Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ett annat forum...

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Robban
    replied
    [citat]Om man inte är så pass stark i sig själv så man kan svara på enkla frågor som varför man själv håller på med droger så kanske man inte alls ska hålla på med droger eftersom vissa droger faktiskt rent ut sagt kan förstöra livet självt. Det är inte någon leksak och det tycker jag alla ska vara medvetna om. Vi har bara ett liv och det brde man rimligtvis vara rädd om.[/citat]

Ehh? Och vad har detta med mitt inlägg om debattklimatet att göra? Verkligen ett ickesvar. :/

[citat]Jag tycker knappast som majoriteten här på forumet eftersom jag är mot droger generellt och vad jag vet så är inte jag någon majoritet.[/citat]

Syftar inte på dig specifikt. Ett debattklimat skapas inte av en individ.

[citat]Faktum är att man valt den nya kompisen "drogen" istället för allt annat ...[/citat]

Det är verkligen ett bekvämt synsätt, att tro att drogerna är orsaken till människors missär, och inte ett symtom. För har man det synsättet så är svaret på alla sociala problem mycket enkelt -- förbjud alla droger så löser sig allt. Tyvärr är verkligheten inte lika okomplex, men det spelar väl mindre roll antar jag?

Vi försöker alla lösa de sociala problem som finns i samhället, men vi har inte samma åsikt om hur det bäst görs. Innebär inte att en åsikt är mer värd än en annan, eller att någon åsikt inte skall vara tillåten. För det kan ju, rent teoretiskt i.a.f., vara så att den metod du förespråkar kanske inte är den mest effektiva för att lösa de problem vi har. Den svenska narkotikapolitiken kanske inte är världens bästa narkotikapolitik. Vi vet inte, för ämnet är såpass tabubelagt att man inte ens får föreslå att ämnet utreds.

Det är fler än du som har sett folk råka illa ut, och där droger varit inblandade. Jag har också på nära håll sett människor gått under. Men jag håller inte med dig om hur man bäst löser problemet. Det går inte att förbjuda sig ur sammhällsproblemen, tyvärr (för det vore ju den enklaste lösningen, om den hade fungerat).

Det är bara bra om folk trivs utan droger. Det är ingen som försöker tvinga någon att ta några. Och visst vore det kanon om alla kunde leva i harmoni, utan droger, krig och annat. Men verkligheten ser nu inte ut så. Det handlar om hur man löser sammhällsproblem på bästa sätt, och då kan man inte gömma sig bakom fina citat och naiva världsbilder för då tar man inte sitt samhällsansvar. Alla, som kallar sig demokrater, borde kunna acceptera att det finns människor med andra åsikter än dem själva, även om de inte håller med dem. Vad säger att just nuvarande politik är rätt? Kan ju t.o.m. vara så (rent teoretiskt) att den politik som förs nu gör att fler fastnar i ett tungt missbruk, och det skulle i.s.f. göra dem som försvarar politiken till medansvariga, hur välvilliga de än är.

Leave a comment:

• Beatbox
    replied
    [citat]Jag är inte överens, förstår inte riktigt hur du menar.
    Det finns många olika droger, endel används mest för skojs skull, andra mot huvudverk och andra mot tex. smärta osv. [/citat]

Droger är en sak, läkemedel en annan. Läkemedel tar man för det är nått fel på kroppen, nått som man inte gör med droger. Morfin får en del patienter men man ska ha väldigt, väldigt ont innan man får det utskrivet.

[citat]Vad är dom sociala problemen sverige har då? Jo just narkotikapolitiken! [/citat]

Allt kretsar inte kring narkotika. Var 4 under 25 är arbetslös i dagsläget. 1/3 av alla invadrare kan knappt läsa.

[citat]Men tyvärr är ungdomar smartare än så och har även källor på internet där det bevisas svart på vitt att sverige ljuger en rakt upp i ansiktet. [/citat]

Ena skillnaden är att drogliberal propaganda på nätet kan fortgå ostört utan kritik, man har all rätt att få veta alla sidor innan man beslutar sig för att börja. För att citera ett bra inlägg från det andra forumet :

[citat]Dock tycker jag att många på vårt forum för ta och tona ner lite själva, cannabis är inget man leker med och bara tar på skoj, om man inte behandlar drogen med respekt så kommer den att förstöra en, det är fakta. [/citat]

Och det är väl en relativt sund inställning, nått som de allra flesta saknar. Jag har också varit ung och odödlig, men en dag kanske man vaknar upp och förhoppningsvis är det inte för sent.

Leave a comment:

• splajf
    replied
    [citat=Beatbox]Jag tror att de flesta är väldigt övertygade om att det inte böhvs fler droger i samhället. Det är inte den vägen vi ska gå för att lösa narkotikamissbruket. Det tror jag de flesta är överense om. Att Sverige har många tunga missbrukare indikerar väl snarare en bristade socialpolitik. Dagens narkotikapolitik fokuserar på langare etc, nått som man ser på straffpåföljder.[/citat]

Jag är inte överens, förstår inte riktigt hur du menar.
    Det finns många olika droger, endel används mest för skojs skull, andra mot huvudverk och andra mot tex. smärta osv.
    Men genom att sluta sätta "knarkar" stämpel på människor som använder vissa droger, har vi då fått ännu en drog i samhället då eller?

[citat]
    Ett tungt argument är ju att Sverige har så stor andel tunga missbrukare. Varför tror du Holland kunde legalisera ? Jo, dom har inte de soceiala problem som vi har här i Sverige.
    [/citat]

Haha där gick du i stöpet.
    Vad är dom sociala problemen sverige har då? Jo just narkotikapolitiken! Narkotikapolitiken befinner sig på dagisnivå, i åratal har det räckt med att spy ut sig skitsnack som tex. "en pipa hash och du är fast", eller "hash mer beroendeframkallande än heroin". Men tyvärr är ungdomar smartare än så och har även källor på internet där det bevisas svart på vitt att sverige ljuger en rakt upp i ansiktet. Tyvärr så tappar vissa ungdomar respekten för droger på detta sätt, plus att ett förakt mot samhället kan komma ta form (man är ju bara en "knarkare" i samhällets ögon). Ungdomar i denna situation lever väldigt farligt som du kan förstå. Om du sen läggertill bristerna i förståelse för missbrukare, och bristerna i vården för missbrukarna, så har du dom sociala problem du pratar om.

När väl politikerna vågar säga som det är, kommer vi kunna jobba med problemet mot målet färre offer, och inte andra egoistiska intressen som att tjäna pengar på vård för 14 åriga hashrökare. Synd bara att det kostade tusentals liv :/
    underskatta inte mänsklig idioti.
    peace

Leave a comment:

• PeW
    replied
    [citat]Tyvärr så skiter majoriteten av sveriges befolkning fullständigt i att du tycker det, och istället vill man komma fram till ett hållbart sätt att lösa narkotikaproblemet.[/citat]Jasså? Vad stödjer du det uttalandet på?[citat]sverige har 31000 tunga missbrukare på 9M människor, medans holland har 25000 på 16M.[/citat]Källa?

Leave a comment:

• Beatbox
    replied
    Jag tror att de flesta är väldigt övertygade om att det inte böhvs fler droger i samhället. Det är inte den vägen vi ska gå för att lösa narkotikamissbruket. Det tror jag de flesta är överense om. Att Sverige har många tunga missbrukare indikerar väl snarare en bristade socialpolitik. Dagens narkotikapolitik fokuserar på langare etc, nått som man ser på straffpåföljder.

[citat]Så du kan gärna komma med ditt bästa argument för varför droger(vad är droger föresten?) för alltid ska vara kriminaliserade, så lovar jag att lyssna och försöka förstå vad du menar.[/citat]

Ett tungt argument är ju att Sverige har så stor andel tunga missbrukare. Varför tror du Holland kunde legalisera ? Jo, dom har inte de soceiala problem som vi har här i Sverige.
    Last edited by Beatbox; 2002-11-05, 19:49.

Leave a comment:

• splajf
    replied
    Beatbox: Jag kan förstå att du inte tycker våra argument håller då du bara ignorerar dem och slänger ur dig massa snack om att _du_ tycker man ska klara livet utan droger. Tyvärr så skiter majoriteten av sveriges befolkning fullständigt i att du tycker det, och istället vill man komma fram till ett hållbart sätt att lösa narkotikaproblemet. Och vi har ett problem, du kan ju inte ha missat att sverige har 31000 tunga missbrukare på 9M människor, medans holland har 25000 på 16M.
    Så du kan gärna komma med ditt bästa argument för varför droger(vad är droger föresten?) för alltid ska vara kriminaliserade, så lovar jag att lyssna och försöka förstå vad du menar.

Leave a comment:

• Beatbox
    replied
    [citat]Och nu är det snarare dags att dra mig ur matchen innan det är för sent. Jag kommer i fortsättningen bara att läsa den här tråden - i hopp om att debatten ska komma till sans och båda sidorna ska lyssna på varandras argument.[/citat]

Jag lyssnar och presenterar motargument. Varför ska jag ödsla tid på en massa argument som jag tycker inte håller överhuvudtaget ?

Leave a comment:

• Spender
    replied
    [citat=Beatbox]
    Vad hade du förväntat dig hos människor som är mot droger ? En kram ?
    [/citat]

Nej, men man kan väl förvänta sig att få sina argument granskade, och inte direkt avfärdade?

[citat=Beatbox]
    Men då kanske det är dags att du ger dig in i matchen och visa vad du går för. Uppenbarligen så ska du ju kunna presentera argument som får båda sidor att häpna. Upp till bevis, eller hur ?
    [/citat]

Nej, jag har inga världsomskakande superargument som kommer få alla att häpna. Jag har vanliga argument som jag förväntar mig att folk i alla fall ska ge en chans.

Och nu är det snarare dags att dra mig ur matchen innan det är för sent. Jag kommer i fortsättningen bara att läsa den här tråden - i hopp om att debatten ska komma till sans och båda sidorna ska lyssna på varandras argument.

Leave a comment:

• Beatbox
    replied
    [citat]Jag är själv från "den andra sidan" och jag har debatterat i drogtrådar tidigare. Nu är det ju ingen idé att ens försöka, man får ju ändå inget gehör för sina argument. [/citat]

Vad hade du förväntat dig hos människor som är mot droger ? En kram ?

[citat]Själv är jag öppen för argument från alla håll och kanter, bara de är övertygande. Tyvärr har jag sett allt för många diskussioner där två sidor bara står och kastar argument på varandra utan att få något gehör. Såna diskussioner leder ingen vart och missgynnar bara såna som jag, som vill debattera seriöst.[/citat]

Men då kanske det är dags att du ger dig in i matchen och visa vad du går för. Uppenbarligen så ska du ju kunna presentera argument som får båda sidor att häpna. Upp till bevis, eller hur ?

Leave a comment:

• Beatbox
    replied
    [citat]Japp.. lika dumt som ett narkotikafritt samhälle och jag påstår inget av dom. Det man kan göra är att minska antalet missbrukare är att använda skademinskningsprogram "Harm reduction". Där ingår sprututdelning, lära missbrukarna att ta sin drog på det säkraste sättet etc. Det funkar bevisligen, det är bara moraliska blockeringar (tex. ifrån politiker som Kristina Axén Olin "M") som hindrar att det sätts appliceras.[/citat]

Antingen så kan vi ju hålla på som förut eller så kan vi ta all våran kunskap om droger och förkasta hela idén med droger. Efter 1000-tals år av drogbruk så tycker jag vi borde va tillräckligt upplysta för att ro en sådan grej i land. Det finns ju andra sätt man kan stimulera sina sinnen på som ger precis lika mycket för "användaren".

[citat]Man kan ganska lätt solla ut riskgrupper som aldrig bör använda droger av något slag genom att kolla på deras mentala stabilitet, sociala status och annat så det är inte vem somhelst som blir missbrukare som också är populärt trott(självklart finns det undantag). [/citat]

En riskgrupp kan du ju aldrig se i förväg. Du kanske håller på med droger och det går alldeles utmärkt tills den dag då det händer nått annat i ditt liv. Förut så kanske du hade läget helt onder kontroll, men under rådande omständigheter så tappar du kontrollen. Livet är inte bara en dans på rosor hela tiden och drogbruket som förut va en kul lek kan förvandlas till ett stort problem som man inte orkar hantera. Det har hänt massvis med människor och kommer hända igen och igen och igen. Ska man då offra dessa människor bara för att en grupp människor utan problem ska få röka på ?

Leave a comment:

• Spender
    replied
    [citat=Beatbox]Varför ens skriva ett sådant här inlägg då du inte sagt ett endaste ord i alla andra drogtrådar som skapats ? Om folk från "den andra sidan" är här och debatterar så är väl det bara bra. [/citat]

Jag är själv från "den andra sidan" och jag har debatterat i drogtrådar tidigare. Nu är det ju ingen idé att ens försöka, man får ju ändå inget gehör för sina argument.

Själv är jag öppen för argument från alla håll och kanter, bara de är övertygande. Tyvärr har jag sett allt för många diskussioner där två sidor bara står och kastar argument på varandra utan att få något gehör. Såna diskussioner leder ingen vart och missgynnar bara såna som jag, som vill debattera seriöst.

Leave a comment:

• kollektiv
    replied
    [citat=Beatbox]Som du själv sa så är det ju för att förstärka upplevelser. Jag personligen behöver inte dessa förstärkta upplevelser utan nöjer mig med livet som det är.[/citat]

Alla har vi en egen vilja och ett eget val, du slipper röka cannabis om du inte vill jag lovar.

[citat]Jag tyxker det känns högst onaturligt att tvinga fram känslotillstånd som man normalt kanske inte skulle haft. Om man är ledsen så finns det en anledning till varför man är det och ett försök att ändra känslotillståndet känns som att försöka maskera saker.[/citat]

Japp.. man skall inte använda droger till att självmedicinera sig mentalt det skall skötas av professionella människor i vita kläder. Det är skillnad på att tona ner problem och att sätta guldkant på dagen.. STOR skillnad och att röka på när man inte mår bra mentalt så kan det också få motsatt effekt som jag tidigare sa så förstärker cannabis känslor och det behöver inte alltid vara dom dom angenäma känslorna som förstärks. Man bör alltid gå efter regeln "set and setting" som minimerar risken för dessa obehag:

http://www.xs4all.nl/~4david/firsthis.html

[citat]Jag tror man inte mår bra av detta i längden och det kan va en stor orsak till varför människor missbrukar olika typer av droger. Till slut blir vanliga världen alldeles för gå och tråkig. Det finns människor som inte blir sådana men det finns också en stor del människor som piffar upp tillvaron i allt högre grad mha droger. [/citat]

För att uppnå det med cannabis så bör du röka på ganska mycket under en längre tid (vilket inte är ett ansvarligt bruk) och dom problemen går över på ca. 2-3 dagar vad jag har läst. Det är inte så att du skakar och vitdaskig i huvudet av abstinens som det är populärt trott utan det räcker med att du aktiverar dig så går problemen i regel över.

Man kan ganska lätt solla ut riskgrupper som aldrig bör använda droger av något slag genom att kolla på deras mentala stabilitet, sociala status och annat så det är inte vem somhelst som blir missbrukare som också är populärt trott(självklart finns det undantag). Det är inte någon stor procent som ligger i riskzonen. Dom gjorde en poll på aftonbladet och expressen där 33% av dom som röstade (det var en massa som röstade, över 100,000 bara på aftonbladet om jag inte har fel) där dom svarade att dom använt hash. Om man räknar att sverige har 9.000.000 invånare så blir det 2.970.000 som provat på hash i Sverige (och det var bara hash, dom frågade inte om marijuana eller någon annan beredning av cannabis). Vi har ca. 25.000 missbrukare i landet och då blir det ca. en tung missbrukare på varje 119:de (118.8) som provat hash och man får också tänka på att många i Sverige idag som blir missbrukare testar inte heller cannabis före dom går in i ett missbruk av tyngre droger utan det är många som går direkt på extacy, rohypnol och annat.

[citat=Beatbox]Du kommer ju aldrig att kunna ändra på andras syn på droger och drogmissbrukare så länge som människor kommer till skada. "Säkert drogbruk" är en utopi som aldrig kommer att infinna sig pga en endel människor som inte kan hantera droger.[/citat]

Japp.. lika dumt som ett narkotikafritt samhälle och jag påstår inget av dom. Det man kan göra är att minska antalet missbrukare är att använda skademinskningsprogram "Harm reduction". Där ingår sprututdelning, lära missbrukarna att ta sin drog på det säkraste sättet etc. Det funkar bevisligen, det är bara moraliska blockeringar (tex. ifrån politiker som Kristina Axén Olin "M") som hindrar att det sätts appliceras.

Leave a comment:

• Beatbox
    replied
    Varför ens skriva ett sådant här inlägg då du inte sagt ett endaste ord i alla andra drogtrådar som skapats ? Om folk från "den andra sidan" är här och debatterar så är väl det bara bra.

Leave a comment:

• Spender
    replied
    Bara jag som tycker att drogdebatterna här var bättre förr? Nu har det blivit som på många andra forum, två sidor som står och pumpar ut argument utan att få gehör. Varför ens fortsätta en sådan diskussion?

Leave a comment:

• Beatbox
    replied
    [citat]Det är 36 för mycket, det är överhuvudtaget 1900st förmånga som kommer in i det rättsliga systemet. Dom som behöver vård bör få vård och inte en "prick i registret" vilket arbetsgivare nu mer i regel kollar. Detta och utfrysningen av vänner och även viss släkt som inte vill ha något att göra med "den där knarkaren" som i övrigt sköter sig. [/citat]

Du kommer ju aldrig att kunna ändra på andras syn på droger och drogmissbrukare så länge som människor kommer till skada. "Säkert drogbruk" är en utopi som aldrig kommer att infinna sig pga en endel människor som inte kan hantera droger.

Leave a comment:

Working...
X