Meddelande

Minska
No announcement yet.

Bygga om en gammal cykel!

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Bygga om en gammal cykel!

Hallooj..

Har precis köpt på mig en gammal rostig Falken cykel, med skeva hjul, punktering, trasiga fälgbromsar och allmänt riktigt sliten.

Den är 5 (?) växlad, har multibla drev på bakaxeln, men bara 1 på framaxeln. Det jag vill göra är att bli av med dessa multibla drev och bara ha ett drev (Kronan style). Fast jag vill inte ha någon fotbroms på åbäket, vill kunna bakåttrampa och skrika när jag åker ner för backen från slussen mot gamla stan!

Så, någon som är insatt på cyklar som kanske kan tala om för mig vilka delar jag kan tänkas behöva? Kollat runt på hemsidor, men det säger mig inte särskilt mycket.

Edit: Är det ett bakhjul plus drev med "frikrans" som jag ska ha för att behålla möjligheten att "bakåttrampa"? Någon som har rekomendation på en lämplig utväxling som är lagom till att cruisa med?

Och här kommer bilden på min framtida downhill vinnare
    Last edited by M.Cheraghi; 2008-08-01, 16:43.
    The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

...aha, klassiska modellen, blir nästan en fixie då, för att kolla information om det där kan du läsa här:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fixed-gear_bicycle
    fast där snackas det i huvudsak om sådana utan frihjul
    dannesholk.se

Kommentera

Om du tänker skidda ner för Götgatsbacken är det nytt bakhjul med riktigt trackdrev som gäller. Räkna med att lägga ut typ 1000-1500 kr för det, kanske lite billigare om du hittar något begagnat. Kolla några trådar happymtb.org och fixedgear.se för att se vilket ställe som har de billigaste hjulen just nu. Den billigare lösningen - en självmordshubb - riskerar att kosta dig livet om skiten släpper vid fel tillfälle (läs: när man är på väg ner mot Gamla Stan).

Fixie är f.ö. officiellt ute i Stockholm sedan jag började cykla runt med min footie. Torpedo-nav is the shit!
      http://slutaskjutaupp.nu

Kommentera

Tack för era svar!
        Självmordshubb blir det inte, har kollat lite på ett "surley" nav, gängat på båda sidor för frihjul respektive fixed. I kombination med snabbfäste blir det "lätt" att skifta. Frambromsen kommer bytas ut i sin helhet, att köra ihjäl mig själv är en sak, men vill inte ha någon annan med mig isåfall. Blir antagligen ett 14T drev 1/8" plus kedja i 1/8". Återkommer när jag satt bultsaxen i alla vajrar.

Snygg hoj Matti, vad är den bestyckad med?
        The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

Kommentera

Working...
        X