Meddelande

Minska
No announcement yet.

Motorolja

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorolja

    I min servicebok står det att jag skall ha motorolja 5W-40. Dom hade inte den på macken men dom sa att jag lika gärna kunde ta 0W-40. Vad är det för skillnad? Vad betyder beteckningen?

    Ps. Peugeot 307, 2004
    Last edited by Web-Tor; 2010-09-16, 07:36.
    /Tor
    Jag och mina bilder.

  • #2
    0W-40 är tunnare vid lägre temperaturer.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#Grades
    Break a rule!

    Kommentera


    • #3
      Okey, siffran innan W beskriver oljans viskositet.

      Men kan jag använda oljan?
      /Tor
      Jag och mina bilder.

      Kommentera


      • #4
        Jag är tyvärr för dålig på olja/bilar för att kunna säga om det är okej eller inte, men 0W-40 är en "bättre" olja än 5W-40 och moderna motorer brukar vad jag förstår fungera bäst med tunnare olja.

        Men är det verkligen enbart 5W-40 som är angett i serviceboken? De bilar jag har haft har listat flera olika godkända oljekvaliteter i manualen.
        Break a rule!

        Kommentera


        • #5
          För den motorn jag har så är det bara 5W-40 som alternativ. Men det står också (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen) att man kan använda olja av "hög kvalité".
          /Tor
          Jag och mina bilder.

          Kommentera


          • #6
            Web-Tor skrev: Visa inlägg
            Okey, siffran innan W beskriver oljans viskositet.
            Siffran före beskriver oljans viskositet vid låg temperatur (kallstart) och siffran efter vid hög temperatur (motorns arbetstemperatur).

            Lågt värde = låg viskositet = lättflytande.
            Högt värde = hög viskositet = trögflytande.

            Web-Tor skrev: Visa inlägg
            Men kan jag använda oljan?
            I och med att båda oljorna har 40 som det andra talet, så innebär det att det är exakt samma olja vid motorns arbetstemperatur. Enda skillnaden är alltså att 0W-40 är lite mer lättflytande när motorn är kall.

            Vid kallstart vill man ha en lättflytande olja, så oljeflödet kommer igång snabbt. Men en lättflytande olja smörjer inte lika bra, så därför vill man att den ska bli mer trögflytande när temperaturen ökar.

            Kommentera


            • #7
              Tack Tydal!
              /Tor
              Jag och mina bilder.

              Kommentera


              • #8
                Nu vet jag inte om du har några garantier kvar på bilen, men för att tillverkarens garantier ska gälla är de rätt kinkiga med att exakt rätt olja används. Viskositeten för din bil (antar att det är en bensinare, 1,4 eller 1,6-litersmotorn?) är 5/40 som anges, men man kan som sagt använda andra varianter också.

                Kinkigheten omfattar inte Peugeot i så stor omfattning, men exempelvis BMW, VAG och Ford är extrema. De kräver att oljetillverkaren har ett visst additiv i oljan för att de ska godkänna den att användas vid service - och de kräver givetvis inte samma additiv.

                Exempel: Shells vanligaste helsyntetiska olja heter Helix Ultra 5/40 vilken vi säljer mängder av på jobbet.
                BMW har godkänt en olja som heter Helix Ultra AB 5/30.
                Audi (VAG) har godkänt en olja som heter Helix Ultra VX 5/30.
                Ford har godkänt en olja som heter Helix Ultra F 5/30.

                /red
                Andra varianter är också godkända beroende på motor och modell (speciellt nu när Shell döper om hela sitt sortiment...) men ovanstående är som sagt exempel.


                Exakt samma olja i grund och botten, men med olika små tillsatser vilket gör att den blir markant dyrare än "vanliga" Ultran.
                Nu har Shell jobbat fram Ultra Extra som täcker alla olika klassificeringar, men gissa om den är dyr?

                Som sagt, har du inga garantier kvar på bilen så kan du ta ut svängarna en aning, men vill du vara säker på din sak och bilen är ny - kolla med en återförsäljare som har koll så inget blir fel.
                My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                Kommentera


                • #9
                  Kan man lämna sin bil till dig för service Q?

                  \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är som sagt en -04:a så jag har inga garantier kvar. Jag kollade i serviceboken nu och där stod att man skulle använda 5W40 men även kunde ta en av "högre kvalitet".
                    /Tor
                    Jag och mina bilder.

                    Kommentera


                    • #11
                      stoffe-2k skrev: Visa inlägg
                      Kan man lämna sin bil till dig för service Q?
                      Jag säljer dig oljan, stiften, filtret, filteravdragaren, till och med spilloljeuppsamlaren (och absorbenten när du misslyckas ) men du får faan byta själv!
                      My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                      Kommentera


                      • #12
                        attans, hade hoppats på att du gjorde allt

                        \ˈin-fə-dəl, -fə-ˌdel\

                        Kommentera

                        Working...
                        X