speakern (och publiken givetvis) är partiska. När vi mötte Vänersborg fick vi ett eget omklädningsrum där det alltid var svinkallt och som låg en bra bit från planen, i ett eget hus. Vänersborgarnas omklädningsrum låg några meter ifrån planen och var antagligen bra mycket flottare än motståndarnas. Så ska det inte vara, då börjar det bli osportsligt.
                Nu kanske ditt exempel var lite mer skrämmande än det man ser på TV, men jämför man omklädningsrummen som man skymtar i hockeysändningarna så skiljer det ju en hel del på hemmalagets slott (ta Färjestads enorma som exempel) och bortalagets sketna bunker.

                Men att åka in till publikens hyllningar, pyroteknik och dunkande musik är inte ett dugg konstigt, så är det ju i varenda vettig match på elitnivå. Därför tycker inte heller jag att det är konstigt med partisk speaker. En del av spelet och psykologin med hemma och bortaplan.

                Det är inte rentav så att Gnagets speaker är en torr jävel som inte brinner för sitt jobb?
                resebloggen # twitter # instagram

                Kommentera


                • #9
                  Gaphalsen i Borås försöker få all den uppmärksamhet som han inte får när han till vardags kör i sin traktor.

                  Kommentera


                  • #10
                    Poteta skrev: Visa inlägg
                    När vi mötte Villa-Lidköping borta så släktes hela arenan ner. Vi fick vackert vänta när hemmalaget åkte in på rad med cool rockmusik i högtalarna, strålkastarljus och överflygning av Viggen (tror det var Viggen, det ligger tydligen en bas i närheten). När deras inträde var avklarat stängdes musiken av och arenan tändes upp som vanligt, då fick vi vackert åka in.

                    När vi mötte Vänersborg fick vi ett eget omklädningsrum där det alltid var svinkallt och som låg en bra bit från planen, i ett eget hus. Vänersborgarnas omklädningsrum låg några meter ifrån planen och var antagligen bra mycket flottare än motståndarnas. Så ska det inte vara, då börjar det bli osportsligt.
                    Inmarschen är en annan femma, det har jag inget emot. Men det där med olika skick på omklädningsrum stinker.

                    Dryden skrev: Visa inlägg
                    F7 Såtenäs är väl en inte allt för vild gissning.
                    Heh, jag hoppas att det var en tillfällighet att jaktplanen drog förbi, skulle de göra det vid varenda hemmamatch tror jag skattebetalarna skulle ha ett och anant att säga om det. De får ju inte ens jaga rånare med helikopter med planen...
                    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                    Kommentera


                    • #11
                      Just det, glömde svara på frågan.

                      Nej.
                      resebloggen # twitter # instagram

                      Kommentera


                      • #12
                        :stefan: skrev: Visa inlägg
                        Heh, jag hoppas att det var en tillfällighet att jaktplanen drog förbi, skulle de göra det vid varenda hemmamatch tror jag skattebetalarna skulle ha ett och anant att säga om det.
                        Nej, ingen tillfällighet men planerat för den matchen bara. Minns inte om det var annandagsderby eller någon viktig kvalmatch men att överflygningen skulle ske fick vi reda på redan under bussfärden upp. Fast då trodde vi att vi skulle få stå ute på planen och se spektaklet, inte stå i spelargången och höra det bara.
                        Jag minns inte årtalet men det borde vara tidigt nittiotal.
                        Mitt företag

                        Kommentera

                        Working...
                        X