Meddelande

Minska
No announcement yet.

Går ej att låsa upp S40

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Går ej att låsa upp S40

Hej.

Har en Volvo S40 som har ballat ut totalt. Började med att ja försökte låsa upp bilen i morse som vanligt med larm-dosan, men inget hände. Trode då att batteriet i larm-dosan tagit slut så jag gick och hämtade en reserv-dosa, men den fungerade inte heller.
    Såg ingen blinkande larm-diod så jag försökte då öppna bilen med nyckeln i låset, med det fungerade konstigt nog inte heller!
    Låsknappen i dörren rör sig lite uppåt när jag vrider om nyckeln men sen så är det som något drar ner den igen.
    Så nu är jag utelåst från bilen och kan inte hämta manualen i handsfacket eller bogsera den till närmsta verkstad...
    Är det bara att vänta tills på måndag och ringa volvo eller? Känns lite surt då jag skulle behöva bilen...

Bilen har av någon anledning blivit strömlös... Nyckelhålet i dörren kärvar ihop eftersom det aldrig används... Kanske?
    "Yeah well, you know, that's just like your opinion man." - The Dude

Kommentera

Volvo borde väl ha någon form av assistansnummer du kan ringa? Jag har en VW och de har ett Mobilitetsgaranti-nummer dit man kan ringa dygnet runt för att få hjälp om bilen krånglar.
      Break a rule!

Kommentera

Provat att öppna på passagerarsidan?
        // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Kommentera

Ja visst verkar det som att den blivit strömlös av någon anledning, men man tycker ju endå att det ska gå att öppna den rent mekaniskt med nyckeln i låset.
          Tror inte att låset tjärvat ihopp då det går bra att vrida runt nyckeln, men det ser ut som att någon spärr eller liknande aktiveras och drar ner låsknappen igen när man vridit runt nyckeln halvvägs.
          Volvos support är bara öppen på vardagar... så jag får väll hålla ut.

Det är inget nyckelhål på passagerar-sidan, så där går det inte att öppna. Bakluckan har nyckelhål men där går det inte ens att vrida om nyckeln.

En kompis jag pratat med sa att vissa bilar använder tryckluft att kontrollera låsen, vilket skulle kunna förklara vart kraften att trycka tillbaks låset i låst läge kommer ifrån.
          Testade att låsa och låsa upp ett 40-tal gånger för att se om "tryckluften" eller vad det nu är skulle börja ge med sig men det verkar den inte göra.

Hur som hellst verkar det helt sinnessjukt att man inte ska kunna ta sig in i bilen om batteriet dör!

Kommentera

Usch va pinsamt!
            Testade att rycka lite i handtaget nu och dörren gick upp trots att låsknappen var nere... Var helt säker på att jag testat det förut... men men, case closed =)

Kommentera

Working...
            X