Meddelande

Minska
No announcement yet.

Äntligen!!! Förbud mot att använda handhållna mobiltelefoner när man kör bil är på G.

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Äntligen!!! Förbud mot att använda handhållna mobiltelefoner när man kör bil är på G.

Jag har ibland undrat om det ens finns någon riktigt undersökning (där man faktiskt kontrollerat förarnas egna uppgifter) om hur ofta bilförare fibblat med mobiltelefoner i samband med olyckor - små eller allvarliga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2219063.ab
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Även om mobilhandhavandet i bilen är en fara i sig så är inte det hela problemet, anser jag. Hur många, som pratar i mobilen under bilkörning (oavsett handsfree eller med terminalen i sig) kommer ihåg vägsträckan man kört under tiden?

Jag har faktiskt allt oftare sett bilister som stått stilla där föraren pratat i telefon. Jag utgår då sonika att personen ifråga stannat för att sköta mobilsamtalet därifrån. Jag gör själv inte så, men man kanske borde? Helt klart är ju att uppmärksamheten helt klart blir bristfällig om man försöker sköta ett antal andra saker under tiden.

Ja, jag är lite splittrad i frågan. Ska man stanna varje gång man ska göra ett samtal kommer man aldrig fram.
    resebloggen # twitter # instagram

Kommentera

Undra om det blir något den här gången?
      http://www.webforum.nu/showthread.php?t=32214
      /Tor
      Jag och mina bilder.

Kommentera

Tror det var på nån text-tv som jag läste att även GPS ska kunna innefattas av den där lagen. Jättebra, inte nog med att vi inte får hitta fram, vi får inte ringa och fråga om vägen
        /Sharkey

StoffesFoto.se - Mina bilder, inte dina!

Kommentera

Dryden skrev:
          Ja, jag är lite splittrad i frågan. Ska man stanna varje gång man ska göra ett samtal kommer man aldrig fram.
          Det gör man ju visst, men so what?

Jag betraktar mg själv som en ganska rutinerad förare. Haft lappen i snart 40 år, kört taxi, limousine, buss och långtradare i yrkestrafik. Har tävlat med mc. Men för ett par månader sen körde jag rakt in i bakänden på en bil som skulle göra en vänstersväng för jag hade ett kort ögonblick - typ en eller två sekunder - solen rakt i ansiktet (och höll kanske lite dåligt avstånd..... )

Det var en tankeställare och en praktisk demonstration av hur innihelvete snabbt det går. Nu var det en bil jag körde in i. Det kunde lika gärna varit en morsa med barnvagn på ett övergångsställe.

Så visst kommer man fram - bara några minuter senare. För mig handlar det om att man under en kort stund ger fan i sin egen bekvämlighet av respekt för andra människors liv och hälsa - en no-brainer alltså.

Red: Har förresten för mig att jag såg nåt på TV i vintras om detta, och hur dom visade hur långt en bil hinner medan föraren fibblar med telefonen (svarar eller själv ringer upp). Ska se om jag hittar.....
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Kommentera

Hittade i vart fall några relaterade sidor:
            Motorists who use cell phones while driving are four times as likely to get into crashes serious enough to injure themselves, according to a study of drivers in Perth, Australia, conducted by the Insurance Institute for Highway Safety.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_...driving_safety
            http://www.iii.org/media/hottopics/i...ce/cellphones/

Tydligen är inte heller handsfree/bluetooth så bra...
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Våga Vägra
            FaceBook

Kommentera

Då kontrar jag med Olycksriskerna överdrivna med mobilprat i trafiken.
              /Tor
              Jag och mina bilder.

Kommentera

Dryden skrev:
                Men varför in i hela friden skall man alls prata i dessa bärbara telefonmanicker i bilen?

1. Man ringer innan man far!
                2. Ringer någon under färden, skiter jag i och svara!
                3. Måste man nu definitivt ringa, dvs det kan inte vänta en 5 minuter eller liknande, då kan man stanna bilen!

Det är ett håvete att man alltid skall vara kontaktbar.. det är hemskt! Fördelen med att ha handsfree i bilen (oavsett om man kommer ihåg sträckan man kört eller inte) är att man har BÅDA händerna fria och ögonen kan hållas på vägen..
                För lata svin är marken alltid frusen..

Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
                1. Muffling screams of frustration
                2. Covering evidence of your ineptitude
                3. Crying into.

Ubuntu forums
                Umbraco é nice.
                Jag försöker åtminstone..

Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

Kommentera

Web-Tor skrev:
                  Självklart ska du det.

Man kan nog hitta forskning som visar att många kör bil bättre efter ett par supar också.

Det är alltså inte själva pratandet som jag anser är den största faran, utan fibblandet, dvs leta efter mobilen när det ringer, slå nummer själv, trycka på andra knappar, bara ha en hand på ratten osv.

Att ens påstå att man utför en syssla lika bra när man samtidigt delar koncentrationen och händerna på en annan syssla som om man bara pysslar med enbart en av dom är ju liksom bara ett teoretiserande som kanske hör hemma i akademiska kretsar - men inte i verkligheten.

PS: "Överdrivna" betyder alltså inte "alldeles ofarliga".
                  Med vänlig hälsning från
                  Danne
                  ------
                  Våga Vägra
                  FaceBook

Kommentera

suck ännu ett förbud ...... va bra ....

varför inte be biltillverkarna lägga in en funktion som gör att man inte kan byta kanal på radion eller byta låt på musikanläggningen, öka/minska värmen i kupén osv, om man kör fortare än 30. Risken är stor att du måste ta blicken från vägen en kort stund om du ska mecka med bilens utrustning, och då kan du ju råka köra på någon. Allt kan dras till sin spets.
                    Ja .... det skulle vara intressant och veta hur många olyckor som är mobiltelefon relaterade vs något annat som upptog bilförarens uppmärksamhet. Tex skrikiga barn, och jobbiga medpassagerare borde i största allmänhet förbjudas. Undra om det går att få till ett sådant förbud.
                    Last edited by Mysko; 2008-04-09, 15:29. Anledning: ordblind
                    Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

Kommentera

Danne V skrev:
                      Det är alltså inte själva pratandet som jag anser är den största faran, utan fibblandet, dvs leta efter mobilen när det ringer, slå nummer själv, trycka på andra knappar, bara ha en hand på ratten osv.
                      Problemet är bara att all forskning jag hört talas om kommit till slutsatsen att det är samtalet snarare än hanteringen som i samband med bilkörning är problemet.

Har man handsfree ska man ju dessutom leta upp telefonen, leta upp headsetet, trassla ut sladden, stoppa in luren i örat, kolla på mobildisplayen vem som ringer och sedan trycka på knappen för att svara. En hel del fippel där med, alltså.

Tycker att nuvarande lagstiftning är bra, där man inte kan "åka dit" enkom för att ha pratat i mobiltelefon (handsfree eller ej) i samband med bilkörning, men däremot om mobilsamtalet inneburit att man inte iaktagit den varsamhet som krävs för att undvika olyckor. Att enbart hålla en lur vid örat blir man knappast en mindre uppmärksam bilförare av, däremot kan man förstås få vissa problem med att växla eller göra kraftiga rattutslag. Att engagera sig i ett samtal över telefon kräver betydligt mer av ens uppmärksamhet.
                      Break a rule!

Kommentera

Mysko skrev:
                        suck ännu ett förbud ...... va bra ....

varför inte be biltillverkarna lägga in en funktion som gör att man inte kan byta kanal på radion eller byta låt på musikanläggningen, öka/minska värmen i kupén osv, om man kör fortare än 30. Risken är stor att du måste ta blicken från vägen en kort stund om du ska mecka med bilens utrustning, och då kan du ju råka köra på någon. Allt kan dras till sin spets.
                        Ja .... det skulle vara intressant och veta hur många olyckor som är mobiltelefon relaterade vs något annat som upptog bilförarens uppmärksamhet. Tex skrikiga barn, och jobbiga medpassagerare borde i största allmänhet förbjudas. Undra om det går att få till ett sådant förbud.
                        Ah... det till synes briljanta men tämligen värdelösa allt-eller-inget-argumentet. Antingen ska allt tillåtas eller förbjudas, alltså? Du menar således att EN bra åtgärd för att förhindra tragedier inte ska genomföras för att det finns ANDRA riskmoment?

Nu dras det inte till sin spets heller, utan det handlar om mobiltelefoner.
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Våga Vägra
                        FaceBook

Kommentera

muskot skrev:
                          Problemet är bara att all forskning jag hört talas om kommit till slutsatsen att det är samtalet snarare än hanteringen som i samband med bilkörning är problemet.
                          Det är min bild också. Att det är själva faktumet att man tankemässigt befinner sig någon annanstans som är det som sjtäl uppmärksamhet. Inte själva fipplandet efter telefonen. Det kan med andra ord vara precis lika farligt att sitta och dagdrömma.

Mysko skrev:
                          varför inte be biltillverkarna lägga in en funktion som gör att man inte kan byta kanal på radion eller byta låt på musikanläggningen..
                          Eller så placerar vi knapparna på smarta ställen i ratten. OJ, det hade dom visst redan gjort. Tänk så bra!
                          http://bodstrom.omfg.se - Bodströmsamhället, Länksamling
                          http://piratkriget.omfg.se - Piratkriget, Länksamling

Kommentera

muskot skrev:
                            Det märkliga är att även Vägverket anser att det är själva samtalet som medför risker. Ändå vill man inte förbjuda samtal utan enbart handhållen mobiltelefon.
                            /Tor
                            Jag och mina bilder.

Kommentera

Web-Tor skrev:
                              Det märkliga är att även Vägverket anser att det är själva samtalet som medför risker. Ändå vill man inte förbjuda samtal utan enbart handhållen mobiltelefon.
                              Det har med EU att göra...
                              http://www.vv.se/templates/Pressrelease____24413.aspx skrev:
                              Vägverket har tidigare studerat säkerhetsproblem med mobiltelefoner och annan informationsteknik i trafiken. Slutsatsen är att det är själva samtalet som distraherar föraren så att trafiksäkerheten försämras. Vägverket föreslår därför att en förare under färd inte får använda radio, telefon eller annan kommunikationsutrustning på ett sådant sätt att det kan störa kör-ningen eller förarens koncentration på trafiken. För att harmonisera den internationella lagstiftningen föreslår Vägverket också att det blir förbjudet för förare att under färd använda mobiltelefon som hålls i handen. Förbudet ska också gälla annan liknande handhållen kommunikationsutrustning.
                              Break a rule!

Kommentera

Working...
                              X