Meddelande

Minska
No announcement yet.

Fartkamera hur fungera det?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fartkamera hur fungera det?

    Jag kör för ofta för fort det kan jag erkänna, det finns perioder som är bättre, typ när jag inte är stressad, men också när det är sämre.
    Vad jag underar om någon har kläm på är. Om jag blir plåtad av flera fartkameror på väg till mitt mål (flera överträdelser samma dag) kommer jag då få en böter från varje punkt där jag setts köra för fort. Så om det är 10 kameraskåp som registrerar min framfart så borde jag kunna få böter x 10. Vad är max belopp med kamera är det 4000 kr.

    Snälla alla moraltanter där ute, jag vet att det är fel att köra för fort. Men man blir så trött när folk åker 80 ibland 70 på en 90 väg och man har själv 25 mil kvar innan man är framme. Och då är det svårt att inte bli lite sne ...

    peas out..
    Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

  • #2
    men då kör man bara 90


    hmm.. vet inte.. men det vore väl inte dumt om man fick en bot för varje kamera man körde förbi med för höghastighet, annars är det ju bara att blåsa på och man får bara en bot..

    man kanske blir av med kortet också, om man har för hög hastighet..
    För lata svin är marken alltid frusen..

    Don't try to fix your linux system without knowing where your towel is. It is useful for three things
    1. Muffling screams of frustration
    2. Covering evidence of your ineptitude
    3. Crying into.


    Ubuntu forums
    Umbraco é nice.
    Jag försöker åtminstone..

    Ironi är intelligenta människors möjlighet att göra en viktig poäng samtidigt som man har lite kul.

    Kommentera


    • #3
      http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html

      Jo, varje överträdelse är ju en enskild incident. Du ska alltså få en bot för varje gång. Men dom kan ju kanske rabattera. Eller så gör dom tvärtom; det är så många att dom kanske straffar ännu hårdare.

      Testa!
      Med vänlig hälsning från
      Danne
      ------
      Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
      Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
      Våga Vägra
      FaceBook

      Kommentera


      • #4
        Fredde Mannen skrev:
        men då kör man bara 90
        Det är svårt att göra en säker omkörning om man bara kör 5-10 km/h fortare än den man ska förbi. Alternativet att inte köra om är inte alltid aktuellt.


        ..tjaa varför inte ..... nädå det är nog billigare att fråga någon som varit med förr.
        Last edited by Mysko; 2007-07-17, 10:05.
        Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

        Kommentera


        • #5
          Mysko skrev:
          Alternativet att inte köra om är inte alltid aktullet.
          Nej, det kanske det inte är, men då tar du också en kalkylerad risk - att åka på en fortkörningsbot.
          jobbskatteavdrag.se

          Kommentera


          • #6
            Rikard skrev:
            Nej, det kanske det inte är, men då tar du också en kalkylerad risk - att åka på en fortkörningsbot.
            ... bla därför är jag lite nyfiken hur det fungerar förstår du.
            Man kan göra så, men det är inte RÄTT!

            Kommentera


            • #7
              Ok, då kan jag meddela att om polisen mäter din hastighet vid en omkörning och den överskrider lagstadgad hastighet så kommer de att bötfälla dig.
              De enda tillfällena, mig veterligen, som du "får" köra för fort är när det till exempel är brådskande transport till sjukhuset eller om du följer en misstänkt rattfyllerist. Vid båda tillfällena krävs dock kontakt med polisen.
              jobbskatteavdrag.se

              Kommentera


              • #8
                Mysko skrev:
                Det är svårt att göra en säker omkörning om man bara kör 5-10 km/h fortare än den man ska förbi. Alternativet att inte köra om är inte alltid aktuellt.


                ..tjaa varför inte ..... nädå det är nog billigare att fråga någon som varit med förr.
                Då ska du inte bry dig om vad jag skrev. Jag har bara åkt fast en enda gång. För 3 månader sen, 3.000 spänn, fartkamera. Men jag låg på omkörning och lastbilen var t.o.m. med på bilden, så jag skickade tillbaka med en överklagan för 2 månader sen och har inte hört av dom sen dess.

                Men principen är att hastighetsbegränsingen gäller i ALLA lägen, OAVSETT vad du kan ha för skäl. Det Rickard skriver kan ge sken av att man automatiskt får köra för fort i vissa lägen. Det får man INTE. Det finns inga undantag från hastighetsbegränsning i vägtrafikförordningen för sjukdomstransporter eller annat. Men ibland kan t.ex. åklagare eller polis i medge undantag. Men varje situation bedöms alltså på sina egna, individuella meriter helt och hållet.
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

                Kommentera


                • #9
                  Tack och lov att man tankat ner alla fartkameror och kända kontrollplatser i GPS'en.
                  Tjänade 45 minuter på 18 mils körning.

                  Kommentera


                  • #10
                    Kanske inte borde säga det här, men enligt en säker källa som gjort ett praktiskt test i Dalarna är det bara kameror i 20-25% av kameraskåpen.
                    Microsoft Certified Application Developer

                    Kommentera


                    • #11
                      Är du säker på det? Enligt vägverket är det kameror i alla skåp numera, däremot är de inte aktiverade mer än 5-10 % av tiden, vad jag har sett.
                      jobbskatteavdrag.se

                      Kommentera


                      • #12
                        Om man blir tagen, märks det då (blixt) eller tar de bilderna utan?
                        » Dagene kommer én og én, ikke i bunter.

                        ------------------
                        www.rwmedia.se
                        www.konsertfotograf.nu
                        www.weddingphoto.nu
                        www.tandemfoto.nu
                        ------------------

                        Kommentera


                        • #13
                          filippo skrev:
                          Om man blir tagen, märks det då (blixt) eller tar de bilderna utan?
                          Så vitt jag förstår tas det alltid en blixt.. http://www.google.se/search?hl=sv&cl...S%C3%B6k&meta=
                          Du vet att staten har rätt att se dig; men du har ingen aning om vem som är staten imorgon! FRA åt helvete, ACTA er, lämna folk IPRED. ̿̿'̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

                          Kommentera


                          • #14
                            clarkbones skrev:
                            Kanske inte borde säga det här, men enligt en säker källa som gjort ett praktiskt test i Dalarna är det bara kameror i 20-25% av kameraskåpen.
                            Som jag har hört var det så förr, när kamerorna var skitdyra. Idag kostar dem inte så mycket och det sitter en kamera i varje skåp i alla fall de nya. Stanna gå fram och titta in i gluggen så ser du
                            Det vore ju konstigt om man kostade på sig tusentals kronor för ett par stolpar när det kostar några futtiga till för att få en kamera i också. Eller hur?

                            Och varje kamera du blir plåtad av för fortkörning får du böter för. Som någon skrev det är en enskild incident.

                            Tänk om man räknade dyktid i hur långt bubblorna man blåst under ett dyk färdats till ytan... Undrar hur långt jag har dykt då?

                            Min blogg | Mina Flickr bilder | Jag på fejjan | Canonforum

                            Kommentera


                            • #15
                              filippo skrev:
                              Om man blir tagen, märks det då (blixt) eller tar de bilderna utan?
                              Ja.
                              http://www.vv.se/templates/page3____12403.aspx
                              jobbskatteavdrag.se

                              Kommentera

                              Working...
                              X