Meddelande

Minska
No announcement yet.

Så här kan bensinpriset sänkas...

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Så här kan bensinpriset sänkas...

Jag bryr mig egentligen inte så mycket själv om bensinpriset. Men jag har ju sett hur oljebolagen tjänar pengar, och har några släktingar uppe i Norrbotten som dels lägger ut tusentals kronor på soppa varje månad, och dels måste åka 8 mil till närmaste mack.

Dessutom har jag retat mig på den uppenbara kartellbildningen och hur bolagen blåljuger när priserna höjs osv. Jag är alltså inte direkt bolagens största supporter....

Imorse fick jag ett mail av en bekant som innehöll en PP-fil. Den presenterade en idé som kanske är naiv och lönlös, men å andra sidan jäkligt intressant och kanske i allra högsta grad genomförbar:

Om alla slutade tanka hos OK/Q8 och Statoil och istället köpte sin bensin på andra stationer, så skulle troligen ett väldigt spännande scenario utveckla sig. Sannolikt skulle då dessa två bolag tvingas sänkta priserna. Då skulle även andra bolag följa med.

Men inte minst skulle vi, som fyller deras kassakista, visa att vi kan påverka. Om det skulle fungera, så skulle nog de andra bolagen bli ganska nervösa över att hamna i skottgluggen själva nästa gång. Och vad skulle man inte kunna åstadkomma i andra branscher...

Jag ska i alla fall tanka på Preem fr.o.m. nu och se vad som händer. Mig spelar det nämligen ingen som helst roll var jag köper bensinen och jag vill hemskt gärna se vad en sån här aktion kan leda till.

Så häng gärna på.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Varför inte göra som staten och alla miljöfanatiker vill istället, nämligen ENDAST använda kommunala transportmedel. DET skulle blivit kaos och fått folk att tänka om. Den påverkan det skulle ha på svenska ekonomin är enorm eftersom förseningarna skulle bli oändliga. Då kanske folk i beslutsposition förstår vad tusan de leker med.

Dessutom skulle det ha samma påverkan på besinbolagen som ovan, fast på samtliga bolag inte bara några få.
    http://gråimport.se

Kommentera

Om jag hade en bil skulle jag haka på direkt. Jag antar att jag kan bidra lite med att inte handla något annat på OK/Q8 och Statoil. Inte för att jag har något speciell emot dem, bara för att jag tycker om idén, testa om man kan uppbåda folk att undvika ett företag och sedan se det i resultatet.

(Bortsett från bensin stretar jag emot alla tänkbara monopolliknande strukturer jag kan. Min viktigaste måltavla är Microsoft.)
      Windows macht frei

Kommentera

überfuzz skrev:
        (Bortsett från bensin stretar jag emot alla tänkbara monopolliknande strukturer jag kan. Min viktigaste måltavla är Microsoft.)
        Du har redan förlorat. Kom ifatt nutiden.

Kommentera

legis skrev:
          Varför inte göra som staten och alla miljöfanatiker vill istället, nämligen ENDAST använda kommunala transportmedel. DET skulle blivit kaos och fått folk att tänka om. Den påverkan det skulle ha på svenska ekonomin är enorm eftersom förseningarna skulle bli oändliga. Då kanske folk i beslutsposition förstår vad tusan de leker med.

Dessutom skulle det ha samma påverkan på besinbolagen som ovan, fast på samtliga bolag inte bara några få.
          Nja... nu var det ju liksom inte meningen att tråden skulle bli en match mellan kommunala och privata transporter. Om man, som du, bor i en storstadsregion, så glömmer man lätt bort att folk utanför de största städerna ofta inte ens har något kommunalt alternativ.

Så kommunala vs. privata transporter kan väl diskuteras i en ny tråd, please?
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Kommentera

Danne V skrev:
            Nja... nu var det ju liksom inte meningen att tråden skulle bli en match mellan kommunala och privata transporter. Om man, som du, bor i en storstadsregion, så glömmer man lätt bort att folk utanför de största städerna ofta inte ens har något kommunalt alternativ.

Så kommunala vs. privata transporter kan väl diskuteras i en ny tråd, please?
            Jag håller med dig Danne och det hade varit intressant. Du touchar trots allt en av de saker jag ser som ett problem här. Det första är just att när man bor i en storstad så bryr man sig nog generellt inte så mycket förutsatt att man har relativt korta pendlingsavstånd. För det andra, när det gäller glesbygd så har man kanske inte så många alternativ. Man tar den mack som antingen ligger "på vägen" eller den enda som finns tillgänglig.

Applicera ovan på yrkestrafiken, så skulle det bli mer intressant.

Kommentera

Intressant tanke. Men varför bojkotta Statoil OCH OK/Q8? Räcker det inte med en? Om det fanns ett tydligt konvergerande mål så skulle jag haka på. Dvs att alla undviker ett och samma bolag. Men hur sjutton når man ut till en tillräckligt stor massa för att det ska få någon märkbar effekt hos bolaget?
              The future is today, worry about it tomorrow

Kommentera

Gein skrev:
                Intressant tanke. Men varför bojkotta Statoil OCH OK/Q8? Räcker det inte med en? Om det fanns ett tydligt konvergerande mål så skulle jag haka på. Dvs att alla undviker ett och samma bolag. Men hur sjutton når man ut till en tillräckligt stor massa för att det ska få någon märkbar effekt hos bolaget?
                Två bolag är större del av marknaden än ett.

Försöket att nå ut till en större massa är ju kedjebrevet jag fick imorse och "skickar vidare" här. Märkte du inte att du själv nyss fick reda på det?

Men jag blir lite fundersam över ditt sätt att ställa villkor och krav på "konvergerande mål" för att haka på. Det är ju liksom ingen statligt verk eller nån ideell organisation med betalda funktionärer som ska sitta och tröska igenom olika förslag fram till 2012 då en riksstämma ska ta ett formellt beslut i demokratisk ordning.

Här är det ju en intressant idé som ska sjösättas nu, idag, om det ska bli nåt. Det finns alltså varken plats eller tid att börja rota i petitesser. Antingen hänger man på för att man gillar idén och överser med detaljer. Eller så hakar man inte på alls.

Jag tycker du ska haka på. Tänk att få berätta för barnbarnen om när farfar fick oljebaronerna på knä....
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Våga Vägra
                FaceBook

Kommentera

OnTopic:
                  Intressant, och visst hade det blivit ett roligt scenario att följa!
                  Men väldigt svårt att få den stora massan att dra åt samma håll tyvärr.

OffTopic:
                  Tycker det är helt rätt att bensinpriserna höjs!
                  På så sätt blir det mer fart på utvecklingen av alternativa bränslen (läs miljövänligare), eftersom den marknaden blir mer mottaglig för fler om priset på bensin är skyhögt.
                  http://www.tranceaddict.com/ | http://www.trance.nu/ | swe.TA | Addicted yet... ?

Kommentera

legis skrev:
                    Applicera ovan på yrkestrafiken, så skulle det bli mer intressant.
                    Javisst kan yrkestrafiken haka på att bojkotta OK/Q8 och Statoil. Och firmabilar. Och kommunala transportbolag. Kanonbra!
                    Med vänlig hälsning från
                    Danne
                    ------
                    Våga Vägra
                    FaceBook

Kommentera

Danne V skrev:
                      Två bolag är större del av marknaden än ett.

Försöket att nå ut till en större massa är ju kedjebrevet jag fick imorse och "skickar vidare" här. Märkte du inte att du själv nyss fick reda på det?

Men jag blir lite fundersam över ditt sätt att ställa villkor och krav på "konvergerande mål" för att haka på. Det är ju liksom ingen statligt verk eller nån ideell organisation med betalda funktionärer som ska sitta och tröska igenom olika förslag fram till 2012 då en riksstämma ska ta ett formellt beslut i demokratisk ordning.

Här är det ju en intressant idé som ska sjösättas nu, idag, om det ska bli nåt. Det finns alltså varken plats eller tid att börja rota i petitesser. Antingen hänger man på för att man gillar idén och överser med detaljer. Eller så hakar man inte på alls.

Jag tycker du ska haka på. Tänk att få berätta för barnbarnen om när farfar fick oljebaronerna på knä....
                      Krav och krav. Du får det att låta så formelt. Förstå vad jag menar istället. Om några föreslår ett bolag och några andra ett annat bolag så kommer effekten i slutändan eventuellt bli noll eller försumbart liten. Det borde läggas stor vikt i meddelandet att det är just dessa två mackar som gäller och inga andra.
                      "Om alla slutade tanka hos OK/Q8 och Statoil ..." låter lite godtyckligt i mina öron.

Idén är intressant men jag tror det är svårt att styra den stora massan. Vad som krävs (nu är jag där igen hörru, var god anmärk) är att man når ut till "tillräckligt många" och att man är väldigt tydlig med att informera att det är viktigt att alla väljer samma bolag.
                      Kedjebrev brukar väl inte allt för ofta tas på speciellt stort allvar?
                      Kanske en enkel men seriös sajt som föreslår idén med en räknare som håller koll på hur stor den "den stora massan" är? Föredelen med det är att informationen finns på ett ställe hela tiden och risken att informationen förvanskas i sin färd bland kedjebrev och foruminlägg finns ju då inte. Istället kan man kedjebreva och forumposta kort information samt länk till hemsidan.
                      (Nu känner jag att jag spånar iväg lite väl långt kanske...)

Alternativt en annons på Aftonbladet, vad kostar det?

Kommentera

Gein skrev:
                        Krav och krav. Du får det att låta så formelt. Förstå vad jag menar istället. Om några föreslår ett bolag och några andra ett annat bolag så kommer effekten i slutändan eventuellt bli noll eller försumbart liten. Det borde läggas stor vikt i meddelandet att det är just dessa två mackar som gäller och inga andra.
                        "Om alla slutade tanka hos OK/Q8 och Statoil ..." låter lite godtyckligt i mina öron.

Idén är intressant men jag tror det är svårt att styra den stora massan. Vad som krävs (nu är jag där igen hörru, var god anmärk) är att man når ut till "tillräckligt många" och att man är väldigt tydlig med att informera att det är viktigt att alla väljer samma bolag.
                        Kedjebrev brukar väl inte allt för ofta tas på speciellt stort allvar?
                        Kanske en enkel men seriös sajt som föreslår idén med en räknare som håller koll på hur stor den "den stora massan" är? Föredelen med det är att informationen finns på ett ställe hela tiden och risken att informationen förvanskas i sin färd bland kedjebrev och foruminlägg finns ju då inte. Istället kan man kedjebreva och forumposta kort information samt länk till hemsidan.
                        (Nu känner jag att jag spånar iväg lite väl långt kanske...)

Alternativt en annons på Aftonbladet, vad kostar det?
                        Jo, jag håller med. Problemet är naturligtvis att folk kanske inte kommer att haka på.

Om det beror på att folk, var och en för sig, tycker att idén är dum, så må det väl vara hänt. Men om det beror på att folk ägnar större energi åt att bekymra sig över om andra ska haka på istället för att bara göra vad man själv tycker - oavsett om man är ensam eller inte - så vore det ju otroligt tragiskt.

Det finns alltså ingen organisation bakom, inget sekretariat, inga funktionärer, ingenting. Det finns alltså inga pengar, ingen som har tid att sätta ihop en webbplats, inga stålar att betala webbhotell, domännamn och bandbredd och absolut inga pengar för annons i Aftonbladet.

Så bry dig inte om vad andra eventuellt tycker. Gör vad du själv anser vara vettigast.
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Våga Vägra
                        FaceBook

Kommentera

Danne V skrev:
                          Jo, jag håller med. Problemet är naturligtvis att folk kanske inte kommer att haka på.

Om det beror på att folk, var och en för sig, tycker att idén är dum, så må det väl vara hänt. Men om det beror på att folk ägnar större energi åt att bekymra sig över om andra ska haka på istället för att bara göra vad man själv tycker - oavsett om man är ensam eller inte - så vore det ju otroligt tragiskt.

Det finns alltså ingen organisation bakom, inget sekretariat, inga funktionärer, ingenting. Det finns alltså inga pengar, ingen som har tid att sätta ihop en webbplats, inga stålar att betala webbhotell, domännamn och bandbredd och absolut inga pengar för annons i Aftonbladet.

Så bry dig inte om vad andra eventuellt tycker. Gör vad du själv anser vara vettigast.
                          Nja, jag tror snarare att folk skiter i det för att de inte tror att deras insats gör någon skillnad.

Kommentera

Vad tror ni, skulle TV-bolagen gå med på att slänga in en "reklam" angående en liknande bojkott?
                            Finns det några lagar/bestämmelser som kan hindra något sådant eller är det bara TV-bolagens rädlsa som skulle sätta käppar i hjulet?

Fick en "snilleblixt" att man (någon) kan kontakta en mångmiljonär som kan finansiera en reklamkampanjg i TV

Nu är jag nöjd för dagen, sikken idé
                            http://www.tranceaddict.com/ | http://www.trance.nu/ | swe.TA | Addicted yet... ?

Kommentera

Gein skrev:
                              Nja, jag tror snarare att folk skiter i det för att de inte tror att deras insats gör någon skillnad.
                              Heh... det är en variant på det som kallas för "Nånannanismen", och det har vi alldeles för gott om i Sverige. Man vet förstås själv hur saker å ting borde vara, men man vill inte göra något själv. Nån annan får sköta det praktiska genomförandet.

Lite ledsamt, tycker jag.
                              Med vänlig hälsning från
                              Danne
                              ------
                              Våga Vägra
                              FaceBook

Kommentera

Working...
                              X