Meddelande

Minska
No announcement yet.

Är jag naiv?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Danne V skrev: Visa inlägg
    Om du läste mitt inlägg så sa jag ju inte direkt emot dig utan bara påpekade att man ska vara noga med att tala om vad man menar. Att rakt av skriva "antalet brott" ger sken av att det är antalet faktiska brott (uppskattat då antagligen) vilket kan ge en jäkligt skev bild av verkligheten.

    Så du har liksom ingen anledning att ta åt dig. Kan du ge en länk till just den sidan där du hittade siffrorna? Jag letade men hittade inte just dom.
    Jag menade inte att uttrycka mig som om jag tog åt mig, det var mer menat som att det inte finns något alternativ. Att vara försiktig när man läser statistik håller jag fullständigt med om men det finns ett oändligt antal möjliga "förklaringar" till dessa siffror vilket bara ger två resultat. Antingen använder man de siffror man kan ta reda på eller så bortser man från dem helt och hållet och istället går på känsla.

    BRÅ har en fullständigt lysande tjänst där man kan göra sina egna tabeller. Jag uppmanar alla som har det minsta intresse i ämnet att ta en titt. Dessa siffror är otroligt upplysande på mer än ett sätt. Som sagt, antalet förklaringar till siffrorna är oändliga och det blir väldigt spekulativt så man får ta tabellerna för vad de är. Faktiska siffror.

    http://statistik.bra.se/solwebb/action/index
    Last edited by legis; 2009-08-13, 21:30.
    http://gråimport.se

    Kommentera


    • #32
      För att knyta an till den brottslighet som tråden handlar om kan det också vara värt att ta del av vad Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi, har att säga:

      Har verkligen ungdomsbrottsligheten blivit grövre – eller är det medias bild som har förändrats?
      Ja, den forskning som bedrivits på det området visar att fram till 1990 ungefär så har ungdomsbrottsligheten ökat, men efter ungefär 1990 så har ungdomsbrottsligheten inte ökat och inte blivit grövre och det finns många olika undersökningar som samstämmigt visar på att ungdomsbrottsligheten har stagnerat och kanske till och med gått lite, lite ned.

      Så det är media som blåst upp det?
      Som är felaktig. Mediernas bild i det här avseendet är felaktig om man konfronterar den med den forskning som finns på området.
      http://www.brottsrummet.se/Bazment/96.aspx
      /Tor
      Jag och mina bilder.

      Kommentera


      • #33
        Lasp skrev: Visa inlägg
        "Som citerar sig själv!"
        Här i Sverige, som jag ser som ett bra land, har vi skolor som bränns ner till en kostnad av en halv miljard per år!
        Varför?
        Kan någon av ER ungdomar ge mig ett godtagbart svar!
        och kan någon tala om hur man får ordning (bukt) med det?
        Oavsett siffror, ökning eller minskning! Så har vi det faktum att det bränns ner skolor! Varför frågade jag och till en viss del tror jag att jag har fått svar! Ingen eller för få, bryr sig om den "arbetsmiljö" som eleverna har!
        Kan vi lansera en slogan "Våga Värna Vårt" Det är ju ditt och mitt, vårt allas samhälle vi lever i och skall förvalta!
        Så ett VVV för ett bättre samhälle kanske inte är helt fel säger Lasp ;-)
        Livet är kort och Nu!
        Läs mera!
        !?

        Kommentera


        • #34
          Lasp skrev: Visa inlägg
          Kan vi lansera en slogan "Våga Värna Vårt" Det är ju ditt och mitt, vårt allas samhälle vi lever i och skall förvalta!
          Jag håller med. Vandalisering kostar otroliga summor varje år. Se exempelvis bara på vandaliseringen av busskurer.

          [citat=västtrafik, oktober 2007]Kostnaden för vandalisering och klotter uppgår hittills i år till 3,2 miljoner kronor i hela Västra Götalandsregionen. 2006 slutade räkningen på 6,6 miljoner kronor[/citat]

          Några år gammal statistik, men det är ändå ganska stora summor, endast i västra götaland och endast för busskurer.

          Fast ju mer vandalism det är desto mindre resurser kan vi lägga på polisen. Det kanske är deras strategi?
          Skydda dina användares lösenord med hash och salt
          4 sätt att lösa prestandaproblem i sql-server

          Kommentera


          • #35
            Vi kan hålla på och dalta med kidsen tills fan kommer och avlöser.. Redan dom gamla grekerna klagade på ungdomens förfall
            In med dom på uppfostringsanstalt eller kåken.. från 10-12 år... för tydligen så har päronen varken tid eller intelligens
            nog för att sköta det jobbet... och det är problemet !

            Men å andra sidan så kan dom ju pröjsa för idiotin senare när inte samhället har råd att betala.
            Vi får väl se hur idioterna får det när höften går av och tänderna trillar ur ... det blir skoj


            Redigerat med anledning av webForums regler §4.
            Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Web-Tor alternativt forumledarna.

            Web-Tor
            Moderator, webForum
            Last edited by Web-Tor; 2009-08-20, 18:06.
            KEEP IT GREASY

            Kommentera

            Working...
            X