Meddelande

Minska
No announcement yet.

R.I.P. SAAB

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• R.I.P. SAAB

Jaha, det var det.
    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...ab_3962747.svd
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Ett klokt beslut tror jag Spyker eller Ängelholmssportbilsföretaget tror jag var fel oavsett.
    Marknaden har förändrats under dessa år.
    Så återstår Volvo Personvagnar, ännu ett tag.
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Kommentera

På tiden, kan man väl på sätt och vis säga. Hoppas att deras blivande före detta anställda nu äntligen kan göra något produktivt istället för att jobba på ett företag som bara går back. God jul, förresten...
      Vissa dagar är man asfalten, andra dagar är man ångvälten.
      Vissa dagar är man myggan, andra dagar är man vindrutan.

XML är som våld; löser det inte ens problem betyder det att man använder för lite.

Kommentera

Enda vettiga, men ack så trist! Jag har trivts oerhört med de SAAB:ar jag har haft genom åren!
        Fast nu finns det ju iofs inga ursäkter för att inte återgå till Audi...
        /DanneSt

Kommentera

...håller med spango, vet hur surt det är att jobba på ett företag som står så ostadigt. Roligare kan man ha.
          dannesholk.se

Kommentera

Danny skrev: Visa inlägg
            ...håller med spango, vet hur surt det är att jobba på ett företag som står så ostadigt. Roligare kan man ha.
            ..men det är fortfarande ett jobb. Nu blir det några tusen i Trollhättan och ännu fler hos underleverantörerna som verkligen får det tufft.
            My motor is stalled but my wheels are still spinning.

Kommentera

Visst är det tråkigt för de som just nu är anställda och för många underleverantörer. Men Staten skall inte hålla något uppe på konstgjord väg.
              Se bara hur Ericsson har klarat sig genom åren! Det borde Saab kanske också kunnat hantera.
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

Kommentera

På sätt och vis bedrövligt för hela regionen, på sätt och vis kanske det också blir utvecklande för samma region? Eller så går allt bara åt helvete och staten pushar in ytterligare miljarder i jobbcoacher som kör yogaterapi med de arbetsbefriade bilbyggarna.

Jag skulle absolut kunna tänka på att köpa SAAB även i framtiden, begagnat givetvis för även om märket försvinner så är det ju ett antal bilar som rullar och reservdelar som förmodligen kommer göda marknaden ett tag till. Fast om de anställda i Trollhättan med omnejd blir så mycket gladare för det tror jag väl inte.

Sedan kan jag väl i och för sig tycka ett jämförelsen mellan SAAB och Ericsson är en smula orättvis. Men okej, SAAB kan ju slå om och börja bygga vindkraftverk istället, som Maud förmodligen alltid haft önskemål om.
                resebloggen # twitter # instagram

Kommentera

:stefan: skrev: Visa inlägg
                  ..men det är fortfarande ett jobb. Nu blir det några tusen i Trollhättan och ännu fler hos underleverantörerna som verkligen får det tufft.
                  ja, förvisso. Speciellt dålig timing såhär 6 dagar innan jul God Jul GM liksom
                  dannesholk.se

Kommentera

Tycker att det var ett korrekt beslut, har varit lite för mycket konstgjord andning sista året. De har dessutom visat allt sämre försäljningssiffror till skillnad mot Volvo som visar en uppgång.
                    Sedan kan jag hålla med att tajmingen kunde har varit bättre men tror ändå att det är viktigt att beslutet till slut kom, tror att ovissheten har varit mycket värre för inblandade.

Kommentera

Är det bara jag som tänker på Gislaved Däck? För att jag bor så nära kanske... Lite komiskt i alla fall när jag googlade på det och hittade en artikel och precis under den står det "SAAB LÄGGS NER!".

http://www.bilsport.se/news.php?id=31703

Gislaved: 10 000 invånare
                      Gislaved däck: ca 800 förlorade jobbet

Trollhättan: 46 000 invånare
                      SAAB fabriken: ca 3000

Det kommer bli tungt men klarade Gislaved det kommer Trollhättan också klara av det!

Vad tror ni kommer hända med fabriken? I Gislaved blev det ett museum, låter passande tycker jag
                      LiljaOnline

Kommentera

Tja, klart att Saabs siffror rasat när media hjläp till med nedläggningen ett bra tag. Fast så stort på nedläggningen verkar inte alla ta det. Aftonbladet har redan i sin mobila webb petat ner nedläggningen till förmån för Woods skiljsmässa.
                        resebloggen # twitter # instagram

Kommentera

På ett sätt tråkigt men ändå väntat. Idag finns det en överproduktion av bilar i världen och med tanke på att Saab gått med förlust i många år är det naturligt att man slår igen. En stor nackdel är dock att även Volvo PV kommer drabbas då man har många gemensamma UV, som nu kommer gå i KK.

Överlag måste vi i västvärlden inse att vi har små möjligheter att konkurrera med ex.vis. Asien gällande tillverkning och i viss mån tjänstesektion.
                          www.johnnyronnberg.se
                          “I have a really good reason to be loaded to night… I have been drinking all day.”

Kommentera

lilja skrev: Visa inlägg
                            Vad tror ni kommer hända med fabriken? I Gislaved blev det ett museum, låter passande tycker jag
                            GM kommer att sälja allt som går att sälja.

Dryden skrev: Visa inlägg
                            Aftonbladet har redan i sin mobila webb petat ner nedläggningen till förmån för Woods skiljsmässa.
                            Skulle inte förvåna mig om artikeln om Wood generar mer klick än artikeln om Saabs nedläggning.
                            www.johnnyronnberg.se
                            “I have a really good reason to be loaded to night… I have been drinking all day.”

Kommentera

lilja skrev: Visa inlägg
                              Det kommer bli tungt men klarade Gislaved det kommer Trollhättan också klara av det!

Va? Blev det ett museum? Var hittade du den informationen?
                              Den gamla industrifastigheten på dryga 700 meter är numera ett överfullt industrihotell.
                              http://www.sr.se/jonkoping/nyheter/s...rSearch=weland

< Kunnskap är mackt > < Blogg >

Tidigast redigerad av Brantis. 2001-12-20 klockan 21:01

Kommentera

Working...
                              X