Meddelande

Minska
No announcement yet.

Polo som spottar ut vattnet

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Jimmy_A
    replied
    Uppföljning av felet.

Hej
    Felet var precis som Danne V prickade in(Skit och avlagrningar), lösningen i mitt fall var att byta ut termostathuset (Var tydligen helt igengeggat) och givaren till kylarfläkten som hade packat ihop. Bilen fungerar nu utmärkt och om ngn får ett liknande problem som detta så kanske mitt problem kan vara vägledande.
    Ha en trevlig helg.
    och återigen tack för hjälp på vägen.
    /Jimmy_A

Leave a comment:

• Jimmy_A
    replied
    ...

Det ska jag pröva.
    Tack igen.
    Och ha en trevlig kväll.....
    /Jimmy

Leave a comment:

• Danne V
    replied
    Jimmy_A skrev:
    Tack ...
    Väl bekomme.

Du kan ju prova med att ta loss in- och utloppet från motorn, ta en trädgårdsslang och spola igenom för att se om vattnet forsar igenom lätt. Och motsvarande i kylaren. Är det stopp kan du testa med lite högre tryck.

Finns väl även fortfarande kylarrensning att köpa tror jag... men en del säger att man kan förstöra slangarna med det...

Leave a comment:

• Jimmy_A
    replied
    Tack ...

Leave a comment:

• Danne V
    replied
    Kylvattnet flödar genom motorblock, topplock och slangar som ibland är ganska trånga. Det räcker med att en kanal blir helt eller delvis blockerad för att vattnets cirkulation ska bromsas och att kylningen uteblir.

Såna "blockeringar" kan vara gammal skit och avlagringar som samlats under årens lopp och till slut bildar en propp. Det kan även vara t.ex. en packning som skadats och kommit ut i vattnet. Jag hade en gång en gammal V4 där hade lyckats peta in en s.k. frostplugg i ett topplock när motorn tillverkades. Den hade suttit där i 10 år innan den en dag vände på sig och blockerade vattnet.

Men det kan även vara att du blåst en topplockspackning....

Leave a comment:

• Jimmy_A
    replied
    Jo

Det är alternativ 2 på min lista........

Leave a comment:

• Fredde Mannen
    replied
    psst. hör av dig till en bilverkstad...

Leave a comment:

• Jimmy_A
    started a topic Polo som spottar ut vattnet

Polo som spottar ut vattnet

Hej. Har lite bilproblem ifall det finns någon här som kan hjälpa mig med en gissning om vad det kan vara.

Häromdagen var vi ute och åkte , så från klar himmel så stiger temp mätaren från sina normala 80-90 grader upp till över 110 och lampan för kylarvatten börjar blinka, stannar då bilen och öppnar motor huven och ser då hur det kokar i kylarbehållaren, och att det rinner ut vatten i skarven, (Vatten nivån har då stigit en 5-6 cm över max) och så har den alltså varit sedan dess, man kan fylla på vatten med samma resultat.

Har bytt termostat med ingen skillnad & det finns ingen olja på något ställe där det inte borde finnas. Så tips och förslag mottages tacksamt.....

Tack på förhand.....
    MVH
    Jimmy
Working...
X