Meddelande

Minska
No announcement yet.

Köpa vinterdäck.

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Köpa vinterdäck.

Snart är det vinter igen (tjoho ), jag måste skaffa nya vinterdäck. Men vad ska man välja utbudet är groteskt stort, men det finns iaf två huvudkategorier att välja ibland, dubbat eller odubbat.
    Vad är att föredra? Jag kör rätt mycket på väg som inte håller motorvägs standard, jag skulle vilja prova dubbfritt men vet inte riktigt om jag vågar ... .
    Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

Dubbat är sämre på bar asfalt, annars är det bättre.
    Märken och grejer spelar mindre roll.
    Köp nya vinterdäck ofta, det är en billig livförsäkring!
    webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

Kommentera

Jag har valt dubbat då jag kör 8 mil/dag för att ta mig till och från jobbet.
      Hade jag bott i stan hade jag utan tvekan kört odubbat. Har testat att köra odubbat och det var väldigt bra grepp på snö, men är det isigt så var greppet dåligt.

På ena bilen har jag Michelin X-Ice som jag är missnöjd med. Inte på grund av dåligt grepp eller något sånt utan för vägljudet som är alldeles för högt.
      På andra bilen har jag Gislaved NordFrost som jag är väldigt nöjd med.
      Last edited by Pedda; 2008-09-09, 10:18. Anledning: Skrev ju fel däcksmärke
      Om jag var blygsam,skulle jag vara perfekt
      ><((((º>

Kommentera

Jag frågade chefen på Däckia (Borlänge) vad han rekommenderade, och det var utan tvekan dubbade här i vår landsända. Nu känns det iofs som att vintrarna blivit mildare sedan jag ställde frågan...
        Recursion - See recursion.
        Nej, Gagnef är inte en flod i Indien.

Kommentera

Hade samma problem häromveckan då jag valde vinterdäck till min nya bil. Dubbat eller odubbat? Från början hade jag tänkt köra på odubbat men så var det flera i min omgivning som av trafiksäkerhetsskäl övertalade mig till att välja dubbat igen. När det är isigt vill man gärna ha det extra grepp dubbat kan erbjuda.

Från de däcktester jag läst tycker jag mig kunna dra slutsatsen att inte välja något annat än Nokian Hakkapelitta eller Gislaved NordFrost när det gäller dubbdäck. Hade Gislaved på min förra bil och på den nya bilr det Nokian.
          StefanBergfeldt skrev:
          Märken och grejer spelar mindre roll.
          När man läser tester av däck tycker jag att det snarare verkar som att märket spelar väldigt stor roll. Billighetsdäcken presterar alltid mycket sämre!
          Break a rule!

Kommentera

Det var inte riktigt så jag menade. Jag menade att det är viktigt att ha kvalitet på däcket, men vad det heter spelar mindre roll.
            webbdesign | skoj | filmrecensioner | sportnyheter | tekniknyheter | besikta bilen | köpa kattunge

Kommentera

muskot skrev:
              Från de däcktester jag läst tycker jag mig kunna dra slutsatsen att inte välja något annat än Nokian Hakkapelitta eller Gislaved NordFrost när det gäller dubbdäck.
              Jag har uppdaterat mitt tidigare inlägg då det var Gislaved NordFrost jag köpte sist och som jag är grymt nöjd med.

Med tanke på att Mysko bor längre upp i landet så rekommenderar jag dubbdäck utan tvekan.
              ><((((º>

Kommentera

Kom på att du kan kolla lite i Teknikens Värld's däcktest som dom gjorde ifjol.
                http://www.teknikensvarld.se/files/0...tycken-alt.pdf
                ><((((º>

Kommentera

Pedda skrev:
                  Kom på att du kan kolla lite i Teknikens Värld's däcktest som dom gjorde ifjol.
                  http://www.teknikensvarld.se/files/0...tycken-alt.pdf
                  Länken e död .....

Pedda skrev:
                  Med tanke på att Mysko bor längre upp i landet så rekommenderar jag dubbdäck utan tvekan.
                  Det är nog ungefär så jag tänker, men samtidigt som är det som fiddler säger, vintrarna blir bara varmare och varmare.

Hur ska man behandla de nya dubbdäcken för att få dubben att sitta kvar så länge som möjligt, max 90 i 100 mil eller?.

Kommentera

Länken funkar för mig.
                    Testa att ladda den från deras hemsida istället. http://teknikensvarld.se/documents/d...st-1/index.xml
                    ><((((º>

Kommentera

Hittade några dubbdäck, och det finns minst 3 st olika Nokian Hakkapelitta, men vad är skillnaden förutom priset? Det är ju bövelen samma dimension , har dom namn brist och kallar därför alla sina däck för hakkapelitta.

http://www.nordendack.se/index.php/c...205_55_16.html

Kommentera

Som jag fattar det (vilket ska tas med en nypa salt) är det billigaste däcket av de tre en äldre modell och den dyraste är "punkteringssäkert".
                        Break a rule!

Kommentera

aha .... så kan det vara.

Kommentera

Jag fick en sprillans vinterdäcksuppsättning Hakkapelitta 5, med dubb. Klockrena, de 3-400 mil jag hann köra innan jag sålde bilen.
                            resebloggen # twitter # instagram

Kommentera

Nu har jag läst en massa olika däcktester bla den Pedda länkade till. Det blir nog två par Hakkapelitta 4 eller 5. Dvs dubbdäck.
                              Det gäller att vara i godtid innan vintern.

Kommentera

Working...
                              X