Meddelande

Minska
No announcement yet.

Skruva på hjulmuttrar INNAN man sätter dit hjulen...

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skruva på hjulmuttrar INNAN man sätter dit hjulen...

    Detta är ju sanslöst. Nån lyckades med konsstycket att skruva dit hjulmuttrarna INNAN han/hon satte dit vinterhjulen. De senare har alltså bara hängt på bultarna. Av alla sjuka "bilreparationer" jag hört talas om tar detta priset - med råge.

    http://nwt.se/karlskoga/article70457.ece
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

  • #2
    Jag läste om det där igår kväll: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=845431
    Då var man ju lite förbryllad över hur det kunde ske, särskilt med tanke på det här:[citat]På däckverkstaden säger sig mannen som skruvade fast hjulen vara chockad och har ingen aning om hur alla hjulen kunde släppa.

    Allan Söderberg informerades om att han skulle dra åt muttrarna efter fem mil — men han kom bara några hundra meter.[/citat]Nu när man läst nwt.se vet man ju inte om man ska skratta eller gråta, mekanikern bör väl hursomhelst överväga att byta yrke.
    Det är ju dessutom besvärligt att efterdra muttrarna om de sitter på insidan av hjulet
    Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
    Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

    Kommentera


    • #3
      muttrar.. muttrar ja fy fasiken, jag har bultar på mina i alla fall
      För lata svin är marken alltid frusen..

      Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
      1. Muffling screams of frustration
      2. Covering evidence of your ineptitude
      3. Crying into.


      Ubuntu forums
      Umbraco é nice.
      Jag försöker åtminstone..

      Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

      Kommentera


      • #4
        Okej att däckgubben kanske kan få hjärnsläpp vid monteringen av ett däck, men hur det går till att göra samma misstag fyra gånger har jag svårt att förstå.

        Personen kan ju inte vara vid sina sinnens fulla bruk. Alkolås på fälgkorset nästa?
        Break a rule!

        Kommentera


        • #5
          muskot skrev:
          Okej att däckgubben kanske kan få hjärnsläpp vid monteringen av ett däck, men hur det går till att göra samma misstag fyra gånger har jag svårt att förstå.
          Undrar samma.
          Men det KAN ju vara att däcksverkstan på något underligt sätt dragit muttrarna rakt igenom fälgarna. Fälgarna är ju av aluminium och muttrarna av stål. Lägg till fel tryck/utväxling på mutterdragaren eller materialfel i fälgarna, så kanske det är fullt möjligt.....
          muskot skrev:
          Personen kan ju inte vara vid sina sinnens fulla bruk. Alkolås på fälgkorset nästa?
          Jo, han missuppfattade polarnas förslag att "supa till helgen" och tyckte dom menade "supa till fälgen"... (ok dålig, medges...)
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

          Kommentera


          • #6
            Danne V skrev:
            Undrar samma.
            Men det KAN ju vara att däcksverkstan på något underligt sätt dragit muttrarna rakt igenom fälgarna. Fälgarna är ju av aluminium och muttrarna av stål. Lägg till fel tryck/utväxling på mutterdragaren eller materialfel i fälgarna, så kanske det är fullt möjligt.....
            Nu är det väl inte fälgarna som håller fast muttrarna. Med andra ord återstår bara det att hjulen hängdes dit efter att muttrarna monterades.
            www.johnnyronnberg.se
            “I have a really good reason to be loaded to night… I have been drinking all day.”

            Kommentera


            • #7
              J. Rönnberg skrev:
              Nu är det väl inte fälgarna som håller fast muttrarna. Med andra ord återstår bara det att hjulen hängdes dit efter att muttrarna monterades.
              Hmm... jag tror inte du förstod vad jag menade: Muttrarna KAN ha dragits rakt igenom fälgarna.

              Alltså: Fälg monteras först, därefter sätts muttrarna på och dras åt med mutterdragaren. Är dragaren satt på för låg utväxling (dvs kan dra åt med 20-30 kilopond eller mer) samtidigt som muttrarna kanske är för små, hålen i fälgarna lite utnötta och förstorade, och att aluminiumen har materialfel efter att t.ex. utsatts för hög värme, så kan jag tänka mig att muttrarna KAN dras rakt igenom fälgarna. Men det skulle ju vara en nästan osannolik slump....

              Hajar du?
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

              Kommentera


              • #8
                J. Rönnberg skrev:
                Nu är det väl inte fälgarna som håller fast muttrarna. Med andra ord återstår bara det att hjulen hängdes dit efter att muttrarna monterades.
                Och det vette tusan hur man lyckas med...
                För lata svin är marken alltid frusen..

                Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
                1. Muffling screams of frustration
                2. Covering evidence of your ineptitude
                3. Crying into.


                Ubuntu forums
                Umbraco é nice.
                Jag försöker åtminstone..

                Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

                Kommentera


                • #9
                  J. Rönnberg skrev:
                  Nu är det väl inte fälgarna som håller fast muttrarna. Med andra ord återstår bara det att hjulen hängdes dit efter att muttrarna monterades.
                  Nej men muttrarna håller fast fälgen, och om man inte har moment på mutterdragaren så går det att dra muttrarna "genom" fälgen.
                  Förmodar att det är så det har gått till, för ingen är väl så dum så han skruvar på muttrarna innan man sätter dit fälgen.
                  Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
                  ><((((º>

                  Kommentera


                  • #10
                    Pedda skrev:
                    Nej men muttrarna håller fast fälgen, och om man inte har moment på mutterdragaren så går det att dra muttrarna "genom" fälgen.
                    Förmodar att det är så det har gått till, för ingen är väl så dum så han skruvar på muttrarna innan man sätter dit fälgen.
                    Om man glömde hjärnan hemma är det lika lätt att ta mutterknackaren till lastbilar...
                    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                    Kommentera


                    • #11
                      Detta var med på de lokala nyheterna.

                      Mekanikern ville inte ta på sig skulden.

                      En annan mekaniker som fixade bilen kommenterade det hela och sa att han har använt för små muttrar, de föll genom hålen.

                      Kort och gott, han använde fel muttrar, men påstår att han inte gjort något fel.

                      Smart kille..

                      Kommentera


                      • #12
                        Hampan90 skrev:
                        En annan mekaniker som fixade bilen kommenterade det hela och sa att han har använt för små muttrar, de föll genom hålen.

                        Kort och gott, han använde fel muttrar, men påstår att han inte gjort något fel.
                        Tro det eller ej... Det var precis vad jag tänkte skriva igår men blev avbruten och skippade att posta inlägget.

                        Kommentera


                        • #13
                          Den där mekanikern hade trots allt någon skruv lös. Nu får han muttra på arbetsförmedlingen.
                          Take your god and shove him

                          Kommentera


                          • #14
                            För små muttrar... Bullshit!
                            Hålen i fälgarna är anpassade efter bultarna. Inte har man ett glapp på 15 mm som kan göra att en mutter med mindre diameter kan gå igenom.

                            Låter som en dålig undanflykt.
                            Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
                            ><((((º>

                            Kommentera


                            • #15
                              Inte helt ovanligt med den typen "misstag".
                              Billiga LM fälgar kräver specialmutter då dom saknar insatshylsa, mao, det går inte at använda orginal mutter då du drar dom rakt igenom fälgen.
                              (kanske inte så vanligt i dag, men det var vanligt när LM blev mera eller mindre standard)
                              /frankof
                              Beta tester: http://www.americasarmy.com/
                              Global moderator: http://aaotracker.com/

                              Kommentera

                              Working...
                              X