Meddelande

Minska
No announcement yet.

Laguna: Startlås och nyckelkod

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Laguna: Startlås och nyckelkod

    Bilen (Renault Laguna -95) ställde jag av i ett halvår och glömde bort att ta bort batteriet, nu när jag har fått upp bilen (låssmed) och köpt ett nytt batteri så fungerar inte nyckeln till att elektroniskt låsa upp bilen eller starta bilen (startlåset ser till att det inte går). Det skall tydligen finnas en nyckelkod i själva nyckeln som skall kunna användas för att ta sig förbi startlåset, men den finns inte, bara en femsiffrig kod som identifikator för nyckeln.

    Jag ringde till Renault för att höra vad jag skulle göra och de tycker att jag skall bogsera dit den för felsökning (även fast jag vet vad felet är) och en ny nyckel till bilen kostade tydligen 1500kr, och det är inte riktigt vad jag vill lägga ut för att kunna köra min bil.

    Vad skall jag göra?
    Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

  • #2
    Jag har en Renaut Laguna -01 (startas med ett kort istället för nyckel), vid ett tillfälle så slutade min nyckel/kort att fungera, gick inte att låsa/låsa upp. Efter att ha försökt att klicka ett flertal gånger så satte jag in nyckeln/kortet och startade bilen och stängde sen av den igen, efter det så fungerade min nyckel som vanligt igen. Vet inte om den kan programmera om sig själv när den sitter i korthållaren. Har du kunnat/testat att starta bilen?

    Kommentera


    • #3
      Ja, den startar men startlåset stänger av den direkt igen... det verkar som om antingen bilen eller nyckeln eller båda har tappat synk när bilen tappade strömmen.
      Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

      Kommentera


      • #4
        Okej, nu har jag fixat startkoderna... gick in på Renault och bad om dem, och jag fick dem utan kostnad... finfint så långt... jag körde sedan bilen till deras verkstad som försökte programmera mottagaren, men det gick inte för att startspärren inte var aktiverad.

        Så nu behöver jag veta hur jag aktiverar startspärren igen... det står inget i manualen.
        Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

        Kommentera


        • #5
          Vet inte grabbarna på Renaults verkstad det?

          Kommentera


          • #6
            carl_x skrev:
            Vet inte grabbarna på Renaults verkstad det?
            Tydligen inte, de kopierade upp beskrivning på hur man skulle göra om det var aktiverat, men de visste inte hur man aktiverade själva startspärren...
            Lite musik: VideGeiger.com och iTunes

            Kommentera

            Working...
            X