Meddelande

Minska
No announcement yet.

Oljud under bilen vid gassläpp

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Oljud under bilen vid gassläpp

    Har ett fel med min Saab SC -06.

    Varje gång jag motorbromsar/slutar gasa hör jag ett klapprande/klonkande ljud från framvagnen/undertill i mitten. Kan inte lokalisera var det kommer ifrån.

    När jag bromsar försvinner klapprande/klonkande. Men så fort jag slutar bromsa låter det igen. Hörs i alla hastigheter.

    Det har kommit ca 30-40 mil efter att jag bytte till vinterdäcken, men förra året var det inga problem (samma däck). Men som sagt, har åkt flera mil innan det började låta efter vinterhjulspåsättningen.
    Hjulen har jag efterdragit, hjälpte inte.

    Har för mig att jag hört liknande ljud på en annan bil men kommer inte heller ihåg vad det var då.

    Har frågat på saabturboclub's forum, men där får man nästan aldrig svar. Det är faktiskt större chans här konstigt nog.
    Så är det nån som hört detta eller känner till det?
    Följ mig på geocaching

  • #2
    Drivaxelknutar?

    Kommentera


    • #3
      ... eller valfri komponent i framvagnen.

      Får du samma ljud vid ojämn vägbana/smågupp?

      Hade renaulten på service i somras och jag behöver renovera i princip hela framvagnen.
      Det är ju lungt så länge man har garanti men nu har bilskrället blitt lite för gammal så nu får man prioritera... Har en Grand Scenic -04.
      /M@rre

      [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
      [Begrepps Joel]

      Och andra användbara Tegsuttryck

      Kommentera


      • #4
        Hade liknande problem på en VW Polo -02. Tyvärr följde alla kvitton etc med när jag sålde den, så jag kan inte kolla upp exakt fel, men det var något med framvagnen i alla fall och det gick på runt 3000 kr att fixa hos en märkesverkstad (inkl. felsökning, arbete och material).
        Break a rule!

        Kommentera


        • #5
          Söderlund skrev: Visa inlägg
          Drivaxelknutar?
          Kan väl egentligen inget om bilar o var allt sitter, men på nåt vis så låter det ju som om att det skulle kunna vara det. Kan man se på nåt vis eller röra det om man lyfter bilen?

          M@gnus skrev: Visa inlägg
          Får du samma ljud vid ojämn vägbana/smågupp?

          Hade renaulten på service i somras och jag behöver renovera i princip hela framvagnen.
          Spelar ingen roll vad det är för väg. Åker jag på motorväg i runt 130 så låter det som en mycket mekanisk torktummlare/tvättmaskin som pumpar ut vatten. Det låter fort iaf.

          Har precis bytt länkarmen fram på min lilbil, men där tog Hyundai på sig den största summan då det är ett känt fabriktionsfel. Där betalade jag bara jobbet.

          Och se, här har jag fått fler svar än det andra forumet, tack!
          Följ mig på geocaching

          Kommentera


          • #6
            Som andra skrivit så är det med 99,9999% sannolikhet något med drivaxlar/framvagn efter dom belastas med vid motorbroms än vid vanlig inbromsning (eftersom du då fördelar bromsbelastningen på alla fyra hjulen och inte bara de främre).

            Åk till en verkstad som jobbar med hjulinställningar/framvagnar och kolla snarast. Har man otur kan dels problemet förvärras snabbt och skapa ännu mer skador. Men det kan också vara livsfarligt. En bil med förstörd framvagn som framförs i höga hastigheter är rena mordvapnet.
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
            Våga Vägra
            FaceBook

            Kommentera


            • #7
              Jo, vi ska ju in på service i vilket fall så det var väl "bra" att det kom nu.
              Det som är bra är ju att vi har två bilar samt att jag studerar hemma på distans så bilen behöver inte framföras alls.

              Tack igen för alla tips o råd.
              Följ mig på geocaching

              Kommentera


              • #8
                Ställ dig på en parkering och vrid ratten så långt det går åt vänster.
                Kör sakta i cirkel med fullt rattutslag.
                Knäpper det och eller tickar högt är drivaxeln slut på ena sidan.

                Gör likadant åt höger.
                www.honkanen.se

                Kommentera

                Working...
                X