Meddelande

Minska
No announcement yet.

Varför är dieseln så dyr nu?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Varför är dieseln så dyr nu?

    På väg till jobbet så såg jag att dieseln hade gått upp till 13.09 på statoil här istan. Och kikar man på bensinpriset.se så ser man att man kan få betala ännu mera för en liter på vissa mackar. Vad är det som gjort att dieseln är så rasande mycket dyrare än bensinen? Så länge jag kan minnas så har det alltid varit tvärtom.
    Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

  • #2
    Samt det faktum att skatten är mycket högre
    /M@rre

    [Ett fynd är något du inte behöver till ett pris du inte kan motstå]
    [Begrepps Joel]

    Och andra användbara Tegsuttryck

    Kommentera


    • #3
      Priset på både diesel och bensin påverkas av tillgången på världsmarknaden av den färdiga produkten och inte bara priset på råolja. Nu är det alltså gott om bensin och ont om diesel. Diesel-boomen på nybilsförsäljningen borde ju göra att efterfrågan ökar.
      "Yeah well, you know, that's just like your opinion man." - The Dude

      Kommentera


      • #4
        Jo, men på ungefär tio år har ju dieseln gått från att kosta ungefär hälften av vad besinen kostade då till att gå om nu i dagarna. Är det verkligen sån extrem efterfrågan på dieselolja?
        My motor is stalled but my wheels are still spinning.

        Kommentera


        • #5
          Våra herrar i regeringen har nog sett att det är plusgrader o tänker att det är dieselns fel så upp med skatten ett par kronor

          Kommentera


          • #6
            Marknadskrafterna!!!
            Efterfrågan har ökat så mycket att det kommer att vara så framöver.
            Livet är kort och Nu!
            Läs mera!
            !?

            Kommentera


            • #7
              Jo men tittar man i olika länder så skiljer det sig en hel del i pris

              Kommentera


              • #8
                Det gör skattesatserna också....
                www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

                Kommentera


                • #9
                  Det var ungefär det jag menade o i detta milöfjolleland så ligger skatterna i övre regionen

                  Kommentera


                  • #10
                    OT: Ja, det bästa vore om nästkommande generation drunknade eller svälte till döds för att inget längre kan växa i världen. Det tycker jag också. Bara vi kan köpa billigt bränsle idag. (Det är ju f.ö. vida känt att om man har billigt bränsle så påskyndar ju det utvecklingen av nya, miljövänligare bränslen - eller?)
                    www.afrikanästa.se | Reseblogg inför och under vår drömresa - sex månaders backpacking i Afrika!

                    Kommentera


                    • #11
                      SVÄLT

                      ja vill du att alla i brasilien ska jobba för svältlön för att du ska åka på sprit o om vi stängde kolkraften o oljekraftverken o körde kärnkraft så kunde vi nog brumma lite bil utan större skador....

                      Kommentera


                      • #12
                        Nu har jag äntligen fått lite svar på varför dieseln är så dyr och vad som händer när den ökar i pris. Dom snackade om det på nyheterna.
                        Orsak bland annat, (som någon skrev innan) är ju såklart efterfrågan.
                        Vad som händer är att allt som fraktas genom sverige med hjälp av dieseldrivna fordon kan bli dyrare. Ökad dieselpris ökar visst inflationen säger dom förstår sig på.

                        Tänk att det dröjde så länge innan dom tog upp det i ett större sammanhang.....
                        Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

                        Kommentera

                        Working...
                        X