Meddelande

Minska
No announcement yet.

Volvo V40 vs. Golf variant

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Volvo V40 vs. Golf variant

Hmm..
    står lite i valet o kvalet.. eller egentligen inte, bara funderar på o byta till en "billigare" bil. Eller ja, kanske kostnaden per pil kanske inte skiljer sig så mkt mellan våra "vanligaste" modeller (syftar alltså inte på en ferrari eller nå sånt ).

Men jag funderar alltså på ett ev köp mellan ovannämnda bilar.. tänkte mest i prisklass mellan 30000-60000 kr...

Har kikat lite här o där, och nog finns det klipp i vårt avlånga land.. men vilken bil röstar DU för? Och varför?

Tack på förhand.
    "Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders..."

"Mannen är huvudet, kvinnan är kronan..."

"En kvinna vågar allt, när hon älskar eller hatar..."

Bra källor:
    http://www.konsumentverket.se/mallar/framesetbegBil.asp där man kan kolla bl.a. bilrovningens statistik.
    http://bilpriser.se/ där du kan kolla vad priserna ligger på ungefär.
    Här: http://www.vv.se/templates/page3____3771.aspx kan du också kolla upp ett specifikt fordon, om det är svensksålt, hur många ägare osv.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Kommentera

klipp finns det förmodligen. för intresse kanske följande länkar kan vara något:
      - http://www.smartson.se/test/bil/volvo-v40.htm
      - http://www.smartson.se/test/bil/vw-golf-variant.htm
      För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
      1. Muffling screams of frustration
      2. Covering evidence of your ineptitude
      3. Crying into.

Ubuntu forums
      Umbraco é nice.
      Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Kommentera

Två helt olika bilar, jag vet... men vilken skulle ni föredra? (vill ju ha lite för och emot)
        "Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders..."

Kommentera

Mina föräldrar har en Golf IV Variant och vad jag hört/läst är det en lyckad modell som är relativt bekymmersfri. Mina föräldrar har inte haft några problem alls, de har en 2004:a som de kört ca 9000 mil med. Betydligt mer strul med jämngamla Passat, t ex.

Volvo V40 är väl däremot den Volvo-modell (som tillverkats under de senaste tio åren) som haft sämst kvalitetsrykte.
          Break a rule!

Kommentera

muskot skrev:
            Mina föräldrar har en Golf IV Variant och vad jag hört/läst är det en lyckad modell som är relativt bekymmersfri. Mina föräldrar har inte haft några problem alls, de har en 2004:a som de kört ca 9000 mil med. Betydligt mer strul med jämngamla Passat, t ex.
            Tänkte mer på en 95-00.. eller nåt. En som man kan köpa för typ 30-50000

muskot skrev:
            Volvo V40 är väl däremot den Volvo-modell som haft sämst kvalitetsrykte.
            Jasså? På vilket sätt? Bara allmänt sämre än de andra?

Kommentera

Kitti skrev:
              Tänkte mer på en 95-00.. eller nåt. En som man kan köpa för typ 30-50000
              Golf IV kom 1998 och kombimodellen ett par år senare. Borde finnas en hel del för ca 50 000 kr på Blocket. T ex:
              http://www.blocket.se/vi/15688096.htm?ca=15_s
              Kitti skrev:
              Jasså? På vilket sätt? Bara allmänt sämre än de andra?
              Kommer inte ihåg några detaljer, men jag läste tester och tittade på både Golf och S40/V40 när jag köpte bil i höstas och då var mitt intryck att V40 hade en del kvalitetsproblem.
              Break a rule!

Kommentera

Köpte mig en V40 i februari, och känner mig mycket nöjd hittils. Den vi har var dock en -01a, dvs fas 2 med strax under 10 000 mil bakom sig, kanske liiite högre i prisklass än vad du nämnde, men i alla fall!

ewenson.se - själlöst

Kommentera

Volvo S/V40 är en av de "billigaste" fordon som någonsin fått en Volvo-stämpel på sig. Med andra ord så är anledningen till att bilen är så pass billig (i jämförelse med andra modeller) just det att den är byggd på billiga delar. Och billiga delar är lika med tätare bytesintervaller (på grund utav att de billiga delarna oftare går sönder och inte har samma livslängd som de dyrare) och sämre säkerhet vad det gäller fordonet som helhet. Fråga vilken verkstad eller "mekare" som helst...

Jag hade satsat på en Golf i 110 fall utav 100. Även om man kanske får backa någon årsmodell för att hamna på samma prislapp som för en V40. Kanske är det roligare att veta att man har en nyare bil, men vad fan är det värt om man får serva den dubbelt så ofta jämfört med den 2 år äldre golfen som är byggd på kvalitetsdelar.

Jag jobbar i en verkstad som har avtal med de lokala VAG (Volkswagen- und Audi-Gemeinschaft) samt Volvohandlaren så ja, jag har själv skruvat på kanske ett par 1000 exemplar av berörda modeller.
                  Vianor Trollhättan

Kommentera

Får väl återkomma när beslutet é taget... men jag velar fortfarande.. *tänker så det brinner*

Bilar verkar det ju finnas gott om i hela landet... men åt "mitt" håll finns det inte lika många golf variant i jämförelse med V40.. vilket i så fall skulle innebära en mer "köpa-grisen-i-säcken" -upplevelse... ?

Kommentera

hur man än gör så förlorar man pengar...
                      det viktigaste är kanske hur mycket är gjort på bilen som kostar mycket x. kamrem, avgasrör, koppling,bromsar, etc.
                      kolla rosten, om den varit krockskadad och motorn om den läcker olja
                      är allting ok så köp !

Kommentera

V40:

1.8 liters motorn kommer med växellåda från Renualt som tydligen har krånglat för vissa.

T4, årsmodell 98 har haft problem med motorstyrdonet. Se till att den är utbytt. Ny motorstyrenhet kostar ~5000kr.

I övrigt kan jag rekomendera v40 2.0t i rätt skick. Rolig och lättkörd bil som är billig i drift, årsmodell 2000 (fas 1,5) och frammåt Fas 2 är att föredra då de flesta barnsjukdomar är åtgärdade.

Lycka till med ditt bilköp!
                        The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

Kommentera

M.Cheraghi skrev:
                          V40:

1.8 liters motorn kommer med växellåda från Renualt som tydligen har krånglat för vissa.

T4, årsmodell 98 har haft problem med motorstyrdonet. Se till att den är utbytt. Ny motorstyrenhet kostar ~5000kr.

I övrigt kan jag rekomendera v40 2.0t i rätt skick. Rolig och lättkörd bil som är billig i drift, årsmodell 2000 (fas 1,5) och frammåt Fas 2 är att föredra då de flesta barnsjukdomar är åtgärdade.

Lycka till med ditt bilköp!
                          Tack så mycket! Ska skriva upp som check-lista

Kommentera

Men sen kom det helt plötsligt upp tankar på en Audi A4 avant... ??????????? Och é jag tebax på ruta noll igen då?

Kommentera

Kitti skrev:
                              Men sen kom det helt plötsligt upp tankar på en Audi A4 avant... ??????????? Och é jag tebax på ruta noll igen då?
                              Även om jag är Volvo ägare så skulle jag välja Audi av dina alternativ, dock så är det den dyraste att äga av bilarna gällande försäkring, reservdelar och annat.
                              Men med tanke på vart du bor så kanske Quattro kan vara ett alternativ.

Kommentera

Working...
                              X