Meddelande

Minska
No announcement yet.

Orginaldomkraft?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Orginaldomkraft?

    Hur lång borde en domkraft egentligen hålla?

    Började byta till sommarhjulen idag. Men jag hann bara med ett och det var nära att jag inte hann få på det innan domkraften gav upp. Med ett "brrrr" så gick gängorna på den och bilen sjönk till marken. Snacka om tur att hjulet satt på plats och att några muttrar var ditdragna.

    Vad har tillverkarna för garantier på en domkraft? Jag menar har man bytit hjul sommar/vinter är det två gånger om året, bilen är årsmodell 03 enkelt räknat 10ggr alltså. Mer än så borde den väl hålla?

    Ska nog ringa till verkstaden och fråga..

    Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

    Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

  • #2
    Zaiman skrev:
    Hur lång borde en domkraft egentligen hålla?

    Började byta till sommarhjulen idag. Men jag hann bara med ett och det var nära att jag inte hann få på det innan domkraften gav upp. Med ett "brrrr" så gick gängorna på den och bilen sjönk till marken. Snacka om tur att hjulet satt på plats och att några muttrar var ditdragna.

    Vad har tillverkarna för garantier på en domkraft? Jag menar har man bytit hjul sommar/vinter är det två gånger om året, bilen är årsmodell 03 enkelt räknat 10ggr alltså. Mer än så borde den väl hålla?

    Ska nog ringa till verkstaden och fråga..
    Äsch.. skaffa en riktig domkraft:
    För lata svin är marken alltid frusen..

    Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
    1. Muffling screams of frustration
    2. Covering evidence of your ineptitude
    3. Crying into.


    Ubuntu forums
    Umbraco é nice.
    Jag försöker åtminstone..

    Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

    Kommentera


    • #3
      Jovisst.. Lånade en av min far efter att min gav upp. Där hade jag tillgång till mutterdragare också så det gick smidigt.

      Men hur glad hade jag varit om jag fått punktering och skulle byta när domkraften gav upp? Kanske ståendes på en väg långt ut på landsbyggden.

      /r

      Lagom kul att släpa på en sådan där i bagaget

      Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

      Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

      Kommentera


      • #4
        Det var ett inslag i Plus om detta med vevdomkraft.
        Den är enbart för haveri och skall inte användas vid ordinarie skifte.
        Jag köpte en sådan liten hydralisk för 150:- Kostar under hundra numera.
        Livet är kort och Nu!
        Läs mera!
        !?

        Kommentera


        • #5
          Lasp skrev:
          Det var ett inslag i Plus om detta med vevdomkraft.
          Den är enbart för haveri och skall inte användas vid ordinarie skifte.
          Jag köpte en sådan liten hydralisk för 150:- Kostar under hundra numera.
          Så man får inte ha så många haverier?

          Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

          Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

          Kommentera


          • #6
            Märkligt.. en domkraft borde ju inte gå sönder efter 10 gånger. Jaja, gör som fredde säger, problemet är väl att dom kan ta lite plats. Och se till att själva lyftplattan är gropad och inte platt, för annars kan det bli som det blev för mig, bilen gled av domkraften

            Ett annat proplem med dom är ju att det kan bli besvärligt att lyfta om du står dumt till.. iofs bara att flytta bilen om du inte kört fas dvs.
            Det är inte farten som dödar, det är smällen!
            Och nu på engelska:
            It aint the fart that kills, it's the smell!

            Kommentera


            • #7
              Det var ett rätt långt inslag i Plus. Ford fick stå till svars om jag kom ihåg rätt!
              Google hänvisar hit: Men jag finner det inte
              http://svt.se/svt/road/Classic/share...038753&d=72592
              Livet är kort och Nu!
              Läs mera!
              !?

              Kommentera


              • #8
                Zaiman skrev:
                Så man får inte ha så många haverier?
                Nä.

                Skämt åsido, domkrafterna biltillverkarna skickar med litar jag på lika mycket som de där nödhjulen man bara får köra i 50 km/h med, dvs ingenting.

                Du skriver att du bytt hjul 10 gånger sen bilen var ny, men varje gång är det ju fyra lyft, ett vid varje hjul, så 40 användningar är nog en mera korrekt siffra. 40 gånger för en grej som ska användas vid nödfall kan nog anses som lite mycket.

                Själv har jag fått punktering två gånger på de 13 år jag haft körkort och vi fick punka på bilen en gång när jag växte upp. Vet inte om det är ovanligt lite, men åtta gånger om året ska man inte behöva använda domkraften i alla fall.
                Det bästa med en liten 1,5-2 tons garagedomkraft är att det dels går fortare att få upp bilen (och definitivt ner) och att man kan sätta den på en punkt och skifta två hjul på en gång. Finns det krok lyfter jag alltid i den och i framvagnen brukar det också finnas nåt bra ställe att lyfta i. Lat som man är.
                My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                Kommentera


                • #9
                  :stefan: skrev:
                  Du skriver att du bytt hjul 10 gånger sen bilen var ny, men varje gång är det ju fyra lyft, ett vid varje hjul, så 40 användningar är nog en mera korrekt siffra. 40 gånger för en grej som ska användas vid nödfall kan nog anses som lite mycket.
                  Korrekt! Slarvigt räknat av mig

                  Det får bli en bättre domkraft, ska passa på att investera i ett bättre fälgkors på samma gång.

                  Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

                  Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

                  Kommentera


                  • #10
                    Zaiman skrev:
                    Det får bli en bättre domkraft, ska passa på att investera i ett bättre fälgkors på samma gång.
                    Jag har en "lång pinne" istället för ett kors, alltså en stång som går att dra ut till dubbel längd. Köpte den på någon mack, rekommenderas varmt!
                    Det blir en grym hävkraft.
                    (Jag letade både på Mekonomens och Biltemas webbplatser men kunde inte hitta den där.)
                    Mitt företag

                    Kommentera


                    • #11
                      Poteta skrev:
                      Jag har en "lång pinne" istället för ett kors, alltså en stång som går att dra ut till dubbel längd. Köpte den på någon mack, rekommenderas varmt!
                      Det blir en grym hävkraft.
                      (Jag letade både på Mekonomens och Biltemas webbplatser men kunde inte hitta den där.)
                      Det är en sådan jag menar med fälgkors

                      Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

                      Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

                      Kommentera


                      • #12
                        Lasp skrev:
                        Det var ett inslag i Plus om detta med vevdomkraft.
                        Den är enbart för haveri och skall inte användas vid ordinarie skifte.
                        Jag köpte en sådan liten hydralisk för 150:- Kostar under hundra numera.
                        Ähh, vaddå? Klart att domkraften som följer med är till för att byta säsongsringarna.
                        Hade min 740 i 10 år och använde orginaldomkraften till däcksbyte, likaså min V40 som jag hade i 5 år, inga problem.
                        /M@rre

                        [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
                        [Begrepps Joel]

                        Och andra användbara Tegsuttryck

                        Kommentera


                        • #13
                          M@gnus skrev:
                          Ähh, vaddå? Klart att domkraften som följer med är till för att byta säsongsringarna.
                          Hade min 740 i 10 år och använde orginaldomkraften till däcksbyte, likaså min V40 som jag hade i 5 år, inga problem.
                          Jo, likadant till min gamla 240, den ser ut att vara i gjutjärn...

                          Men jag tror faktiskt att det var bättre kvalitet på grejorna förr jämfört med idag, likså tänker jag mig att Volvo och Saab har bättre grejor idag än exempelvis japanerna. Men det senare är bara en tanke tills jag blir överbevisad.
                          My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                          Kommentera


                          • #14
                            Min orginaldomkraft till min 850 är skitbra, liten och smidig och funkar alltid. Betydligt enklare att använda än en större "riktig" domkraft. Kanske är det så att Volvo har/hade bättre orginaldomkrafter än genomsnittet?

                            Kommentera


                            • #15
                              :stefan: skrev:
                              Jo, likadant till min gamla 240, den ser ut att vara i gjutjärn...

                              Men jag tror faktiskt att det var bättre kvalitet på grejorna förr jämfört med idag, likså tänker jag mig att Volvo och Saab har bättre grejor idag än exempelvis japanerna. Men det senare är bara en tanke tills jag blir överbevisad.
                              Visst var det så men, jag kan faktiskt byta alla hjulen med orginalaren till Scenicen fast, det är smidigare med en rejäl verkstadsolle
                              /M@rre

                              [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
                              [Begrepps Joel]

                              Och andra användbara Tegsuttryck

                              Kommentera

                              Working...
                              X