Meddelande

Minska
No announcement yet.

De bästa sätten att marknadsföra sin webbsida!

Minska
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • De bästa sätten att marknadsföra sin webbsida!

    Hej wF vänner!

    Varför inte starta en tråd där vi samlar alla våra bästa och mest framgångsrika marknadsföringsidéer? Vilka tips har du och vilka har visat sig funka?

    Jag vill höra om dina idéer, erfarenheter, dina framgångar och motgångar.

    Så - hur marknadsför man sin webbsida på bästa sätt?

    För att få igång snacket så börjar jag med att delge lite av mina egna tips...

    - Gör en bra webbsida
    Hur det än är så måste ju sidan hålla måttet för att besökarna ska tycka att det är intressant och komma tillbaka. Funktion och design är viktigt och viktigast är innehållet

    - Sökmotorer
    Anmäl dig till Google, Yahoo etc. och se till att optimera dina sidor för att hamna högt upp. Detta är en hel vetenskap i sig...

    - Finns till genom att synas
    Skriv artiklar där ditt namn och länk finns med. Det finns många sajter som är villiga att publicera bra material.

    Se till att din url finns med i signaturen när du diskuterar i forum på nätet (och skriv smarta grejer annars kan det få motsatt effekt).

    - Gör offline reklam
    Tryck din webbadress på ALLT! Allt från produkterna till dina paket, kuvert och visitkort, pennor m.m. Saker som folk behåller är kanon eftersom de kommer att se din logga/adress fler gånger.

    - Skriv en presrelease
    Att hamna i tidningen gör underverk

    - Starta ett nyhetsbrev
    Det gör att de kommer ihåg din sajt. En pop-up där man kan anmäla sig till brevet funkar fin, fint. Se dock till att besökaren bara ser den en gång (genom användning av cookie el dyl) Se också till att det är enkelt att säga upp prenumerationen på brevet om så önskas.

    - Tipsa en vän funktion
    Lägg till en "Tippsa en vän" funktion på din sida. Sätt extra fart på användandet av den genom att lotta ut något bland de som tipsar. Ju fler de tipsar desto större chans har de att vinna.


    Ja, detta var några tips från mig och det finns säkert fler. Skriv en rad!

    mvh / esra
    Håkan Liljeqvist

  • #2
    Kom igen nu! Några tips måste ni väl ha?
    Hittade en mycket bra artikel i ämnet på min favo site, http://www.sitepoint.com/article/690

    mvh
    Håkan Liljeqvist

    Kommentera


    • #3
      betala för besökare -- adwords.google.com är perfekt om man säljer någonting och behöver sk "targeted traffic".
      http://slutaskjutaupp.nu

      Kommentera


      • #4
        Länkar. Försök få länkar TILL din sida på ställen där din målgrupp finns. Det ger din sida högre rank vid sökningar samt gör ditt varumärke mera synligt. Länkar är stigarna som dina besökare följer och dessa ska leda till din dörr.
        Christian Eriksson, http://www.webboteket.se Webbmallar, Flashanimationer, Logotyper

        Kommentera


        • #5
          Tycker två av dom viktigaste sakerna inte nämts.

          Uppdatering
          Viktigt är att folk återkommer. Folk som återkommer pratar gott om sidan till andra vilket genererar nya besökare. För att folk ska återkomma krävs det att sidan uppdateras kontinuerligt.

          Lätt URL
          Skaffa en url som sätter sig och är lätt att komma ihåg med eget domän. Lämpligast med någon av dom större som .com .se .nu. Eget domän ger även seriösare intryck.
          http://www.galnanyheter.com/ - Galna nyheter utöver det vanliga

          Skaffa Dropbox - Ett självklart val för att synkronisera filer mellan datorerna samt telefonen.

          Kommentera


          • #6
            Kul att tråden lever! Bra poänger ni kommit med
            mvh / esra
            Håkan Liljeqvist

            Kommentera


            • #7
              Se till att din adress finns med i signaturen när du postar på olika forum - att du dessutom ska skriva smarta inlägg behöver jag väl inte ens säga
              Håkan Liljeqvist

              Kommentera


              • #8
                Re: De bästa sätten att marknadsföra sin webbsida!

                [citat=esra]
                - Skriv en presrelease
                Att hamna i tidningen gör underverk
                [/citat]

                Har ett par frågor ang. det. Hur ska man förmedla en presrelease? Ska man skicka hela presreleasen via mail(till tidningar och dyl.) eller lägga upp den på sin webbsida(och ev. skicka en länk!?) Har de flesta tidningarna en egen "presrelease-mail" eller ska man skicka direkt till TT? Andra tips inom området uppskattas.

                Kommentera


                • #9
                  - Bilen
                  Klistra eller spraya adressen på bilen
                  ¿Te gusta la música?

                  Kommentera


                  • #10
                    Har aldrig använt mig av pressrelease men här är i vrje fall en sida som tar upp lite om vad man bör tänka på.

                    http://www.redaktionen-se.se/pressakut.htm
                    Mycket bra!

                    Grejen med att spraya webbadressen på en bil gillar jag skarpt.

                    Har någon erfarenhet av att sprida flyers? Hur funkar det?
                    Håkan Liljeqvist

                    Kommentera


                    • #11
                      Det antar jag beror på hur många och hur seriösa flyers det är, var de släpps och, tja, väderförhållanden.
                      Det bästa skulle väl vara att släppa ett hundratal korta och koncista flyers som lockar folk, vid ( i ?) något köpcentra, på en måttligt blåsig dag......fast jag har ingen erfarenhet, detta är bara gissningar.
                      Man ska inte släppa för många heller antar jag, det blir dyrt, "spamliknande" och ingen vill väl besöka en sida som får dem att vada.

                      Kommentera


                      • #12
                        Intressant tråd, så i bristen på det betydligt mer passande "sticky" så gör jag tråden till en "viktigt".

                        Mvh moderator-casca
                        Johan Norberg, webbutvecklare.

                        @GitHub

                        Läs min blogg

                        Kommentera


                        • #13
                          Viktigt är att skapa en grafisk profil som besökaren kan koppla till dig/er. En ständigt förändrad sådan gör det väldigt svårt.

                          www.dmoz.org
                          Rankad bland de högsta ställena att bli länkad, tar tid men ger resultat vid sökmotorsoptimering. Yahoo har ett liknande projekt, som alltid, dock kostart pengar vid de mer prestigfyllda kategorierna.
                          Henrik Bohman,
                          Email

                          Kommentera


                          • #14
                            Jag har en massa tips på lut, sen dess att jag var webmaster för en medelstor sajt. Håll till godo.


                            Uppdatera regelbundet
                            Uppdatera din sajt regelbundet, gärna några gånger per vecka. Då kommer besökarna in ofta.
                            När jag hade min sajt uppdaterade jag dagligen, och jag hade, trots att sidan var ganska ny och okänd, cirka 160-220 unika besökare om dagen.
                            Att uppdatera regelbundet kan vara jobbigt - men i slutändan kan det ändå vara värt det.


                            "Besökarnas länkar"
                            Många sajter erbjuder en "tjänst" där man kan lägga till sin sajt i en liten ruta eller dylikt som vanligtvis kallas för "Besökarnas länkar". Några exempel på sidor som erbjuder detta är www.niklasson.net, www.webbkunskap.com samt www.gruvsjo.com.
                            När du lägger till länkar, kolla först hur andra har skrivit och "marknadsfört" sin sajt. På en hel del svenska ungdomssajter finns idag såna här "besökarnas länkar"-rutor, och det är inte ovanligt att folk skriver mindre seriösa saker i dessa rutor, t. ex. "Stora bröst", "Flikkor" eller dylikt. Mycket oseriöst och dumt enligt mig. Jag skulle i varje fall inte lägga till en länk till min sajt i en sådan ruta.


                            Kvalitativt innehåll!
                            A och O med en sajt är att innehållet verkligen är värt något och att det är bra kvalité på innehållet. Det går inte att starta en sajt som erbjuder i princip samma sak som sajter som redan är etablerade. Innan du lanserar din sajt - gå igenom den och kolla vad som är unikt - samt försök att göra din sajt så unik som möjligt! Folk har inte lust att kolla in samma innehåll på olika sajter.


                            Diverse småtips:


                            Annonsering
                            Att annonsera på andras sajter mot att de får annonsera på din sajt är ett vedertaget sätt att få besök. En sak som jag dock märkt är att man måste ha en snygg och effektiv annonsbild (banner). Tillräckligt mycket information måste finnas i en liten annonsruta, det är svårt att få till det. Eventuellt kan man anlita en duktig designer.


                            Sökmotorer!
                            Att få sin sajt att synas i sökmotorer är bra. Googles spindel är hur som helst duktig på att hitta sajter - men det är alltid mycket bra att ha metataggar på sina sidor, metataggar som väl beskriver din sajt och dess innehåll.


                            Rykte
                            Att få ett bra rykte om sin sajt är helt okej. Försök att sprida din adress till kompisar. Om din sajt är bra och okej så tenderar ryktet att spridas vidare och vips så börjar besöken att trilla in.


                            Det var dagens tips från mig.

                            Kommentera


                            • #15
                              Bannerbyten är bra. Om man har ett namn på sidan som inte är så vanligt är det lättare att komma överst i sökmotorn.
                              Marcus Palmqvist
                              Mail: marpal42@edu.atvidaberg.se
                              MsN: yazooweb@msn.com
                              IcQ: 172133725
                              Hemsida: http://www.bosseweb.tk

                              Kommentera

                              Working...
                              X