Meddelande

Minska
No announcement yet.

Läskigt: Så saboterade Kina klimatförhandlingarna i Köpenhamn.

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Läskigt: Så saboterade Kina klimatförhandlingarna i Köpenhamn.

    Något av det mest skrämmande jag läst på länge:
    http://www.guardian.co.uk/environmen...nge-mark-lynas
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

  • #2
    Ja hela den här inställningen om att "Nåja ni har nu smutsat ner världen i 100 år, nu är det vår tur att göra detsamma" borde innebära total bojkott av i.a.f. Kina. Kina är redan det land som förorenar mest (CO2), vilket de var redan 2007 och det kommer bara att öka månad för månad.

    Total bojkott och då menar jag verkligen total bojkott är på sin plats. USA m.fl. vågar sticka ut hakan officiellt för att Nordkorea gör provsprängningar med kärnvapen men här står de handfallna. Lägg korten på bordet och sedan låter vi Kina bli en inskränkt nation igen utan kontakt med omvärlden. Internationell marknadsexpansion är det som får dem att växa, stryp den helt och hållet!
    http://gråimport.se

    Kommentera


    • #3
      Vi får väll skylla oss själva då vi bara tittar på priset när vi handlar prylar. Det är ju "billig produktion" Kina blivit starka på, och som dom kommer att bli starkare på.

      Kan nästan förstå hur dom tänker : Om vi skiter i deras hälsa, mänskliga rättigheter och miljö osv. osv. då produkterna tillverkas, detta bara för att vi ska få billigare produkter, varför ska då dom bry sig om våran hälsa och miljö och riskera det välstånd dom nu äntligen börjat nå upp till.
      Om inte du och jag agerar smart och för en stabil framtid, varför ska då dom göra det?

      Det är inte dom rika som köper dom billiga "Made in China" produkterna!
      Den lilla människan kan förändra ALLT!

      (Ursäkta generaliseringen i frågan. På inget sätt vill jag förlöjliga allvaret i dom hemska fakta artikeln påvisar. Jag vill bara säga att Kina inte är ensam skurk, vi är minst lika delaktiga.)
      ---------------
      http://fun.axplock.com
      Ett gott skratt förlänger livet

      Kommentera


      • #4
        Mr.T Kina ser knappast västvärldens "utnyttjande" av billig arbetskraft som något negativt. Dina argument faller tyvärr platt och det ligger knappast bakom deras agerande. Tvärtom välkomnar de säkert ännu mer "utnyttjande".
        http://gråimport.se

        Kommentera


        • #5
          Bra artikel Danne V!

          Västvärlden verkar stå maktlösa mot Kina, inte bara i miljöfrågan. Vågar västvärlden inte ens diskutera tullar mot Kina, bara för att västvärlden är de som förespråkar frihandel?

          Kommentera


          • #6
            Ser nu att aftonbladet publicerat en översättning:
            http://www.aftonbladet.se/kultur/article6444261.ab
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
            Våga Vägra
            FaceBook

            Kommentera


            • #7
              Mr T skrev: Visa inlägg
              Kan nästan förstå hur dom tänker : Om vi skiter i deras hälsa, mänskliga rättigheter och miljö osv. osv. då produkterna tillverkas, detta bara för att vi ska få billigare produkter, varför ska då dom bry sig om våran hälsa och miljö och riskera det välstånd dom nu äntligen börjat nå upp till.
              Om inte du och jag agerar smart och för en stabil framtid, varför ska då dom göra det?
              Motfråga: Vad har då lett till deras välstånd. Svaret är inte att vi har bojkottat Kina de senaste 20 åren. Inte heller politiska påtryckningar i allmänhet. Svaret är handel. Genom att väst har idkat handel med Kina samt att regimen i Beijing har tillåtit detta har landet gått från att vara en fattig bondenation till att bli ett betydande industriland med en stor och välmående medelklass. Även om det fortfarande är tabu att kritisera regimen, så har kineserna långt större social och politisk frihet än vad de har haft sedan kommunistpartiet tog vid.
              Därmed inte sagt att allt är perfekt i Kina, men jag är ganska säker på att det hade varit värre om väst hade ägnat de senaste 20 åren åt att bojkotta landet.
              Mr T skrev: Visa inlägg
              Det är inte dom rika som köper dom billiga "Made in China" produkterna!
              Den lilla människan kan förändra ALLT!
              Tänk igen. Att kalla Kina lågkvalitetsland var kanske relevant för 10 år sedan, men knappast idag. Idag är Kina det i särklass största landet för elektronikproduktion. (Jag skulle vilja påstå att det är i princip det enda landet nuförtiden) Det skulle vara svårt, för att inte säga j***ligt svårt att hitta en dator som inte till största delen består av komponenter tillverkade i Kina. Så, jo, även de rika köper saker från Kina även om de kanske inte alltid är medvetna om det.
              Skulle vi teoretiskt sett bojkotta Kina totalt, skulle vi gå miste om den allra mesta elektroniken, och vi skulle inte kunna få motsvarande saker från lokala tillverkare heller, då den tillverkningen sedan länge är avvecklad.
              Så ser verkligheten ut idag.
              legis skrev: Visa inlägg
              Ja hela den här inställningen om att "Nåja ni har nu smutsat ner världen i 100 år, nu är det vår tur att göra detsamma" borde innebära total bojkott av i.a.f. Kina. Kina är redan det land som förorenar mest (CO2), vilket de var redan 2007 och det kommer bara att öka månad för månad.

              Total bojkott och då menar jag verkligen total bojkott är på sin plats.
              Du glömmer två saker:
              1) 20% av världens befolkning lever i Kina. Det är därmed knappast rättvist att mäta utsläppen i absoluta tal. Räknar du per invånare blir bilden en helt annan, Kina ligger då nära det globala medelvärdet av CO2-utsläpp.
              2) Mycket av den koldioxiden kommer från tillverkning av varor som säljs till västvärlden. Om vi som ovan låtsas att västvärlden imorgon börjar bojkotta Kina, vad kommer hända? Jo, förutsatt att efterfrågan på de varor som brukade tillverkas i Kina inte går ner så kommer produktionen flytta någon annanstans. Kinas utsläpp går ner pga förlorade tillverkningstilfällen, men nettoutsläppet blir oförändrat.

              Slutligen rekommenderar jag följande länkar, som inte handlar om detta specifikt, men väl vår syn på Kina och andra länder:
              SVT: Fredrik Härén om kunskap (Video, föreläsning om I-ländernas förhållande till U-länder)
              Niklas Dougherty (F.d. Blogge Bloggelito) - Kinahatarna (Text, inlägg som handlar specifikt om Kina)
              Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
              Internklippning:
              1) Snaggning av fångar.
              2) Klippning frisörer emellan.

              Kommentera


              • #8
                nitro2k01 skrev: Visa inlägg
                1) 20% av världens befolkning lever i Kina. Det är därmed knappast rättvist att mäta utsläppen i absoluta tal. Räknar du per invånare blir bilden en helt annan, Kina ligger då nära det globala medelvärdet av CO2-utsläpp.
                2) Mycket av den koldioxiden kommer från tillverkning av varor som säljs till västvärlden. Om vi som ovan låtsas att västvärlden imorgon börjar bojkotta Kina, vad kommer hända? Jo, förutsatt att efterfrågan på de varor som brukade tillverkas i Kina inte går ner så kommer produktionen flytta någon annanstans. Kinas utsläpp går ner pga förlorade tillverkningstilfällen, men nettoutsläppet blir oförändrat.
                Detta skulle stämma om man utgår från att alla har samma inställning som Kina, men så är inte fallet. Priser skulle gå upp p.g.a. dyrare produktion, vilket i en marknadsekonomi vanligtvis också innebär en minskad efterfrågan och så småningom lägre produktion.

                Så jag bortser inte från det du skriver men däremot tänker jag ett steg längre, nämligen:

                1) Flytta produktion till länder med större intresse för att minska farliga utsläpp och som därmed också har en industri baserad på renare energi
                2) Ökade priser leder till minskad efterfrågan och därmed också lägre utsläpp

                Vad gäller utsläpp per capita anser jag att kraven ska vara än högre än genomsnittet. Har du större energiförbrukning av smutsig kolkraft så ska också ditt ansvar vara mycket större oavsett om du har en miljard invånare eller ej. När det gäller miljön anser jag att man inte kan ha en per capita-fördelning, det ger bara en väldigt skev fördelning. Den ska vara baserad på produktion. Nu är det så att Kina troligtvis har den största industriella produktionen i världen men detta i sig ska inte ge dem ett frikort till att missbruka. Desto större prodution, desto högre krav anser jag.
                http://gråimport.se

                Kommentera


                • #9
                  Inte så konstigt att det blir så här när västvärldens cyniska och kapitalistiska konsumtionssamhälle ironiskt nog ger mer och mer makt åt det kommunistiska Kina.
                  Break a rule!

                  Kommentera


                  • #10
                    Väst har ju byggt upp sitt välstånd de senaste 100 åren på aktiviteter som orsakat merparten av alla utsläpp. Naturligtvis tycker jag att det är hemskt att Kina smutsar ner som de gör. Men jag kan förstå att de tycker det är orättvist. De får kritik när de går samma smutsiga väg som alla I-länder som redan har sitt på det torra, när Kina bara bidragit med en bråkdel av all skit som släppts ut totalt hittills. Och det är ganska förmätet av oss att skylla ifrån oss på de som skapar de sista dropparna som får bägaren att rinna över, när vi redan fyllt på upp till bredden - och dessutom byggt in oss i beroenden som vi inte vågar göra oss av med.

                    Företagen kommer inte flytta produktionen till "rena" tillverkare, förrän antingen konsumenterna efterfrågar det eller politikerna tvingar dem. Så, det är bara att göra sin insats, som konsument och väljare. Eller som "jobbig miljömupp" på random diskussionsforum.

                    Att bara bojkotta Kina tror jag inte på, så länge alternativen (billig produktion från andra låglöneländer) är minst lika smutsiga. Bättre i så fall att välja och aktivt fråga efter produkter med schyssta märkningar, istället för att bara tänka "inte Kina". Säljaren på Alina systems i Uppsala sa att de hade haft en enda kund som frågat efter miljömärkt hårdvara, när jag var där förra året. Jag blev nr två.

                    Dessutom tror jag nog att Kina - för sin egen överlevnads skull - kommer tvingas tänka om ganska snart av naturliga skäl. Utsläppen i deras eget land är ju gigantiska och skapar redan problem med luften de andas, vattnet de dricker, maten de äter etc. Kineserna är väl medvetna om sina egna miljöproblem - och de har dessutom både den styrning och infrastruktur som behövs för att göra en kraftig kovändning, till skillnad från t ex Indien och andra fattiga länder som inte ens har den möjligheten.

                    Kommentera


                    • #11
                      Det är här jag tycker att det är så intressant att lyssna på vad miljöaggresorer skrävlar om - eftersom även om jag de senaste åren hade haft en miljon SUV'ar som stått på tomgång dygnet runt, och nu helt plötsligt stängt av dem allihop, så är det en piss i det hav av utsläpp som kommer att ta död på livet på den här planeten som vi känner till det.

                      Det är bara att inse, pengarna vinner och oavsett om det är USA, Kina eller din granne som inte källsorterar, så är den här planeten dömd att gå under på grund av vår egen korkskallighet. Det är oundvikligt och allt vi har pysslat med som "intelligent" livsform de senaste tusen åren bevisar det tydligt.

                      Det finns en enda sak som utan undantag har varit återkommande i livets cykel, och det är att livet utplånas. Vi bara hjälper denna utveckling lite på traven..

                      (Nu är det verkligen inte så att jag inte bryr mig, för jag källsorterar, åker kollektivt, köper ekologiskt och närodlat och undviker plast och bilar för glatta livet i vardagen. Men hoppet dör mer och mer för varje dag. COP15 var bara ytterligare en spik i kistan.)
                      http://truemaybefalse.blogspot.com - Med en debugger i högsta hugg

                      Kommentera


                      • #12
                        erciz skrev: Visa inlägg
                        Västvärlden verkar stå maktlösa mot Kina, inte bara i miljöfrågan. Vågar västvärlden inte ens diskutera tullar mot Kina, bara för att västvärlden är de som förespråkar frihandel?
                        Fortsätter lite på mitt egna inlägg.

                        Skulle inte de länder som var överens i Köpenhamn, köra sitt race och inrätta miljötullar på allt från länderna utanför, som t.ex. Kina.

                        Det skulle givetvis vara svårt att genomföra men det tål att diskuteras, åtminstone för att få Kina att börja tänka i andra banor.

                        Kommentera


                        • #13
                          OveRRidE skrev: Visa inlägg
                          Det är bara att inse, pengarna vinner och oavsett om det är USA, Kina eller din granne som inte källsorterar, så är den här planeten dömd att gå under på grund av vår egen korkskallighet. Det är oundvikligt och allt vi har pysslat med som "intelligent" livsform de senaste tusen åren bevisar det tydligt.
                          +1

                          Problemet är ju att allt inte syns i priset, allt är inte inräknat, som t.ex. miljöeffekter och liknande. Det är ju här politikerna måste in, och lägga miljöavgifter mm i priset, när det inte ingår. Journalister kan ju också dra sitt strå till stacken med grävande journalistik och Goodwill mm. Det är bara väldigt komplicerat och oerhört svårt att få ett bra och fungerande system. Det är ju inte Sverige överallt

                          Kommentera


                          • #14
                            OveRRidE skrev: Visa inlägg
                            Det finns en enda sak som utan undantag har varit återkommande i livets cykel, och det är att livet utplånas. Vi bara hjälper denna utveckling lite på traven
                            Visst har du rätt - 99,9% av alla djurarter som funnits på jorden är utdöda. Även vi kommer att dö ut men förhoppningsvis tar det lång tid och jag tror inte att dagens miljöproblem kommer att få oss att kasta in handduken.

                            Om man skulle sammanfatta hela jordens existens på ett dygn så existerade dinosaurierna i 45 minuter. Människan har än så länge bara levt i 17 sekunder. Med tanke på hur anpassningsbar den mänskliga rasen är tror jag att vi kommer överleva mycket länge.

                            erciz skrev: Visa inlägg
                            Skulle inte de länder som var överens i Köpenhamn, köra sitt race och inrätta miljötullar på allt från länderna utanför, som t.ex. Kina.
                            Som flera har skrivit så funkar inte detta med att varje enskild människa skall ta ansvar och t.ex. sluta handla från Kina. Jag tror att det måste till regler uppifrån och då skulle t.ex. miljötullar vara ett alternativ. Samtidigt så är den kinesiska marknaden så pass stor så att man kanske sluter sig vilket ju inte alls vore bra.
                            /Tor
                            Jag och mina bilder.

                            Kommentera


                            • #15
                              Fia skrev: Visa inlägg
                              Företagen kommer inte flytta produktionen till "rena" tillverkare, förrän antingen konsumenterna efterfrågar det eller politikerna tvingar dem. Så, det är bara att göra sin insats, som konsument och väljare. [1]Eller som "jobbig miljömupp" på random diskussionsforum
                              I en perfekt värld går detta men nu är ju världen en stor sophög, inklusive vi människor. Skulle jag ställa två frågor till slumpmässigt utvalda personer i stil med:

                              1. Vill du ha en renare värld?
                              2. Skulle du kunna tänka dig att alltid kräva miljömärkta varor oavsett vad du skall köpa och oavsett vad priset är?

                              Svaren är ganska givna. Man svarar ja på första och nej eller "det beror på" på andra. Det har tjatats i 20 år om att det upp till oss individer att göra skillnad. det är dags att vakna upp och inse att det aldrig kommer att bli så. Ditt eget inlägg bevisar det.

                              Det krävs styrning och kollektivt beslutande metoder.

                              I övrigt håller jag med Override, oavsett vad som händer så kommer människan att hitta nya sätt att driva världen (mänskligheten) mot undergång.
                              http://gråimport.se

                              Kommentera

                              Working...
                              X