Meddelande

Minska
No announcement yet.

Kia cee'd SW

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kia cee'd SW

Jag behöver en ny bil, min gamla pundar-Volvo har för många fel för att jag ska orka fixa dom och det är inte lönt att betala massa verkstadspengar för att fixa en bil som är 15 år gammal, så jag tänkte köpa en ny (eller nyare) bil och då föll ögonen på Kia cee'd. Den verkar ju vara både prisvärd och ha rätt bra kvalitet. Sju års nybilsgaranti (och 3 års vagnskadegaranti) verkar ju trevligt.

Är det någon som har efarenhet av en dylik bil, eller som har tips på andra lämpliga bilar? Jag kör halvmycket i tjänsten, vill kunna dra släp, det ska vara en kombi och jag vill inte lägga mer än 200 loppor max. Låg bränsleförbrukning är ett plus!

Verkar vara ett klokt val, att ta en Kia. Har kollat runt lite. Du borde kunna få ett bra erbjudande direkt efter nyår, eller just nu!
    Livet är kort och Nu!
    Läs mera!
    !?

Kommentera

sgtpepper skrev: Visa inlägg
      Är det någon som har efarenhet av en dylik bil, eller som har tips på andra lämpliga bilar? Jag kör halvmycket i tjänsten, vill kunna dra släp, det ska vara en kombi och jag vill inte lägga mer än 200 loppor max. Låg bränsleförbrukning är ett plus!
      Eftersom jag inget vet om Kia, lägger jag bara ett mottips:

Skoda Octavia, från 168 loppor och uppåt.

Annars är det väl alltid bra köpläge på en Saab just nu, borde gå att hitta en 9-5 Kombi som knappt rullat ut ur hallen från årets eller fjolårets årsmodell för runt omkring 200 loppor?

ewenson.se - själlöst

Kommentera

Kvaliteten är lite si och så med Saab. Det är tyvärr min erfarenhet... och många med mig. Skoda är bra. Kolla det!

Verkstad kan också vara dyrt med Saab. Till och med jag hade råd med Skoda.

Kommentera

Fast vill man lägga 200 000 kr på en tolv år gammal modell från en biltillverkare i kris? Andrahandsvärdet är ju inte briljant i ett sådant läge.

Kia känns förnuftigt, men lite tråkigt. Inte funderat på Honda Accord Tourer (senaste modellen, vet dock ej om det går att hitta under 200kkr än) eller VW Passat/Golf Variant?
          Break a rule!

Kommentera

Honda Civic 1.8 Sport ... strax under 200 tuss och är den bästa bil jag någonsin kommit i närheten av rent kvalitetsmässigt, körekonomi och körglädje.

Kommer ångra dagen jag sålde den i resten av mitt liv.
            Patric

www.bejbi.se
            | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Kommentera

Jo, en Skoda Octavia är helt klart ett alternativ, har kört den tidigare modellen rätt mycket och gillar den skarpt med tanke på priset.

Golf Variant sneglade jag lite på också, men frågan är om priskillnaden mellan den och en Kia cee'd verkligen går att motivera?

Håller med muskot angående Saab, en sån är jag inte intresserad av.

Kommentera

Ska man ha diesel eller bensin förresten?

Kommentera

Har ingen personlig erfarenhet av Kia, men kompisen köpte sig en Kia Ceed för ett år sen och han är grymt nöjd.
                  Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
                  ><((((º>

Kommentera

Har precis själv beställt en Kia cee'd SW. Kollade runt ett bra tag innan men kändes som man fick mycket bil för pengarna med Kia.

Kommentera

Om bilen är av nyare modell med partikelfilter tror jag på diesel. Den kostar ungefär samma eller aningen mindre än 95 oktan, men bilen drar också mindre bränsle.

Om du inte kör så mycket gör det nog varken till eller från, rent ekonomiskt. För det är väl fortfarande en sån dieselskatt...??? väl??? Eller tog dom bort den helt!?

Hur som helst, om din bensinare drar 0.7 och motsvarande diesel drar 0.6 eller till och med 0.55 är det skillnad på tusen mil. Du köper antingen 700 liter bränsle eller 600 liter.

Äh... stoppa in dina egna siffror! Men den stora vinsten med diesel är väl mindre åtgång av bränsle. Låg bränsleförbrukning var ett krav du skrev, men hur mycket kör du då??

"Halvmycket i tjänsten" låter mer än tusen mil om året... närmare två tusen??

Kommentera

Med tanke på kaoset i världsekonomin på sistone har i alla fall jag bestämt att nästa bil ska bli en Volvo eller Saab (om dom fortfarande är svenska då alltså). Så åtminstone lite pengar stannar kvar i gamla Svedala och kan avlöna nån stackare. Gick över från Samsung till Sony Ericsson i fjol av samma skäl.

Fi fan va präktig man är......
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                        Våga Vägra
                        FaceBook

Kommentera

Danne V skrev: Visa inlägg
                          Med tanke på kaoset i världsekonomin på sistone har i alla fall jag bestämt att nästa bil ska bli en Volvo eller Saab (om dom fortfarande är svenska då alltså)
                          "Fortfarande svenska"? Saab ägs ju av GM och Volvo PV av Ford?!

Ska nog åka och provköra lite bilar i kväll.

Hur är förresten kundnöjdheten på serviceverkstäderna för Kia, finns det några siffror på det? Skoda servar man hos VAG va?

preben skrev:
                          "Halvmycket i tjänsten" låter mer än tusen mil om året... närmare två tusen??
                          Nja, inte 2000 mil, har väldigt dålig koll och det varierar en hel del, men det blir nog inte mer än 1000-1200 mil i tjänsten varje år, så det kanske snarare är "halvlite" om man jämför med andra?

Kommentera

Min Honda drog 0,68 landsvägskörning .. inte så dåligt för en 1,8 liters motor med 140 hästar.

Jag ber dig .. provkör den, du kommer definitivt inte vilja ha en Saab eller Volvo efter det.
                            5 stjärnor i NCAP dessutom
                            Patric

www.bejbi.se
                            | blog.bejbi.se | www.patricfranksson.se | hilfemag.com

Kommentera

sgtpepper skrev: Visa inlägg
                              "Fortfarande svenska"? Saab ägs ju av GM och Volvo PV av Ford?!
                              Heh, jo, det skulle ju varit citationstecken runt "svenska". Sorry.
                              Med vänlig hälsning från
                              Danne
                              ------
                              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                              Våga Vägra
                              FaceBook

Kommentera

Working...
                              X