Meddelande

Minska
No announcement yet.

V70 - T5, Turbo slang?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • V70 - T5, Turbo slang?

    Hej!

    Någon som har en bra beskrivning var jag kan hitta "turboslangen" på en Volvo V70 T5a.

    Hört att man kan plocka bort den och plugga för att få ut allt tryck. (även om det inte är något att rekomendera).

    Så gärna förslag på en sida, eller beskrivning ; )
    Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

  • #2
    Du menar Wastegateslangen? Detta är dock inget att rekomendera. Det finns en väldigt stor risk att motorn spikar och du sabbar dina kolvar = Dyr historia.
    Fö tror jag inte att det går ens, då laddtrycket är styrt genom programvara = Chippning för att ta bort laddtrycksspärren. Du kan nypa åt eller plugga slangen, för att få mer luft, dock kommer programvaran begränsa motorn på annat sätt genom gasspjället tändning/soppa t.ex

    [citat]
    Spikningar kan alla motorer drabbas av ex. vid högre belastning, felaktig tändning och vid bränsle med lägre oktantal etc.
    Kortfattat är en spikning en okontrollerad förbränning vid fel ”tidpunkt” som skadar motorn.
    Moderna motorer har knacksensorer som indikerar om en tydlig spikning uppträder. Motorns styrsystemet reglerar då vissa parametrar tills spikningarna upphör och det är likvärdigt med sämre effekt och prestanda i motorn. Om spikningar uppträder kan de ge motorskador.
    [/citat]

    Vill du ha ut mer kräm ur din T5'a bör du göra det på ett seriöst sätt. Genom exempelsvis styrdonsoptimering. En styrdonsoptimering på Autotech kostar 5990kr och om du är medlem i exempelvis Turbo Performance Club erbjuder dom som minst 5% rabatt och som mest 30% rabatt på motorarbeten. Vilken rabatt som gäller just styrdonsoptimering får du fråga dom om. Om du väljer ATM så gör en service på bilen samtidigt, kostade mig 1400kr för en service med oljebyte (Castrol Magnatec 0-40 olja, Oljefilter (volvo original) Luftfilter samt pollenfilter (volvo original)

    När en tillverkare bygger en bil måste de ta hänsyn till flera delar av världen. Klimatet, kvalitet på bensin osv, därför är bilar anpassade att kunna köra med i stortsett vart som helst i världen. Vid en styrdonsoptimering så går du förbi dessa säkerhetsmarginaler och optimerar bilens prestanda utan att skada den. Och Chiptillverkarna lämnar goda säkerhetsmarginaler. Det krävs dock att du _måste_ tanka minst 98 oktan då den nya mjukvaran är anpassad för just 98 oktan, då risken för sk spikningar är mycket mindre ju mer oktan du har bensinen.

    Laddtrycket påverkas även det vid styrdonsoptimering, din T5'a laddar omkring 0,9 Bar orginal, och med styrdonsoptimeringen bör du ladda omkring 1,4 Bar. Samma ladd kan du få med en sk pysventil, fast skillnaden är att soppa/tändning inte är är inställt paralellt med laddtrycket = Bad idea!

    Du kan räkna med ungefär ~290 hk efter en styrdonsoptimering.

    Besök gärna:
    www.atechmotor.com
    www.bsrab.se
    www.turboperformanceclub.com

    På dom hemsidorna kan du hitta matnyttig information angående trimning av Volvo.
    Autotech är väldigt kunniga och svarar gärna på frågor över telefon, och på TPC kan du ställa frågor på forumet och få svar från follk som gjort samma sak.

    Lycka till!
    Last edited by M.Cheraghi; 2006-09-16, 14:28.
    The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret.

      Nej vet det inte är bra, men pratade med en mekaniker på en Volvo verkstad han hade tagit bort sin på sin S40 T4, men ville inte visa vart den satt. Men han sa det tog han 7minuter, och det verkligen inte var något att rekommendera. Och att han aldrig skulle låna ut den till någon som tror man kan dra på hela tiden, men han har kört så i 2år. Men bara lite kortare streckor när han öser på.
      Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

      Kommentera


      • #4
        Jag skulle aldrig i hela mitt liv rycka wastegateslangen. Skenande laddtryck leder till motorras snabbare än vad man tror! Fullt ös härifrån till macken och motorn är bye bye. Det är alldeles för riskabelt, då måste man ha en laddtrycksmätare som man tittar på 90% av bilkörningen, jobbigt att behöva släppa gasen mitt under en omkörningen för att nålen peakar 2 bar, dessutom lär du väl spränga intercoolern, för dom har abra plastgavlar original, och dom håller inte för mycket. Detta förutsatt att du kommer förbi motorns reglering av laddtrycket. Vilket jag inte vet hur man gör annat än att löda om boxen (chippa)

        Jag tror dessvärre inte riktigt på den där mekanikern!

        Om jag vore du, skulle jag ta en liten tid att slösurfa på TPC, söka igenom gamla trådar, bara det här ämnet har omtalats 100-tals gånger. Läs vad folk säger, vad dom varit med om. Ställ egna frågor där, dom flesta volvoprofiler som kör bra tider på strippen finns på forumet, som kan ge dig råd/tips om vad du bör göra och inte göra.

        Ring gärna Autotech och prata med dom ang rycka wastegate slangen, så kommer du få ett ärligt och professionellt svar från folk som jobbar med att trimma just volvo personvagnar. 800 hästar volvo 850 som gör bra ifrån sig på strippen får väl ändå anses som bra merit!

        Dra inte ut slangen förens du verkligen läst på det mesta om hus bilen bilen fungerar och vad andra har för erfarenheter!

        Good luck, have fun!
        Last edited by M.Cheraghi; 2006-09-16, 17:54.
        The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

        Kommentera


        • #5
          http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/DSC00193.JPG

          Här har du en som pystrimmat, dock var bilen chippad, men han laddade 2,1 bar, när den är optimerad för 1,4 bar, han hade en spricka i cvacumslangen så laddtrycksmätaren visade fel och detta hände av en olyckshändelse, med pysventilen hade han iaf "kontrollerad laddtryck" jämnfört med att ta bort wastegate slangen helt, då är det okontrollerat laddtryck, men så såg hans kolvar ut iaf!

          Hade du haft en volvo med "röd-motor" så hade det varit en annan sak, då kan det vara bra med en pysventil för att reglera laddtrycket då laddet inte är mjukvarustyrt på samma sätt som "vita-motorer" (rödblock = 200,700,900 serien, och vit-block/aluminium sitter på 850 och nyare volvo motorer med en massa databoxar och elektronik, även 960 med 6'or var vita motorer)
          Fast det gäller samma som för din bil, att laddtrycket är anpassat till tändningen samt soppan
          Last edited by M.Cheraghi; 2006-09-16, 18:07.
          The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

          Kommentera


          • #6
            Här har du en bild på ett Turboaggregat från en T4, men aggregat skiljer sig inte så mycket. Original dumpventilen samt wastegaten är relativt lika, dumpventilen sitter dikt emot turbon och botten på den är formad som en triangel typ. Den ska du inte bry dig om annat än att det inte är den slangen du inte ska rycka loss! =)
            Bifogade filer
            The 50-50-90 rule: Anytime you have a 50-50 chance of getting something right, there's a 90% probability you'll get it wrong.

            Kommentera


            • #7
              Okej då vet jag vad jag INTE skall göra
              Tackar!
              Mobiloperatörer är pinsamma! | maxsurf.eu

              Kommentera


              • #8
                Låt bli, det är mitt tips..
                www.kristerlindholm.se - Blog etc.. Bop!

                Kommentera


                • #9
                  Gör det, gör det, vi behöver sälja lite mera motorer
                  M.Cheraghi har full koll i detta läge, "vita motorer" är hel värdelösa när det kommer till "bonn trimm", inget av det som kommer fram vid korv mojen kommer att fungera något vidare.

                  Dom "röda" var en helt annan historia, fast där användes en T-koppling på wastgateslangen och en slangstump som du justerade tills du fick max laddtryck utan spikning, gav best resultat på lågtryckarna.
                  /frankof
                  Beta tester: http://www.americasarmy.com/
                  Global moderator: http://aaotracker.com/

                  Kommentera


                  • #10
                    turbo problem

                    Hej ! Jag har ett litet problem : Det går en plastslang från insugningsröret bort mot turbon , den var av det fixade jag men då började den ryka som bara den,
                    har du tips om detta ?

                    Kommentera

                    Working...
                    X