Meddelande

Minska
No announcement yet.

R.I.P. SAAB

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag tror dom som arbetar på Saab tycker det känns skönt att veta att nu äntligen är det slut. Det måste var skitjobbigt att arbeta på ett företag som går back i 20 år... Fatta vad det ska tära på arbetsmoralen, motivationen och kamratandan!

Ericsson hade rätt många anställda i Linköping. Det satte sina spår, men världen går inte under. Surt nu när Huawei knep G4 ordern framför Ericsson för Telenor/Tele2...

Men så är det. Svensk Industri är inte vad den en gång har varit. Svenskarna har för länge sedan valt bort svenska varor men sossarna har inte fattat det. Det kommer dom aldrig att fatta och medan sossarna gapar som gamar om sin fackiga rättvisa springer världen förbi...

Sverige är ett land för entreprenörer. Det är bara det att väldigt många ännu inte har kommit till denna insikt. Alla stora företag äts upp av marknaden en efter en. Detta måste man förhålla sig till.

Sossarna kommer vinna valet nästa år för det klagas och gnälls ute i stugorna. Men Sverige behöver inte fler bidragstagare... Däremot begåvade, motiverade och hängivna entreprenörer som brinner för sin sak! Tänk om Trollhättan kunde få 3.000 såna! :-)

Eller i alla fall 300... eller 30...!?

Marknaden tar ingen hänsyn till Socialdemokratisk diplomati.
    - Vad hette La Liga då det begav sig?
    - Då Liga.

Kommentera

Visst är det tråkigt men inte direkt oväntat, SAAB stod för en hel del finurligt nytänkande.
      /M@rre

[Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
      [Begrepps Joel]

Och andra användbara Tegsuttryck

Kommentera

Det jag undrar är ju hur ett företag som SAAB, som "går back år efter år" ÄNDÅ bygger nya pressverkstäder och måleri för miljardbelopp. Går GM in med pengar? Och varför skulle GM gå in med så hutlöst mycket pengar när de vet att "SAAB blöder". Är de bara dumma i huvudet eller ligger det en bil begraven här någonstans? Kan ju vara värt att fundera på istället för att konstatera att SAAB "inte gått plus på femtioelva år".
        resebloggen # twitter # instagram

Kommentera

Nej... Jag tror inte GM kalkylerade med förlust när dom köpte Saab. Inte heller att dom investerade i ren välgörenhet. Varumärket Saab är oerhört starkt. Det har andra värden utomlands. I USA är "European car" i sig ett signum för mycket god kvalitet och säkra och bra grejer.

Man kan nog kallt utgå från att GM är fokuserade på ekonomiska avslut och egoistiska. Dom trodde helt enkelt på Saab och såg dessa utgifter som välvalda investeringar inför framtiden.

Saab har dock haft en del kvalitetsproblem med själva slutprodukten. Min kompis klagade på att solskyddet på passagerarsidan "hänger och dinglar", jag hörde en annan som hela plasten framför framrutan lossnat på. På verkstaden ... limmade dom fast den, (??) men det hjälpte inte, så den lossnade igen. På en taxi såg jag att det började komma krypande rost vid vänster backspegel efter bara ett år...

Många såna småsaker. Det är inte särskilt premium ... Tvärt om. De absolut mest frälsta väljer en Saab. Men brinner man inte för själva märket har Saab under lång tid gjort det relativt lätt att byta märke genom att kontinuerligt småslarva med såna detaljer som jag ger exempel på...

Saab är en dålig bil helt enkelt och bara de mest trogna och lojala lärjungarna bryr sig inte om det. Så är det och det har marknaden varit väldigt tydlig med under lång tid. Sen att varken GM, regeringen eller de Saabanställda tycker det eller ens verkar bry sig om det... det är väl snarare exempel på strutsmentalitet eller effektivt praktiserande av förträngningsteknik...

Det är rätt långt ifrån positiv cashflow, vilket är fokus för de flesta andra företag...

Nej, jag tror att det är bra för Sverige att vi nu äntligen slipper Saab. Det visar också tydligt att den tråkiga sanningen att socialdemokratisk propagandapolitik sedan länge spelat ut sin roll.

Förresten:
          Tänk så här! En familj som åker till stormarknaden och månadshandlar, den familjen kallar man ekonomisk, sparsam och ansvarstagande. Sen försvinner alla kvartersbutiker i ett rasande tempo... men det är ingen som bryr sig. Där arbetar bara 2-5 stycken.

Men när företagen gör samma sak, då är dom oansvariga!! :-) För då är helt plötsligt 3.000 arbeten på spel på ett bräde... Men utslagningen av alla småbutiker har påverkat Sverige betydligt mer än förlusten av Saab kommer att göra.

Till sist vill jag ändå understryka att det givetvis är synd om de enskilda personer som drabbas och deras respektive livssituation. Men det är nog ändå en annan diskussion och den går att göra något åt.
          Last edited by civilpolisen; 2009-12-19, 15:14.
          - Vad hette La Liga då det begav sig?
          - Då Liga.

Kommentera

Betyder det här att vi (Saab AB) får tillbaka ensamrätten om namnet SAAB?
            The future is today, worry about it tomorrow

Kommentera

civilpolisen skrev: Visa inlägg
              Saab är en dålig bil helt enkelt och bara de mest trogna och lojala lärjungarna bryr sig inte om det.
              Nja, de kvalitetsbrister du nämner har mer eller mindre alla fordonstillverkare då och då (jobbar som kvalitetstekniker fast i det tunga segmentet).
              /M@rre

[Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
              [Begrepps Joel]

Och andra användbara Tegsuttryck

Kommentera

Gein skrev: Visa inlägg
                Betyder det här att vi (Saab AB) får tillbaka ensamrätten om namnet SAAB?
                Det beror väl på vad GM lyckas sälja under avvecklingen, de vill nog få in så många dollars som möjligt och varumärket, om än något skamfilat för närvarande, lär nog vara värt ett och annat.
                My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

Dryden skrev: Visa inlägg
                  Det jag undrar är ju hur ett företag som SAAB, som "går back år efter år" ÄNDÅ bygger nya pressverkstäder och måleri för miljardbelopp. Går GM in med pengar? Och varför skulle GM gå in med så hutlöst mycket pengar när de vet att "SAAB blöder". Är de bara dumma i huvudet eller ligger det en bil begraven här någonstans? Kan ju vara värt att fundera på istället för att konstatera att SAAB "inte gått plus på femtioelva år".
                  En del av sanningen kan nog vara att GM, som själva gått med förlust, "lagt" förlust på sina dotterbolag. Detta för att det ska se bättre ut. Sedan kan ett stort bolag som GM satsa pengar i ett förlust(dotter)bolag påp ny utrustning/teknik som kan komma hela koncernen till del. Att bara blint titta på resultatet för ett enskilt dotterbolag hos ett storföretag ger sällan hela sanningen.
                  www.johnnyronnberg.se
                  “I have a really good reason to be loaded to night… I have been drinking all day.”

Kommentera

Ska vi tolka det här som att det sker en fulflytt till Kina, för det måste ju i så fall vara GM:s plan från början?
                    http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelnin...ilMotornyheter

Tycker det är tragiskt att se slakten och vanärandet av ett klassiskt varumärke.

Kommentera

Infon kommer nog härifrån:
                      http://www.saabsunited.com/2010/01/g...uary-15th.html
                      /Tor
                      Jag och mina bilder.

Kommentera

Det mest logiska av GM är att flytta över teknik och delvis design till ett av deras andra märken. Kina kan nog i detta fall ses som en väldigt bra testplattform. Jag kan inte se att en försäljning skulle vara till GM's fördel med tanke på de investeringar som de trots allt gjort under åren. Så jag skulle bli förvånad om de säljer Saab "as is". Däremot kan jag tänka mig att de fortsatt kan försöka sälja ett bolag bestående av fabriker och varumärke. GM har ingen användning för detta ändå.
                        http://gråimport.se

Kommentera

Då kanske Robert Collin på Aftonbladet har en poäng i att de bör göra sig av med nya 9-5:an och sälja resterande till någon av spekulanterna.

Kommentera

Otroligt nog verkar det som att Saab överlever ett tag till:
                            http://www.dn.se/ekonomi/kop-av-saab...lart-1.1032725
                            /Tor
                            Jag och mina bilder.

Kommentera

Det ska bli intessant att se vad Spyker får för sina 3.5 miljarder
                              http://gråimport.se

Kommentera

legis skrev: Visa inlägg
                                Det ska bli intessant att se vad Spyker får för sina 3.5 miljarder
                                Det är i alla fall ett jä*ligt häftigt namn!
                                T.ex. "SAAB-Spyker" låter ju hur fränt som helst.
                                Med vänlig hälsning från
                                Danne
                                ------
                                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                                Våga Vägra
                                FaceBook

Kommentera

Working...
                                X