Meddelande

Minska
No announcement yet.

R.I.P. SAAB

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• M@gnus
    replied
    civilpolisen skrev: Visa inlägg
    Saab är en dålig bil helt enkelt och bara de mest trogna och lojala lärjungarna bryr sig inte om det.
    Nja, de kvalitetsbrister du nämner har mer eller mindre alla fordonstillverkare då och då (jobbar som kvalitetstekniker fast i det tunga segmentet).

Leave a comment:

• Gein
    replied
    Betyder det här att vi (Saab AB) får tillbaka ensamrätten om namnet SAAB?

Leave a comment:

• civilpolisen
    replied
    Nej... Jag tror inte GM kalkylerade med förlust när dom köpte Saab. Inte heller att dom investerade i ren välgörenhet. Varumärket Saab är oerhört starkt. Det har andra värden utomlands. I USA är "European car" i sig ett signum för mycket god kvalitet och säkra och bra grejer.

Man kan nog kallt utgå från att GM är fokuserade på ekonomiska avslut och egoistiska. Dom trodde helt enkelt på Saab och såg dessa utgifter som välvalda investeringar inför framtiden.

Saab har dock haft en del kvalitetsproblem med själva slutprodukten. Min kompis klagade på att solskyddet på passagerarsidan "hänger och dinglar", jag hörde en annan som hela plasten framför framrutan lossnat på. På verkstaden ... limmade dom fast den, (??) men det hjälpte inte, så den lossnade igen. På en taxi såg jag att det började komma krypande rost vid vänster backspegel efter bara ett år...

Många såna småsaker. Det är inte särskilt premium ... Tvärt om. De absolut mest frälsta väljer en Saab. Men brinner man inte för själva märket har Saab under lång tid gjort det relativt lätt att byta märke genom att kontinuerligt småslarva med såna detaljer som jag ger exempel på...

Saab är en dålig bil helt enkelt och bara de mest trogna och lojala lärjungarna bryr sig inte om det. Så är det och det har marknaden varit väldigt tydlig med under lång tid. Sen att varken GM, regeringen eller de Saabanställda tycker det eller ens verkar bry sig om det... det är väl snarare exempel på strutsmentalitet eller effektivt praktiserande av förträngningsteknik...

Det är rätt långt ifrån positiv cashflow, vilket är fokus för de flesta andra företag...

Nej, jag tror att det är bra för Sverige att vi nu äntligen slipper Saab. Det visar också tydligt att den tråkiga sanningen att socialdemokratisk propagandapolitik sedan länge spelat ut sin roll.

Förresten:
    Tänk så här! En familj som åker till stormarknaden och månadshandlar, den familjen kallar man ekonomisk, sparsam och ansvarstagande. Sen försvinner alla kvartersbutiker i ett rasande tempo... men det är ingen som bryr sig. Där arbetar bara 2-5 stycken.

Men när företagen gör samma sak, då är dom oansvariga!! :-) För då är helt plötsligt 3.000 arbeten på spel på ett bräde... Men utslagningen av alla småbutiker har påverkat Sverige betydligt mer än förlusten av Saab kommer att göra.

Till sist vill jag ändå understryka att det givetvis är synd om de enskilda personer som drabbas och deras respektive livssituation. Men det är nog ändå en annan diskussion och den går att göra något åt.
    Last edited by civilpolisen; 2009-12-19, 16:14.

Leave a comment:

• Dryden
    replied
    Det jag undrar är ju hur ett företag som SAAB, som "går back år efter år" ÄNDÅ bygger nya pressverkstäder och måleri för miljardbelopp. Går GM in med pengar? Och varför skulle GM gå in med så hutlöst mycket pengar när de vet att "SAAB blöder". Är de bara dumma i huvudet eller ligger det en bil begraven här någonstans? Kan ju vara värt att fundera på istället för att konstatera att SAAB "inte gått plus på femtioelva år".

Leave a comment:

• M@gnus
    replied
    Visst är det tråkigt men inte direkt oväntat, SAAB stod för en hel del finurligt nytänkande.

Leave a comment:

• civilpolisen
    replied
    Jag tror dom som arbetar på Saab tycker det känns skönt att veta att nu äntligen är det slut. Det måste var skitjobbigt att arbeta på ett företag som går back i 20 år... Fatta vad det ska tära på arbetsmoralen, motivationen och kamratandan!

Ericsson hade rätt många anställda i Linköping. Det satte sina spår, men världen går inte under. Surt nu när Huawei knep G4 ordern framför Ericsson för Telenor/Tele2...

Men så är det. Svensk Industri är inte vad den en gång har varit. Svenskarna har för länge sedan valt bort svenska varor men sossarna har inte fattat det. Det kommer dom aldrig att fatta och medan sossarna gapar som gamar om sin fackiga rättvisa springer världen förbi...

Sverige är ett land för entreprenörer. Det är bara det att väldigt många ännu inte har kommit till denna insikt. Alla stora företag äts upp av marknaden en efter en. Detta måste man förhålla sig till.

Sossarna kommer vinna valet nästa år för det klagas och gnälls ute i stugorna. Men Sverige behöver inte fler bidragstagare... Däremot begåvade, motiverade och hängivna entreprenörer som brinner för sin sak! Tänk om Trollhättan kunde få 3.000 såna! :-)

Eller i alla fall 300... eller 30...!?

Marknaden tar ingen hänsyn till Socialdemokratisk diplomati.

Leave a comment:

• Brantis
    replied
    lilja skrev: Visa inlägg
    Det kommer bli tungt men klarade Gislaved det kommer Trollhättan också klara av det!

Vad tror ni kommer hända med fabriken? I Gislaved blev det ett museum, låter passande tycker jag
    Va? Blev det ett museum? Var hittade du den informationen?
    Den gamla industrifastigheten på dryga 700 meter är numera ett överfullt industrihotell.
    http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/s...rSearch=weland

Leave a comment:

• J. Rönnberg
    replied
    lilja skrev: Visa inlägg
    Vad tror ni kommer hända med fabriken? I Gislaved blev det ett museum, låter passande tycker jag
    GM kommer att sälja allt som går att sälja.

Dryden skrev: Visa inlägg
    Aftonbladet har redan i sin mobila webb petat ner nedläggningen till förmån för Woods skiljsmässa.
    Skulle inte förvåna mig om artikeln om Wood generar mer klick än artikeln om Saabs nedläggning.

Leave a comment:

• J. Rönnberg
    replied
    På ett sätt tråkigt men ändå väntat. Idag finns det en överproduktion av bilar i världen och med tanke på att Saab gått med förlust i många år är det naturligt att man slår igen. En stor nackdel är dock att även Volvo PV kommer drabbas då man har många gemensamma UV, som nu kommer gå i KK.

Överlag måste vi i västvärlden inse att vi har små möjligheter att konkurrera med ex.vis. Asien gällande tillverkning och i viss mån tjänstesektion.

Leave a comment:

• Dryden
    replied
    Tja, klart att Saabs siffror rasat när media hjläp till med nedläggningen ett bra tag. Fast så stort på nedläggningen verkar inte alla ta det. Aftonbladet har redan i sin mobila webb petat ner nedläggningen till förmån för Woods skiljsmässa.

Leave a comment:

• lilja
    replied
    Är det bara jag som tänker på Gislaved Däck? För att jag bor så nära kanske... Lite komiskt i alla fall när jag googlade på det och hittade en artikel och precis under den står det "SAAB LÄGGS NER!".

http://www.bilsport.se/news.php?id=31703

Gislaved: 10 000 invånare
    Gislaved däck: ca 800 förlorade jobbet

Trollhättan: 46 000 invånare
    SAAB fabriken: ca 3000

Det kommer bli tungt men klarade Gislaved det kommer Trollhättan också klara av det!

Leave a comment:

• Vatos Locos
    replied
    Tycker att det var ett korrekt beslut, har varit lite för mycket konstgjord andning sista året. De har dessutom visat allt sämre försäljningssiffror till skillnad mot Volvo som visar en uppgång.
    Sedan kan jag hålla med att tajmingen kunde har varit bättre men tror ändå att det är viktigt att beslutet till slut kom, tror att ovissheten har varit mycket värre för inblandade.

Leave a comment:

• Danny
    replied
    :stefan: skrev: Visa inlägg
    ..men det är fortfarande ett jobb. Nu blir det några tusen i Trollhättan och ännu fler hos underleverantörerna som verkligen får det tufft.
    ja, förvisso. Speciellt dålig timing såhär 6 dagar innan jul God Jul GM liksom

Leave a comment:

• Dryden
    replied
    På sätt och vis bedrövligt för hela regionen, på sätt och vis kanske det också blir utvecklande för samma region? Eller så går allt bara åt helvete och staten pushar in ytterligare miljarder i jobbcoacher som kör yogaterapi med de arbetsbefriade bilbyggarna.

Jag skulle absolut kunna tänka på att köpa SAAB även i framtiden, begagnat givetvis för även om märket försvinner så är det ju ett antal bilar som rullar och reservdelar som förmodligen kommer göda marknaden ett tag till. Fast om de anställda i Trollhättan med omnejd blir så mycket gladare för det tror jag väl inte.

Sedan kan jag väl i och för sig tycka ett jämförelsen mellan SAAB och Ericsson är en smula orättvis. Men okej, SAAB kan ju slå om och börja bygga vindkraftverk istället, som Maud förmodligen alltid haft önskemål om.

Leave a comment:

• Lasp
    replied
    Visst är det tråkigt för de som just nu är anställda och för många underleverantörer. Men Staten skall inte hålla något uppe på konstgjord väg.
    Se bara hur Ericsson har klarat sig genom åren! Det borde Saab kanske också kunnat hantera.

Leave a comment:

Working...
X