Meddelande

Minska
No announcement yet.

FaceBook får 100 miljoner av Sveriges regering

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jon@s skrev: Visa inlägg
    Nej, ta inte i för mycket nu. Facebook använder mycket skit som t.ex. PHP så de har blivit tvungna att skapa HipHop för att klara av belastningen. Hade man valt andra språk som t.ex. Java och använt en händelsestyrd server arkitektur så hade Facebook fungerat mycket bättre idag. Men det skulle kosta för mycket att göra om allt. Det är bra om man väljer rätt redan från början skulle jag säga, men affärsmodellen och produkten är viktigast, därför kom språket i andra hand.

    Många säger också att deras databaslösning är bristfällig. Och den distribuerade databasen är inget unikt. Amazon och Google ligger steget före där.

    Hela värdet med Facebook är antalet användare. Det är värt enormt mycket. Sen ska de ha beröm för att klara av den tillväxten med så pass rutten teknik (enligt mig), men de har hittat lösningar.
    Till att börja med: jag gillar inte heller PHP. PHP är skräp och borde förpassas till komposten.. HipHop däremot är en intressant produkt, även om den kompilerar ett ointressant språk.

    Jag är inte övertygad om att Java med en händelsestyrd arkitektur hade varit lösningen, det är väldigt många händelser som ska distribueras per sekund. Ett "litet" community hade det säkert varit perfekt för, men det här.. Det är inte en server händelserna ska distribueras mellan, det är några tusentals servrar, det blir rejält med broadcasts i nätet när det bara är enstaka servrar som ska kommunicera.

    På databassidan så kör de, eller körde iaf (var 2-3 år sedan eller något sådant sen jag läste på lite), mysql (motor är jag osäker på..) + memcached. Dock med kraftiga modifikationer - Vid en uppdatering i mysql så distribueras den uppdateringen ut på alla andra mysql-servrar i klustret. Att bara uppdatera memcached i samma veva som mysql ger race conditions. De låter istället mysql ändra i memcached. Så vitt jag förstår så läser de inte mer än i undantagsfall direkt ur mysql utan kör mer eller mindre rubbet mot memcached.

    PHP är, dessutom, enbart delar av frontend. I backend finns det allt möjligt, rätt verktyg för jobbet vinner.

    Kommentera


    • #32
      Dubbelpost. Se nedan.
      Last edited by Danne V; 2011-11-02, 12:51.
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

      Kommentera


      • #33
        onkelborg skrev: Visa inlägg
        Det var ingen revolutionerande teknik som de slog igenom med. De slog igenom med en idé och en vision.
        Ptja...vare sig idén eller visionen var ju särskilt originella. Deras genomslag beror uteslutande på att "alla" har ett FB-konto. Igen: minns myspace.

        onkelborg skrev: Visa inlägg
        • Taggning av foton
        • Stabil chatt
        • Idén med appar
        Tycker du verkligen det är "revolutionerande"? (Men skit samma. Tråden handlar inte FB:s teknologi)

        onkelborg skrev: Visa inlägg
        I det här fallet: om fler än facebook kommer nyttja hallarna (för att det byggs för mer än facebooks behov) så har vi vunnit fler jobb, ökad attraktion för de norra delarna av norrland, miljövinster (frikyla, nära till miljövänlig el) samt pengar (skatteintäkter.) Så nej, jag tycker inte att det är glasklart att det är en dålig idé.
        Det är säkert en kanonidé att bygga serverhallar däruppe. Det har jag aldrig opponerat mig emot.

        Det jag reagerar på är att staten borde hjälpa befintliga företag i regionen på olika sätt. Istället ger man bort 100 mille till ett bolag som själva säger att dom inte behöver stålarna.

        Vilket du verkar tycka är OK eftersom du duckade frågan i mitt förra inlägg.

        (Ber om ursäkt för att inlägget var avklippt förut. Sitter på en taskig lina med mobilen).
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

        Kommentera


        • #34
          Nu vet jag inte riktigt vad som hände med ditt inlägg, det verkar forumet ha kapat.. Hur som haver.

          Att myspace backat kraftigt är väl inte särskilt konstigt? Jag förstod aldrig idén med myspace, fult var det (är det..), och vad skulle man göra med skräpet?

          Appropå revolutionerande, jag återanvände bara ett ord som förkommit högre upp i tråden. Ordet revolutionerande har blivit lite urvattnat. Men, men, skulle du beskriva det Sandviken håller på med som revolutionerande? Btw, kan du komma på någonting inom IT som är revolutionerande? Eller någonting överhuvudtaget?

          Vilka företag ska man investera i istället? Man borde rimligtvis förvänta sig samma avkastning, eller bättre, både när det gäller skatteintäkter, miljövinster och jobb?

          Dessutom investerar man inte direkt i Facebook utan i en serverhall.

          Vad för fråga har jag duckat?

          Kommentera


          • #35
            onkelborg skrev: Visa inlägg
            Att myspace backat kraftigt är väl inte särskilt konstigt? Jag förstod aldrig idén med myspace, fult var det (är det..), och vad skulle man göra med skräpet?
            Jag påminde om myspace och hoppades det skulle ringa en klocka utan att jag behövde förklara. Eftersom det inte gjorde det, here goes:

            Ingen bransch är i närheten av att vara så osäker som den som är webbaserad och vänder sig mot konsument. Hajpade webbplatser som "alla" vill vara aktiva på kan försvinna på nolltid när nya, bättre och "coolare" dyker upp.

            Att jämföra ett företag som FB med LKAB, Sandvik, Scania och vad det nu var du drog till med, är inte särskilt begåvat - tvärtom. De senare bygger sina verksamheter på kontrakt som sträcker sig åratal framåt och där säljare/köpare är beroende av varandra. FB kan bara be en stilla bön varje dag om att dom har kvar sina "kunder" när solen går upp nästa morgon också.

            onkelborg skrev: Visa inlägg
            Appropå revolutionerande....
            Skit i detta med "revolutionerande" osv. Det är irrelevant för trådens ämne.

            onkelborg skrev: Visa inlägg
            Vilka företag ska man investera i istället?
            Tror jag skrivit det några gånger tidigare i tråden, eller hur?

            onkelborg skrev: Visa inlägg
            Man borde rimligtvis förvänta sig samma avkastning, eller bättre, både när det gäller skatteintäkter, miljövinster och jobb?
            Nej, återigen: Regeringens uppdrag av riksdagen är INTE att ge bidrag och stöd på return-on-investment-basis, utan att göra socialpolitiska bedömningar, dvs att försöka skapa ett drägligt liv för så många människor som möjligt.


            onkelborg skrev: Visa inlägg
            Dessutom investerar man inte direkt i Facebook utan i en serverhall.
            Ööö...Och?

            onkelborg skrev: Visa inlägg
            Vad för fråga har jag duckat?
            Danne V skrev:
            Och, igen då, varför ge 100 mille i present till ett företag som enligt egen utsago inte ens behöver dom utan skulle gjort investeringen ändå? Upplys mig!
            Last edited by Danne V; 2011-11-03, 09:03.
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
            Våga Vägra
            FaceBook

            Kommentera


            • #36
              En artikel i ämnet: http://www.idg.se/2.1085/1.416112/sa...n-hit-facebook

              Det verkar som att bidraget var avgörande för vilket land datacentret hamnade i.

              Kommentera


              • #37
                Jon@s skrev: Visa inlägg
                En artikel i ämnet: http://www.idg.se/2.1085/1.416112/sa...n-hit-facebook

                Det verkar som att bidraget var avgörande för vilket land datacentret hamnade i.
                Ja, jävlar. Varför blir man inte förvånad? FB själva har ju bestämt hävdat motsatsen: Bidragets storlek var INTE avgörande för deras beslut.

                I min bok är det snarare än ännu starkare skäl till varför regeringen skulle bett FB dra åt helvete och istället plöjt ner motsvarande pengar i svenska företag, med svenska ägare.
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

                Kommentera

                Working...
                X