Meddelande

Minska
No announcement yet.

Underhålla cykel?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Underhålla cykel?

    Eftersom jag nu är student i en cykelstad, så cyklar jag till plugget varje vardag (en timme per dag). Cykeln är alltid parkerad utomhus, och oftast någonstans utan tak.

    Så därför undrar jag om ni har några tips på hur man ska underhålla cykeln? Smörja delar? Kolla bromsklossar? Etc?

  • #2
    Tvätta den så ofta du orkar och kan. Smörj kjedjan. Se till att allt som behövers smörjas på cykeln smörjs. Bromsklossarna? Dom behöver du nog inte kolla, du märker när dom är slut

    /red - skrev inte hur ofta nu skulle smörja kjedjan. Men det är väldigt svårt att säga men du märker om du behöver smörja den. Då låter det konstigt ifrån kjedjan/dreven. Jag smörjer min kjedja kanske två gånger i veckan. Men sen är det ju skillnad på kejdja och hur man cyklar
    Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

    Kommentera


    • #3
      Är det någon speciell olja man ska använda, eller är det vilken olja som helst?

      Kommentera


      • #4
        LeonL skrev:
        Är det någon speciell olja man ska använda, eller är det vilken olja som helst?
        Det skall vara en kedjeolja, köp på Biltema (ligger i Boländerna i UA), artikelnr 36-1861, kostar nästan ingenting. Använder du "vilken olja som helst" så finns risken att den är alldeles för lättflytande och flyger av kedja och drev direkt.

        Kommentera


        • #5
          En sak att tänka på är att torka av utsidan på kedjan efter man smörjt in den. Det är bara inne i länkarna som det behöver vara olja. Oljan på utsidan drar bara åt sig massa smuts och grus som sliter på kransarna. Om vädret tillåter kan man använda en lättare teflonolja.

          Kommentera


          • #6
            Använd inte fett, det drar till sig smuts.

            Kommentera


            • #7
              LeonL skrev:
              Så därför undrar jag om ni har några tips på hur man ska underhålla cykeln?
              Tja...kanske steppa lite o dra Singing in the Rain?
              (Förlåt. Kunde bara inte bärga mej)
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

              Kommentera


              • #8
                Håll koll på dreven, kuggarna ska vara hyfsat symmetriska, om drevet börjar se ut som en sågklinga är det dags att byta. Jag bifogar en bild, det övre drevet är friskt och det nedre har jag försökt illustrera hur slitna kuggar ser ut.
                Ofta byter man då hela klabbet, fram- och bakdrev samt kedja då de slits tillsammans, men det är väl mer för optimal funktion och kanske inte så jätteviktigt för den genomsnittlige cyklisten. Ett slitet drev yttrar sig i att kedjan kuggar över när man lägger lite tyngd på pedalerna, vilket kan göra väldigt ont.

                När du tvättar cykeln ska du försöka undvika att spola vatten direkt på de nav som finns, vid vevlagret (bakom vevarmarna) och vid hjulnaven, annars finns det risk att det kommer in vatten i lagren, undvik också fettlösande rengöringsmedel direkt vid naven.

                Kontrollera eventuella glapp i hjullager, styrlager och vevlager. Styrlagret är där styret går in i ramen, du kan lämpligen hålla in handbromsen på framhjulet och rucka styret fram och tillbaka, om det känns som att lagret glappar bör du försöka korrigera detta, styrlagret är lättast att fixa men kräver ibland väldigt stora nycklar.
                Hjullagren kan du kolla genom att vicka hjulet i sidled, det ska vara helt stumt. Det är relativt enkelt att justera hjullagren, men det är ofta väldigt trångt och man kan behöva rätt tunna verktyg för att få till det.
                Vevlagret är också enkelt att kolla, försök att vicka vevarmarna in och ut ifrån ramen, även här ska det vara helt stumt. Vevlagret är tyvärr väldigt knepigt att justera själv, det krävs ofta specialverktyg för att spänna lagret. Ett glappigt vevlager kan också yttra sig i ett upprepat knackande eller knarrande vid varje tramptag.
                Om man lämnar ett glappande lager för länge kommer kullagerkulorna till slut att vara pulvriserade och lagret skär ihop (inte jättekul om hjullagret packar ihop i Carolinabacken. )

                Efterdra alla skruvar och muttrar! Slarvig som jag är hade jag missat att dra åt några skruvar som höll ihop mitt framdrev, vilket resulterade i att den minsta kransen plötsligt lossnade från alla fästen utom ett, och då jag befann mig i en uppförsbacke just då lyckades jag knöla ihop hela kransen (det är helt otroligt vilken kraft det ligger på kransarna, det är inte direkt tenn dom är gjorda av, kunde knappt räta ut kransen igen), så nu kör jag 18-växlat istället.

                Smörjning sker som sagt med cykelolja, inte med 5-56 eller tjockare olja, smetig olja tar upp skit och hjälper kedjan att mala ner dreven.

                Vajrar tänjs med tiden, vilket gör att växlar och bromsar funkar sämre, jag skrev en liten guide om växeljustering för tre år sen, du kan läsa den om du har lust: http://www.webforum.nu/showthread.ph...12#post1070312
                På vintern finns det även risk att det bildas is inne i vajerhöljena, vilket kan få otrevliga konsekvenser om man inte vet om det (att vara utan bromsar i Carolinabacken är inte heller särskilt trevligt ).

                Just det, en sista grej; lämna inte in cykeln på Cykelringen.
                Bifogade filer
                Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

                Kommentera


                • #9
                  Tack för alla inlägg!

                  Jag har nu inhandlat kedjeolja från Clas Ohlson (Boländerna var för långt). Ska kolla kedjan och alla möjliga lager så fort det blir bättre väder.

                  Mina växlar är på tok för feljusterade just nu, så jag kollade om det fanns någon anordning (ex. den skruv som nämndes någonstans) men hittade inte något särskilt. Får titta lite närmare på det nästa gång.

                  Och jag cyklar inte uppför Carolinabacken, för den är jättehemsk. Jag cyklar bakom Carolina Rediviva i stället.

                  Kommentera


                  • #10
                    Är cykelolja ungefär samma sak som motorolja? (det brukar jag använda, vet inte om det är bra eller dåligt)
                    dannesholk.se

                    Kommentera


                    • #11
                      Danny skrev:
                      Är cykelolja ungefär samma sak som motorolja? (det brukar jag använda, vet inte om det är bra eller dåligt)
                      Motorolja är säkert bra, men problemet är att det inte fäster lika bra som kedjeolja, så du måste ju smörja kedjan oftare.

                      Kommentera


                      • #12
                        okej, ja jag kan ju lika gärna köpa kedjeolja, då sparar jag ju på min fina motorolja
                        dannesholk.se

                        Kommentera


                        • #13
                          Appropå växeljustering så finns det en helt underbart pedagogisk instruktionsvideo på tuben:
                          http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ

                          Efter att ha sett den videon måste jag säga att det faktiskt är riktigt enkelt att justera sina växlar själv. Jag kommer aldrig mer att lämna in min cykel till reparatör för en så enkel sak...

                          Kommentera


                          • #14
                            Grymt bra video! Tack, Wideman!

                            Förresten, nu är min cykel servad och redo för nya uppdrag! Gjorde i stort sett allt som Mr. N. tog upp.

                            Har en följdfråga. Noterat att många har skydd för sina drev och kedjor - går dessa att köpa eller passar de bara ett visst set av kedja/drev? Antar att dessa skyddar rätt bra mot regn?

                            Kommentera


                            • #15
                              Det är väl snarast för att skydda byxbenen, man sliter lätt sönder brallorna på framdrevet annars. Det finns olika typer att köpa som passar "alla" men det beror på hur vevarmen ser ut, ta cykeln till lämplig cykelbutik (inte Cykelringen alltså ) och fråga där, det är nog allra enklast. Jag brukar handla mina grejer på Sportex ute i Boländerna, det är ju bara fem km från där du bor ungefär.
                              Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
                              Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

                              Kommentera

                              Working...
                              X