Meddelande

Minska
No announcement yet.

När är varorna mina ?

Minska
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Mr T skrev: Visa inlägg
    Fråga skickad till kronofogden. Inväntar svar.
    Bra början.

Vill inte vara elak, men jag tror att du skulle tjäna på att ringa eller gå upp till fogden och prata direkt.

Skälet är att du är lite rörig när du beskriver händelseförloppet. Vilket ju är mänskligt.

Men då vill fogden ställa frågor tillbaka. Eller behöver förklaringar. Och då kan du hamna i ett läge där det tar en oändlig tid att få fogden att fatta vad som hänt, med en drös mail och brev fram och tillbaka.

Om du däremot pratar direkt och kan svara direkt på frågor kan du spara månader.
    Med vänlig hälsning från
    Danne
    ------
    Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
    Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
    Våga Vägra
    FaceBook

Kommentera

Tro det eller ej, men det dök upp ett mail till frugan, med PDF att skriva ut med leveranslappar, eller snarare EN leverans lapp. Frågan är vilket av dom 2 paketen dom vill ha tillbaka.
      Kontaktade DHL som bekräfade dess äkthet, men var även hon frågande varför det bara var en lapp. DHL bekräftade också att betalningen går till Handymann, och då Handymann inte kan kräva oss på någon betalning - enligt avtalet - utan full leverans, så känns det tryggt.

som sagt, bara en returlapp, men 2 paket...
      Men det rör på sig.

Har kontaktat Handymann och frågat vilket paket, eller var den andra lappen/retursedeln är.

Danne V - Fördelen med som du påpekar att ringa, är att jag/dom snabbt kan ställa följdfrågor.
      Nackdelen att tala med folk i telefon, som detta fallet är ett bra ex. på, är att vi nu har allt nedskrivet då konversationen sket skrivandes. Tagit ENORMT massa tid men.... Kan bara tänka mig den mardrömmen som inträffat om vi fått tag på dom på telefonen då dom inte har någon ordning utan bara velat ha betalt. Nu kan vi hänvisa till tidigare skrivelser, men utan dom.... dom hade ju blånekat om alla ev. löften och allt dom ev. sagt i telefonen.
      Tackar gudarna för att det sket skriftligt.

Jag är ingen kille som stressar. Bättre långsamt och rätt än snabbt och fel och man får göra om.
      Till kronfogen kanske det gått bättre med telefon-samtal dock, men fortsätter Hanmdymann krångla kan jag nu vidarebefordra kronofogdens egna ord, bara rakt av. Tar nog bättre än att hänvisa muntligt till något jag hört, om du förstår.
      ---------------
      http://fun.axplock.com
      Ett gott skratt förlänger livet

Kommentera

Svaret från kronofogden gav inget.

Det är inte så lätt att svara på dina frågor, kanske kan du kontakta konsumentrådgivare i din kommun för att få hjälp och information om vad som gäller då det ligger utanför vårt verksamhetsområde.

Om man vill vända sig till oss med en ansökan börjar man med att fylla i en blankett. Jag skickar med information och länk till denna blankett från vår hemsida.http://www.kronofogden.se/Handrackning.html
        Väntar på svar från Hanymann och ser om ännu en retursedel dyker upp inom en månad. Efter det tar vi kontakt med konsumentrådgivare, om det nu finns i vår kommun....
        ---------------

Kommentera

Mr T skrev: Visa inlägg
          Svaret från kronofogden gav inget.
          Det var konstigt. Deras uppdrag är att vara handräckning (fint ord) i mängder av civilrättsliga (alltså inte "kriminella") situationer och i Sverige är fogden (med några få undantag) de enda som får utföra t.ex. vräkningar, indrivningar osv. Dom borde absolut kunna ge dig råd om hur du ska gå tillväga för att få bort annans egendom från din tomt.

Kanske du beskrev problemet så att dom inte fattade?

Föreslår att du skriver enkelt, typ så här:

"Jag har fått en leverans om tre lastpallar med gods som jag inte beställt och som jag inte vill ha. De står på min garageuppfart och är i vägen. Trots flera påstötningar till företaget som levererat pallarna hämtas dom inte. Hur gör jag för att bli av med pallarna?"
          Med vänlig hälsning från
          Danne
          ------
          Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
          Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
          Våga Vägra
          FaceBook

Kommentera

Tycker jag var tydlig (om än lite långrandig som jag alltid är). det kan inte missförstås i alla fall :

Hej !

Min fru (privatperson) vann en budgivning på sidan Containerrally (http://www.containerrally.se/), ett växthus från företaget Handymann.
            Vid leverans kom endast 2 av 3 paket fram, och vi har jagat Handymann sedan dess.

Slutligen gav företaget Handymann med sig och informerade att dom slarvat bort paket nr. 3 och att dom skulle skicka retursedlar för att dom skulle återfå dom andra 2 paketen. (det var en kortfattad version av all turer)

Det har nästan gått 1/2 år sedan budgivningen vanns, och med den vilja och hastigheten företaget Handymann visat är jag rädd att deras paket som står hos oss kommer att få stå här ett tag.

Det ena paketet är en 1/2 pall med glas. O-rublig där den står på parkeringen och tar plats. Det andra ett skrymmande ca 2,5 m långt paket, inslaget i wellpapp som nu ligger och tar plats i garaget.

Vad är vårt ansvar för dessa paket och att paketen inte skadas ? Jag har lagt en presenning över lastpallen, och paketet ligger i garaget under tak. Men kan jag strunta i att skydda dom och använda min presenning och mitt garageutrymme till bättre användning än att skydda och förvara (otrevliga) företags grejer ?

Hurt länge kan företaget dra ut på att inte hämta sina paket ?

Vi - frugan och jag - hoppas att retursedlarna snart kommer, men om det dröjer.... ? Vad kan jag sätta för press mot företaget ? Ta ut hyra för utrymmet paketen tar ? Hota med att paketen blir mina inom X månader ? Skicka paketen och "låta mottagaren betala" ?(vilket leveransföretag skulle accepterar en sådan grej ?)

Vi har informerat Handymann om att paketen måste hämtas på plats då vi inte har någon möjlighet att köra dom till någon paket-inlämning, detta då vi inte har resurser att fors dessa skrymmande paket. Men är det något Handymann kan sätta emot ?

Tacksam för hjälp, även om det bara skulle vara "tankar" om hur vi ska gå tillväga.

Tack på förhand.
            ---------------

Kommentera

Ska avsluta denna tråden genom att berätta att vi fick 2 retursedelar till slut, och att paketen till slut fick "komma hem", detta alltså efter att varit bosatta hos oss i nästan 1/2 år.

Tack för allt stöd och hjälp !
              ---------------

Kommentera

Känns som ett företag man INTE vill handla med...

Kommentera

Working...
                X