Meddelande

Minska
No announcement yet.

Köpa vinterdäck.

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Mysko skrev:
    Nu har jag läst en massa olika däcktester bla den Pedda länkade till. Det blir nog två par Hakkapelitta 4 eller 5. Dvs dubbdäck.
    Det gäller att vara i godtid innan vintern.
    I mina hemtrakter som ligger i Norrlands inland så är ordet dubbfritt nästan belagt med tabu.

Där gäller i princip nästan bara NordFrost eller Hakkapelitta när folk ska köpa bra vinterdäck.

Körde en vinter åt biltestare och testade bromsar och i modd och lösare snö så var dom dubbfria minst lika bra om inte bättre än dom dubbade.
    Men när det kom till hårt packad snö och framförallt ren is så är det bara dubbar som gäller.
    Det är som att jämföra en hockeypuck med spikskor.

Tror du kommer att bli nöjd med dina nya däck.
    Var är alla ?

<Dark_Lord411> hi
    <Dark_Lord411> asl ?
    <ShockSMX> no, dsl... you?

Kommentera

Jag har tidigare yttrat mig i frågan. (läs framförallt nedersta biten). För er som inte känner till det så jobbar jag på Vianor sedan 6 år tillbaka.

Mysko>> "Hakkapelitta 1, 2, 4 & 5" är olika upplagor utav Nokians dubbdäck från detta millennium. Precis som Gislaved kallar sina för "Nordrost 2, 3, 5" o.s.v. 1 är äldst och 5 är nyast. De dubbfria alternativen heter "Hakkapelitta RSi & R". Nokian har dock fortsatt att producera "Hakka 1" & "Hakka 2" fast numera under namnet "Nordman 1 & 2". Nokians anledning till detta är att de vill att deras mellanklassalternativ (Nordman) skall hålla en väldigt hög klass bland mellanklassalternativen. Med andra ord. Köper du Nokians mellanklassdäck så köper du det däck som var deras premiumdäck och som de vann många tester med för 4 år sedan. Däcket är givetvis nyproducerat.

Både "Hakka 4" och "5" räknas som Nokians premiumdäck och du kommer garanterat inte att ångra ett sådant köp. Hakka 4 kan liknas vid en betaversion av Hakka 5, där Hakka 5 är den fulländade versionen utan buggar.

Har någon några vidare funderingar kring vinterdäck, eller däck över huvud taget, så tveka inte att ställa dem rakt till mig så ska jag svara så bra jag kan.

edit>>stavfel
      Last edited by Winterlord; 2008-09-19, 18:57.
      Vianor Trollhättan

Kommentera

Det där var ord och inga visor Winterlord. Fan vad matnyttigt mycket tack.

Du som verkar vara ett ess på däck, hur ska man behandla sina ny investerade vinterdäck för att dom ska hålla så länge som möjligt. Inte fullt ställ på engång vet jag, men ska man köra lite försiktigare i 20 -40 eller kanske 100 mil innan man slitigt in dem?
        Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

Kommentera

Inga problem. Hjälper gärna till att sprida däckkunskap.

Angående "inkörningsperioden" så bör man (om man vill att däcken skall hålla god kondition så länge som möjligt), varje vinter, ta det väldigt lugnt de första 20-40 milen. Anledningarna till detta är många och olika beroende på vilken typ/märke du har köpt. En vanlig "sägen" som lever kvar sedan 70-talet är att dubben skall hinna "sätta sig" innan man belastar däcken för hårt. Detta är dock en sanning med modifikation. Köper du ett lågprisdäck ("kinadäck"/regummeringar, läs mitt tidigare inlägg) så gäller detta då däcken är helt nya. Dubben behöver nämligen tid på sig att "få fäste" i däcket då dubbinsättningen inte är mer avancerad än att man borrar ett hål och skjuter i en dubb med en s.k "dubbpistol". Köper man däremot ett utav dagens premiumdäck, vilket jag uppfattat det som att du gjort Mysko, så behöver man inte oroa sig nämnvärt över detta. Dubben är omsorgsfullt monterade med en fyrkantig platta (till skillnad från lågprisproducenternas runda platta) ca 8 mm in i däcket som dessutom är placerad på diagonalen vilket förhindrar att dubbarna "flyger ur", vilket är vanligt bland lågprisproducenternas däck. Exempelvis Nokian Tyres (Hakkapelitta) garanterade att du som kund inte kommer ha förlorat mer än max 6% av dubben, då Hakkapelitta 4 introducerades, när däcket är slutkört. Idag, med Hakkapelitta 5, är gränsen 2%. Hakkapelitta 5's platta är dessutom "kloformad" (finnarna kallar det "björnklo") vilket ytterliggare ska trygga kundens säkerhet vad det gäller dubbarnas effektivitet och prestanda.

Nästa del i inkörningen, som gäller varje vinter, är att gummit i däcken behöver "värmas upp" (vilket förvisso låter löjligt då det är vinterdäck vi talar om) men ändå. Saken är den att det yttersta lagret utav slitbanan behöver slitas bort för att man skall få fram den rätta "greppvilligheten" i däcket. Däck hårdnar som bekant då de ej rullar, samt tar stryk utav asfalt/salt och sol. Tänk därför också på att även tvätta hjulen i vinter då ni kommer hem ifrån fjällresan och bilen är alldeles gul av salt och annan skit. Ni förlänger däckens levnadslängd.
          Last edited by Winterlord; 2008-09-25, 19:27.
          Vianor Trollhättan

Kommentera

Mysko skrev:
            Hur ska man behandla de nya dubbdäcken för att få dubben att sitta kvar så länge som möjligt, max 90 i 100 mil eller?.
            Det gamla rådet om att lägga på sina nya vinterdäck medan det fortfarande var barmark och köra som folk i 30-40 mil torde väl inte skada.

Ett annat, tyvärr också gammalt, trick var att man handlade sina däck av "Klisterlappen" (A-däck i Arvidsjaur) som började limma dubben redan under andra halvan av 70-talet. Efter att ha utvecklar rallydäck åt Nokia tog Björn, som han heter på riktigt, fram ett rallydäck (Lappi) efter eget tänk och det visade sig att tänket var riktigt bra, däcken satt på många vinnarbilar under nittitalet.

Numera finns de även i nån form av "gatversion" byggd på olika stommar (tydligen funkar det bäst med koreanska skitdäck som grund) och nu glider vi från ämnet i sann OlleBoop-stil men A-däck såldes och herr Klisterlapp flyttade söderut men återupptog limmande och däckmakandet numera under namnet Lappi Dubbning & Däck.

Men nu för tiden finns det väl andra som limmar dubb också.

Jo, referensdäcken som Teknikens Värld iaf förut använde för att kontrollera dubbutstick är/var limmade av nämnda Björn.

Förlåt denna utläggning men det liksom bara kom...
            spango skrev:
            Människor är som datorer, fast långsammare, påhittigare och gjorda av kött.

Kommentera

OlleBoop skrev:
              Ett annat, tyvärr också gammalt, trick var att man handlade sina däck av "Klisterlappen" (A-däck i Arvidsjaur) som började limma dubben redan under andra halvan av 70-talet.
              Vad intressant att klisterlappen kom upp i denna tråd.
              Har kört några omgångar av "hans" Hakkapelitta med limmade dubbar.
              Tror nog aldrig att någon dubb släppte utan vad som hände när däcken blev gamla var att dubbarna började gå av men då var det ändå lägligt att skrota däcken och köpa nya.

Tror han limmade dubbar i det mesta från motorcyckeldäck till skotermattor.

Sen så har jag också hört flera gånger att man ska köra in dom lungt på asfalt bla. på grund av att dubbarna sätter sig bättre i däcken då dom blir varma av asfaltkörningen.
              Var är alla ?

<Dark_Lord411> hi
              <Dark_Lord411> asl ?

Kommentera

På något vis får jag känslan av att ingen orkade läsa igenom mina inlägg.

OlleBoop skrev:
                Det gamla rådet om att lägga på sina nya vinterdäck medan det fortfarande var barmark och köra som folk i 30-40 mil torde väl inte skada.
                Rätt! P.g.a att man, som jag tidigare skrev, behöver slita av det översta lagret. Varje höst/vinter.
                acka skrev:
                Sen så har jag också hört flera gånger att man ska köra in dom lungt på asfalt bla. på grund av att dubbarna sätter sig bättre i däcken då dom blir varma av asfaltkörningen.
                Gäller, som jag tidigare skrev, enbart dagens lågprisdäck.

Som en humoristisk parentes i allt prat om dubblimmande så borrade, limmade och dubbade jag och en kollega, en kall och hal vinter, våra arbetsskor för att få bra fäste då vi var nere i grottorna (då en 8 km järnvägstunnel byggdes i Trollhättan) och servade hjullastare och dumpers. Dagens sensmoral: Egendubbat är bäst!
                Vianor Trollhättan

Kommentera

Bra artikel i AB idag.

Några axplock:
                  Artikeln skrev:
                  Det är också nära till hands att familjens andrabil, den som mamma kör barnen till dagis med, får nöja sig med gummiverkstadens lågprisalternativ. Hur seriöst är det? När pappas bil bromsar på 50 meter och mammas på 190?
                  För just så hisnande resultat blev det när vi jämförde finskt med kinesiskt.
                  Artikeln skrev:
                  Gislaved Nordfrost är typexemplet på en gammal vinnare som inte hänger med när konkurrenterna tar fram nya däck. Ja, inte bara konkurrenterna. Gislaved ägs av tyska multijätten Continental som vill att däck med tillverkarens eget namn ska vara bäst, och att alla Contis så kallade second brands ska vara lite sämre.
                  Vårt fina Gislaved har devalverats till ett av Contis många andraklassens sidomärken medan däcket med Conti-loggan vinner hela testet.
                  Artikeln skrev:
                  Men hur är det med Kina-däcken? Vi har tre stycken med i år. Alla är totala katastrofer och inget borde säljas i Sverige.
                  Artikeln skrev:
                  Vi har bland annat med ett H-klassat däck från Continental, tänkt för att susa fram på Autobahn i farter upp mot 210 km/tim.
                  Jo då, det är bäst i test på barmark, torr och våt asfalt...
                  ...Därför är Autobahndäcket värdelöst på is. Det finns ju ingen is i Tyskland, som är däckets huvudsakliga marknad (när tyska biltidningar testar vinterdäck brukar de inte ens bry sig om att köra på is. En tysk kollega sa en gång: Varför ska vi testa på is? Det går ju ändå inte att köra på is!).
                  Vianor Trollhättan

Kommentera

Winterlord skrev:
                    På något vis får jag känslan av att ingen orkade läsa igenom mina inlägg.
                    Mmm, fast jag höll ju med så du ska väl vara glad?

acka, börjar företaget på T och ligger i S?
                    spango skrev:
                    Människor är som datorer, fast långsammare, påhittigare och gjorda av kött.

Kommentera

http://www.vv.se/templates/page3____25565.aspx
                      Sundara YogaMassör Jörgen Johnsson

Kommentera

OlleBoop skrev:

acka, börjar företaget på T och ligger i S?
                        Nej. Vi befann oss i Arvidsjaur med omnejd och jag tror inte att företaget finns kvar i samma form utan det blev nog "uppköpt" av någon av dom stora jättarna i branchen för ett tag sen.
                        Var är alla ?

<Dark_Lord411> hi
                        <Dark_Lord411> asl ?

Kommentera

Working...
                        X