I min servicebok står det att jag skall ha motorolja 5W-40. Dom hade inte den på macken men dom sa att jag lika gärna kunde ta 0W-40. Vad är det för skillnad? Vad betyder beteckningen?
Jag är tyvärr för dålig på olja/bilar för att kunna säga om det är okej eller inte, men 0W-40 är en "bättre" olja än 5W-40 och moderna motorer brukar vad jag förstår fungera bäst med tunnare olja.
Men är det verkligen enbart 5W-40 som är angett i serviceboken? De bilar jag har haft har listat flera olika godkända oljekvaliteter i manualen.
För den motorn jag har så är det bara 5W-40 som alternativ. Men det står också (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen) att man kan använda olja av "hög kvalité".
I och med att båda oljorna har 40 som det andra talet, så innebär det att det är exakt samma olja vid motorns arbetstemperatur. Enda skillnaden är alltså att 0W-40 är lite mer lättflytande när motorn är kall.
Vid kallstart vill man ha en lättflytande olja, så oljeflödet kommer igång snabbt. Men en lättflytande olja smörjer inte lika bra, så därför vill man att den ska bli mer trögflytande när temperaturen ökar.
Nu vet jag inte om du har några garantier kvar på bilen, men för att tillverkarens garantier ska gälla är de rätt kinkiga med att exakt rätt olja används. Viskositeten för din bil (antar att det är en bensinare, 1,4 eller 1,6-litersmotorn?) är 5/40 som anges, men man kan som sagt använda andra varianter också.
Kinkigheten omfattar inte Peugeot i så stor omfattning, men exempelvis BMW, VAG och Ford är extrema. De kräver att oljetillverkaren har ett visst additiv i oljan för att de ska godkänna den att användas vid service - och de kräver givetvis inte samma additiv.
Exempel: Shells vanligaste helsyntetiska olja heter Helix Ultra 5/40 vilken vi säljer mängder av på jobbet.
BMW har godkänt en olja som heter Helix Ultra AB 5/30.
Audi (VAG) har godkänt en olja som heter Helix Ultra VX 5/30.
Ford har godkänt en olja som heter Helix Ultra F 5/30.
/red
Andra varianter är också godkända beroende på motor och modell (speciellt nu när Shell döper om hela sitt sortiment...) men ovanstående är som sagt exempel.
Exakt samma olja i grund och botten, men med olika små tillsatser vilket gör att den blir markant dyrare än "vanliga" Ultran.
Nu har Shell jobbat fram Ultra Extra som täcker alla olika klassificeringar, men gissa om den är dyr?
Som sagt, har du inga garantier kvar på bilen så kan du ta ut svängarna en aning, men vill du vara säker på din sak och bilen är ny - kolla med en återförsäljare som har koll så inget blir fel.
My motor is stalled but my wheels are still spinning.
Det är som sagt en -04:a så jag har inga garantier kvar. Jag kollade i serviceboken nu och där stod att man skulle använda 5W40 men även kunde ta en av "högre kvalitet".
Jag säljer dig oljan, stiften, filtret, filteravdragaren, till och med spilloljeuppsamlaren (och absorbenten när du misslyckas ) men du får faan byta själv!
My motor is stalled but my wheels are still spinning.
Kommentera