Meddelande

Minska
No announcement yet.

Ryssland -- Ett u-land före utgången av 2017

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ryssland -- Ett u-land före utgången av 2017

Jag är osäker på om det är någon mer som följer händelserna i Ryssland som jag gör...(??)

Den bästa källan för detta är Dagens Industri, som ofta publicerar notiser av ekonomisk karaktär. Kanske inte helt oväntat med tanke på den redaktionens primära målgrupp!

Ryska banker kan behöva miljardstöd
    http://www.di.se/artiklar/2015/8/25/...a-miljardstod/

En annan källa, som jag betraktar som relevant, är The Moscow Times och deras engelska utgåva. Jag tror inte dom skriver på Ryska och det är nog lika bra det...

Jag tror inte den Ryska propagandan skulle lämna dom i fred om dom skrivit på Ryska!

Russia to Set Up Own Airline Ticket Booking System
    http://www.themoscowtimes.com/busine...em/529116.html

Det kanske låter oansenligt att fixa ett eget bokningssystem, men det är givetvis inte tanke. I texten framgår att den 1 september kommer ett datalagringsdirektiv som säger att all information om Ryska medborgare måste sparas på datorer och servrar som finns placerade på Ryskt territorium.

Med den rasande fart som Putin tömmer landets tillgångar skulle jag säga att Ryssland är ett u-land inom tre år.

Beroende på hur man räknar, jag har haft denna tanke, denna teori, under en tid, skulle det bli innan fotbolls VM 2018.

Om man lägger ihop det pussel som notiser och nyheter från Dagens Industri och The Moscow Times bildar får man en skaplig negativ bild av Ryssland och utvecklingen i landet.

Eller, snarare avvecklingen av landet!
    Ärligt talat, det är inte mycket, utom möjligen avancerad krigsmateriel, som utvecklas i det landet! För där snålas det minsann inte på investeringarna...!

Betyder det något för Sverige att Ryssland, knappt 2 timmars flygresa bort (Moskva), eroderar? Klart det gör! Svenska företag kan inte sälja. Ryska turister kommer inte till Sverige.

Tack för inlägget och vaksamma ögon! Att vi har cirklande flygplan och kanske snikande ubåtar, är väl en del av ett framtidsscenario som kanske inte är så kul!
    Men omvälvande. O jag gillar förändringar!
    För femtio år sedan var jag inte säker på vilket system som skulle falla först! Kapitalism eller Kommunism. Nu kommer andra vågen, och vi är inte heller säkra.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Kommentera

Du är ju rolig....! Skulle kapitalismen falla!?
      Ja, var får du allt ifrån!

Clothing Prices in Russia to Rise 20 Percent as Ruble Drops
      http://www.themoscowtimes.com/busine...ps/529164.html

Igår kunde man läsa att Putins judokompis nu har blivit tilldelat (kontrollen av) den internationella flygplatsen i Moskva, Sheremetyevo... (omöjligt att lära sig stava till!!)

Idag kan man läsa att Adidas avser att stänga 200 butiker i landet.
      Man tänker, äh, det kanske inte är så viktigt, men ... många bäckar små och det kommer såna saker VARJE DAG!

Tänk att öppna 200 butiker, hur jobbigt är inte det på en skala!? Jättejobbigt! I det perspektivet är det en betydligt enklare process att stänga 200 butiker.

Vad jag menar är, det som tar lång tid att bygga kan rivas på en eftermiddag! Eller i alla fall på några månader!

Jag tror inte det är någon fara med Ikea. Dom har finansiella muskler och fixar att hålla Putin och ekonomiska trassel på avstånd. Men eventuella planer på några nya butiker eller köpcentra blir förmodligen frysta tills vidare.

Kommentera

Russia's Anti-Monopoly Watchdog Threatens to Fine Google
        http://www.themoscowtimes.com/articl...le/530583.html

Inte ens Google klarar att hålla den Ryska (godtyckliga) rättvisan på avstånd!

Det som är mest förvånande är att hemsidan till The Moscow Times inte har blivit konfiskerad "för terroristfrämjande verksamhet".
        Ja! Men det kanske kommer!

Kommentera

"För fem år sedan fanns det fortfarande hopp om att saker skulle
          förändras till det bättre. Nu är det tydligt att Ryssland står inför en lång
          strukturell kris”, säger Igor Gladkoborodov, en teknikentreprenör som precis
          flyttat från Moskva till Kalifornien till Bloomberg.
          Allt fler flyttar från Ryssland
          http://www.di.se/artiklar/2015/9/21/...fran-ryssland/

Av de svenska medierna är det Dagens industri som följer utvecklingen i Ryssland bäst. (Bättre än SvD och DN till exempel.) Ibland lite torrt och ibland med viss humoristiskt underton rapporterar de om utvecklingen, ofta med en finansiell vinkel, men inte alltid.

Utvecklingen i Ryssland går faktiskt i raketfart, fast åt fel håll. Nu har Putin dessutom lyckats hitta ännu ett krig att fokusera militära utgifter och klassisk rygg-dunkar-propaganda på. Som om Ukraina inte räckte!?

Kommentera

"50% av befolkningen fattiga inom fem år"

Ja... jag vet inte om det är sant! Bara en gissning från min sida!

Helst skulle jag vilja hänvisa till texten som beskriver att 10% av befolkningen är fattiga, lever under 100 US dollar i månaden (eller vad det nu var). Jag ska se om jag hittar den texten. Kanske vid ett senare tillfälle.

ÄNTLIGEN! :-)
            En positiv nyhet om Ryssland!

Ryssland fick tillbaka dubbelt för krigsskepp
            http://www.di.se/artiklar/2015/9/22/...or-krigsskepp/

Tack vare växelkursraset för rubeln har Ryssland fått dubbelt så
            mycket i ersättning för sina uteblivna krigsfartyg från Frankrike, skriver Ny Teknik.

Handelsminister Denis Manturov konstaterar att återbetalningen innebär ett
            rejält valutaklipp. På fyra år har rubelkursen halverats mot euron, skriver Ny
            Teknik med hänvisning till den ryska nyhetstjänsten Ria Novosti.
            Det är väl egentligen ingen positiv nyhet... Eftersom anledningen är rubelns halvering i värde.
            Samtidigt kan man läsa om "Putins bankir" som stämmer den ryska staten på 100 miljarder.

Det är jättelätt att hitta 200 negativa notiser om Ryssland som delvis eller helt är baserade på information av de egna leden. Det ryska finansinstitutet, till exempel.

Sen finns det neutrala nyheter i form av att Ryssland vill sätta upp en militärbas i Vitryssland och väntar inget motstånd mot det i värdlandet. (Surprise!)

"Västrelaterade nyheter" kan bland annat vara att Adidas stänger 200 butiker i landet. Det är givetvis en droppe i havet, men adderat med allt annat är det absolut en signal som det ryska folket borde beakta.

"Att tro är att inte veta" och jag har inte alla svaren! Därför är det roligt / viktigt att skriva på ett forum som detta. Jag vet inte om 50% är fattiga om fem år, men... ja, vi får se.

Putin sitter till 2019 på sitt nuvarande mandat och sen är det val och sju år till av Putins Ryssland.

Kommentera

Vi var över för nått år sedan, med båt till Helsinki, snabbtåg till St Petersburg, fantastiska dagar.
              Fick frågan varför vi åkte?
              Jag svarade med dagens politik och ledare,
              vet vi inte hur länge det ges en möjlighet att se allt detta!

Så det är jätteintressant att följa någon som ser förändringar! Tack säger Lasp
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

Kommentera

Thank God, it's Friday!! :-)

Putin-högtalare för 10.000 kronor
                http://www.di.se/artiklar/2015/9/25/...-10000-kronor/
                (Tillverkade i Sverige.)

Lasp;
                Det var ett inslag i gårdagens Aktuellt, om en musiker som liknade nuvarande Ryssland vid forna Sovjet. Han blir offentligt lynchad i den statskontrollerade televisionen.

Hans status i Ryssland motsvara Ulf Lundell eller Tomas Ledin.

Kommentera

Lasp! Jag tror säkert att det går att resa till Ryssland även i framtiden! Men visst! Bra att du gjorde den resan, absolut!

Jag har inte ännu nämnt Rysslands kliv in i Syrien. Primärt av två anledningar:
                  1. Ryssland pratar bra för sig själva.
                  2. Ytterligare ett krig kommer inte förändra Rysslands positioner i världen i någon positiv mening eller riktning.

Russia Can't Sell Its Syria Propaganda – Analysts
                  http://www.themoscowtimes.com/news/a...ts/536932.html

Klicka inte!
                  Supermycket text men sammantaget kan man säga att Ryssland missbedömt nyhetsflödet i väst i den bemärkelse att nyheterna inte är samordnade i olika länder. Inte som Ryssland räknade med eller hoppades på.

I sista stycket står att den Ryska TV stationen RT (Russia Today) kostar Ryssland 212 US Dollar om året vilket i SEK skulle motsvara 1,2 miljarder...

Ryssland spenderar stora summor på media utomlands men utdelningen av dessa investeringar är tveksamma. Det är inte så många som tittar och det Ryska bidraget till nyhetsflödet i väst är om inte försumbart så i alla fall i gränslandet.

Putins senaste drag, i detta ständigt förändrade nuläge, är att alla skadade civila var skadade innan de ryska planen lämnade sin bas...

Ja! Kreativiteten på nyhetsflödet är det minsann inget fel på!

Kommentera

Experten: Putins propaganda – världens största reklambyrå
                    http://www.di.se/artiklar/2015/10/7/...ta-reklambyra/

Jag vill bara spara den här länken, för jag känner på mig att den kan komma till användning i framtiden... I en variant som jag i skrivande stund inte kan redogöra för! :-)

Kommentera

Debatt: Putin kommer att slå ut IS
                      http://www.di.se/artiklar/2015/10/8/...att-sla-ut-is/

Rysslands bombningar i Syrien har lett till spekulationer om vad landets
                      mål med insatsen är. Man ska komma ihåg att hittills har Vladimir Putin inte
                      förlorat en enda strid eller ett enda krig, varken på hemmaplan eller i
                      grannländerna, skriver författaren Vera Efron.
                      En text av mer tidlös karaktär.
                      Men det stämmer garanterat! Inget Putin gör sker av en slump! Där råder ingen tvekan!

Kommentera

Putins reserv i botten 2016
                        http://www.di.se/artiklar/2015/10/27...i-botten-2016/

"2016 kan vara det sista året som vi har några reserver att spendera.
                        Därefter kommer vi inte att ha några liknande resurser”, sa finansministern enligt
                        nyhetsbyrån AP.

Reflektion:
                        Jag döpte denna tråden att Ryssland skulle bli ett u-land före utgången av 2017. Nu vet jag inte riktigt definitionen av u-land, men oavsett definition, Ryssland ser till att öka utgiftstakten att detta noll-läge sker innan 2017 ens inträder.

Ryssland är, som bekant, tänkt värd för fotbolls VM 2018. Ja... hur det blir med det får man se. ... men det blir väl knappast någon "Sotchi-budget" på det evenemanget!

Ryssland har nu två krig på halsen och Putins Ryssland har aldrig förlorat något krig. Inget tyder på att Ryssland skulle dra sig ur någon del av Ukraina och/eller att kostnaderna för att driva Krim skulle minska.

Frågan man kan ställa sig är givetvis, är ett sargrat Ryssland farligare för världsfreden än ett framgångsrikt?

Redigera:
                        "Börsvärdet för Apple var mer än hela den ryska börsen förra året."
                        http://www.di.se/artiklar/2015/11/1/...sste-om-apple/

Wow...!
                        Last edited by angelica; 2015-11-02, 00:27.

Kommentera

Det är ändå märkligt att så många ryska tyrister semestrar i Egypten.
                          För några år sedan var vi på ett hotel där de konsekvent nekade att ta emot ryska gäster!

Haha ser att det blev en Freudiansk felstavning, Japp så är livet.
                          Mycket läsvärt.
                          Livet är kort och Nu!
                          Läs mera!
                          !?

Kommentera

För att svara på din fråga, en del Ryssar har pengar.... så är det.

Anledningen till att hotellet portar ryssar är en vild gissning från min sida! Men Ryssar har en förmåga att ta otrevligheter till helt nya nivåer. Det är nämligen så, att en del av den ryska kulturen går ut på att "bli serverad på silverfat" när man är på semester.

Det är samma sak med ryssar i Sverige. Buffé, typ julbord... ösa på med hur mycket mat som helst, och sen bara slänga det. Bara för man är på "semester".

Nu vet jag givetvis inte om det var så i just ditt fall, på ditt hotell. Men tänk lite. Vad är anledningen till att man portar just Ryssar på semester när man driver ett hotell som lever på turism?

Ja, jag vet inte! Jag kan bara spekulera! En sak vet jag dock, "inget sker av en slump!"

http://www.di.se/artiklar/2015/12/1/...ntar-ryssland/

Nu till dagens ämne.
                            Om man tar sig tid att läsa denna texten förundras man över Ryssens (Putins) oförmåga att bättra på sina odds i svåra tider.

Dom vill straffa Turkiet för det där planet (vad gjorde planet i Turkiskt luftrum??? Inte en chans i världen att stridspiloter flyger utan att veta var dom är!!) och stänger sitt land för Turkar...

Som alla vet(??) är det VM i fotboll i Ryssland 2018...
                            Hur är det möjligt!?

Dessutom finns det en ny lag nu som säger att alla lastbilschaufförer måste betala en ny kilometerskatt till ett privat företag...

Jag ska se om jag hittar den nyheten.
                            Hur kan ett land fungera utan transporter?
                            Dom säger att vägarna ska förbättras för den nya skatten, men i det landet finns det måååååånga fickor att fylla innan hålen i vägarna fylls...! Det ska alla veta!

Kommentera

Säkerhetstjänsten ska lyfta Putins opinionssiffror
                              http://www.di.se/artiklar/2015/12/9/...inionssiffror/

Ursäkta mig!
                              Skrev jag verkligen 2017 i rubriken på denna tråden!?

Ja! Tydligen!
                              Då saftade jag i ordentligt... för jag tänkte, det fixar dom säkert.

Men oj så fel jag hade! Eller verkar ha! Jag startade denna tråden innan händelserna i Paris och innan bomben i planet i Egypten, innan Ryssland klev in i Syrien och innan Turkiet sköt ner planet i det egna luft rummet...

2017 är det val i Ryssland igen och Putin hade bara sett till att köra vidare på samma tema... Phew!! En US Dollar kostar runt 70 rubel och det har varit runt 35 för inte alls så länge sedan.

Hur ska detta sluta!?
                              Ska Putin ta sig ann ännu ett krig som motivering för de tuffare tagen!?
                              När man väl drar ur pluggen, då går det fort!

USA analyserar läget i Ryssland och kan när som helst lansera nya sanktioner på grund av den dåliga utvecklingen i Ukraina. Dom har en stab som arbetar med det.

En stormakt utan guldreserv som måste höja skatten för att överhuvud taget få in några pengar... Med en inflation som gör pengarna värdelösa...

Ja, världens största reklambyrå har mycket att ta tag i! Det ska alla veta!!

Kommentera

Working...
                              X