Meddelande

Minska
No announcement yet.

Sälja bilen före eller efter ombesiktning? Förhöjd CO-halt. Vad beror det på?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Sälja bilen före eller efter ombesiktning? Förhöjd CO-halt. Vad beror det på?

Besiktade precis bilen och fick ”CO-halt förhöjd tomgång, för hög”. Har funderat på att sälja bilen men nu är frågan om jag ska försöka sälja den innan jag ombesiktigar den eller får den fixad först och försöka sälja den sen. Förra året var CO 2500 0,1 och i år var den 1,1, den får inte vara över 0,3. Vad kan det bero på, vad kan man göra åt det, vad skulle det kosta att få det fixat och hur mycket sjunker bilens värde pga detta? Det är en Mazda 626 -90.
    http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

xtreme skrev:
    Besiktade precis bilen och fick ”CO-halt förhöjd tomgång, för hög”. Har funderat på att sälja bilen men nu är frågan om jag ska försöka sälja den innan jag ombesiktigar den eller får den fixad först och försöka sälja den sen. Förra året var CO 2500 0,1 och i år var den 1,1, den får inte vara över 0,3. Vad kan det bero på, vad kan man göra åt det, vad skulle det kosta att få det fixat och hur mycket sjunker bilens värde pga detta? Det är en Mazda 626 -90.
    En kompis besiktade sin bil nyligen och fick ungefär samma CO värde som dig. Han körde i 50% bensin och 50% etanol så blev värdena fina i testerna. CO kan bero på att katalysatorn är slut.
    Lögnen är vackrare än sanningen, men framförallt roligare! Sökmotoroptimering

Kommentera

Har hört något om att det blir bättre värden om motorn är ordentligt varm ~ eller var det tvärtom?
      Men en bil bör ha ett betydligt bättre pris som besiktigad än utan.
      Livet är kort och Nu!
      Läs mera!
      !?

Kommentera

En bil som folk är beredda att pröjsa typ 20.000 för som nybesiktad får du kanske ut 12-16.000 obesiktad - även om inga reparationer gjorts för att få den besiktad. I och för sig är ju besiktningen ingen garanti för bilen som helhet utan bara för trafiksäkerheten. Men det anses ändå som tryggare att köpa en som nyss gått igenom besiktningen.

CO-halten kan bero på flera saker, men vanligast är att lambda-sonden blivit gammal. (Det är den som ser tlll att bränsle/luft blandas rätt i moderna motorer så att katalysatorn ska funka som tänkt). Kolla t.ex. Biltema vad en ny kostar till din bil och vad en verkstad ska ha för att byta den. Priserna brukar ligga på 500-1.500 för sonden och kanske en timme att byta. De pengarna har du omedelbart igen om det gör att bilen går igenom eftersom du kan ta ut ett högre pris för den.
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

Kommentera

Danne V skrev:
          CO-halten kan bero på flera saker, men vanligast är att lambda-sonden blivit gammal. (Det är den som ser tlll att bränsle/luft blandas rätt i moderna motorer så att katalysatorn ska funka som tänkt). Kolla t.ex. Biltema vad en ny kostar till din bil och vad en verkstad ska ha för att byta den. Priserna brukar ligga på 500-1.500 för sonden och kanske en timme att byta. De pengarna har du omedelbart igen om det gör att bilen går igenom eftersom du kan ta ut ett högre pris för den.
          Förra året var det förhög LAMBDA och då bytte jag LAMBDA-givaren (vet inte om det är samma sak som lamda-sonden). Detta sängte det något men tydligen var det en litet hål i avgasröret så efter ett byte gick det ner till normalt värde.

Har hört man ska blanda upp bensinen med k-sprit eller E85 innan besiktningen samt blåsa ut motorn på motorvägen (har blivit mycket stadskörning). Var ca 1½-2 år sedan den servades med olja och filter men skillnaden på värdet är så stort som 1,0 sedan förra året men har hört det kan sänka värdet något.

Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

Kommentera

Gå till en bilmek och få den kollad. Det finns ingen här som kan göra annat än gissa i alla fall.
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
            Våga Vägra
            FaceBook

Kommentera

Om de va så länge sen du byte olja/filter och bara kört stadskörning så är de där felet ligger tror jag(med 99,9% säkerhet). Kondensen hinner aldrig försvinna i stan och pajar oljan snabbt. 1,0 är ju inte vrålhögt. Jag har varit med om bilar där det hjälpt att byta olja,filter men värden runt 3,0. Så ja tycker du ska byta de först, på biltema får du olja och filter för runt 150kr.

Priset sjunker som en sten när bilen är obes, inte många som vill ta på sig att börja meka de första dom göra när dom köper en bil. Men dom som ändå kan tänka sig göra de vill tjäna på de, alltså måste priset ner.

Så bes den och få ut mer pengar tycker ja...

Kommentera

Danne V skrev:
                Gå till en bilmek och få den kollad. Det finns ingen här som kan göra annat än gissa i alla fall.
                Ringde en verkstad som brukar ha OK priser och dom svarade mig att med en sådan gammal bil tyckte dom det knappt var lönt. Kan bero på flertalet faktorer och kommer kosta flera tusenlappar, pga felsökandet.

Kommentera

xtreme skrev:
                  Ringde en verkstad som brukar ha OK priser och dom svarade mig att med en sådan gammal bil tyckte dom det knappt var lönt. Kan bero på flertalet faktorer och kommer kosta flera tusenlappar, pga felsökandet.
                  Oops... jag la aldrig märke till vad det var för bil du hade.
                  En sån gammal är ju helt riktigt inte värt många tusenlappar: http://www.blocket.se/li?ca=7_s&th=1...&fu=&aws=&awe=
                  Du får väl försöka jämföra där och se vad din bil kan vara värd, både som nylagad och nybesiktad eller som den står - om nån nu över huvud taget vill ha den som den är......

Lycka till.
                  Med vänlig hälsning från
                  Danne
                  ------
                  Våga Vägra
                  FaceBook

Kommentera

Working...
                  X