Meddelande

Minska
No announcement yet.

När är varorna mina ?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • När är varorna mina ?

    Frugan vann en budgivning på ett växthus, nytt från företaget.
    Leveransen kom, 2 av 3 paket. Vi vägrade betala och dom strulade.
    Paketen, en lastpall och ett skrymmande långt paket, har tagit plats hemma i garaget o ute på parkeringen.

    Nu har dom gett upp att försöka pressa oss på pengar och lovat retur. Om det går lika snabbt som letandet efter paket nr 3 betyder det att grejerna varit ivägen i 1/2 år.
    Finns det något som säger hur länge grejerna får stå hos oss? Finns det något som säger i vilket skick paketen ska vara i ? (Har offrat en presenning över lastpallen som står på parkeringen, men om jag nu inte gjort det, hade dom då kunnat kräva ersättning för skadat paket ?)

    Alla tankar är välkomna.
    ---------------
    http://fun.axplock.com
    Ett gott skratt förlänger livet

  • #2
    Det jag funderar på är själva leveransen. Blev 2 av 3 paket skickade av företaget eller var det 2 av 3 paket som kom fram? I det senare fallet är det fraktföretaget som ni ska härja med.

    Men om företaget bara skickat 2 av 3 blir det knepigare. På våra följesedlar på jobbet står en fras om att varorna tillhör oss tills dess att fullständig betalning erlagts, men det förutsätter ju att det är en komplett leverans.

    Vad har de sagt om det saknade paketet då? Det verkar ju ha varit en viss kommunikation iaf. Gott så liksom.
    My motor is stalled but my wheels are still spinning.

    Kommentera


    • #3
      Ahaa Det är till att handla här:
      http://www.containerrally.se/
      Livet är kort och Nu!
      Läs mera!
      !?

      Kommentera


      • #4
        Första frågan (rubriken) "När är varorna mina" är enkel att svara på: inte förrän du betalat för dom. Betalar du aldrig, så blir dom aldrig dina. (sen borde dom ju i så fall bli din frus. Inte dina)

        Sedan blir det knepigare.

        Har frugan köpt dom som privatperson eller som företag?

        Är det som företag (enskild firma, t.ex.) så gäller bl.a. Köplagen. Där är grunden att det är köparen som är ansvarig för frakten om inget annat sägs. Ansvaret för varan övergår alltså till kunden i samma ögonblick som säljaren överlämnar den till fraktföraren (dsv posten eller Schenker eller nån annan).

        Det är inte ovanligt att säljaren hjälper till att ordna frakten ändå eftersom det är ett säljargument. Men det betyder inte att dom tar på sig själva ansvaret.

        Allt detta regleras i köpvillkoren eller andra dokument.

        Är det som privatperson som gäller bl.a. Distanshandelslagen och Konsumentköpslagen. Där är det lite luddigt formulerat faktiskt. Nu är det flera år sedan jag läste om detta, så det kanske har ändrat sig.

        Men KO (dvs Konsumentverket) tolkar gärna gällande lag till konsumentens förmån, inte särskilt överraskande. Detta trots att det, såvitt jag vet, inte finns några rättsfall som skapat prejudikat Rättsläget är alltså ganska osäkert. Men enligt som så är det alltså säljaren som ansvarar för att du (och frugan) får leveransen intakt, oskadd och inom rimlig tid.

        Men jag fattar inte varför ni kräver att kunna returnera? Har ni ångrat köpet eller vill ni ha det förlorade tredje kollit?

        Om frugan köpt grejerna som konsument så har säljaren rätt att först och främst rätta till misstaget. Deras rätt är alltså att få skicka er det saknade paketet. Ni kan inte vägra det (eller jo, ni kan ju alltid vägra. Men ni får inte rätt vare sig hos KO eller i domstol utan får bara mer krångel).
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

        Kommentera


        • #5
          Danne V skrev: Visa inlägg
          Är det som företag (enskild firma, t.ex.) så gäller bl.a. Köplagen. Där är grunden att det är köparen som är ansvarig för frakten om inget annat sägs. Ansvaret för varan övergår alltså till kunden i samma ögonblick som säljaren överlämnar den till fraktföraren (dsv posten eller Schenker eller nån annan).

          Det är inte ovanligt att säljaren hjälper till att ordna frakten ändå eftersom det är ett säljargument. Men det betyder inte att dom tar på sig själva ansvaret.

          Allt detta regleras i köpvillkoren eller andra dokument.
          Mja, ska man vara riktigt petig är det väl Incoterms som styr över riskerna. Är det till exempel EXW står köparen för alla risker och kostnader, medan DDP är det säljaren - till exempel om fri frakt erbjuds. Men de termerna har jag bara sett på offerter och ordererkännanden, aldrig på ett fraktdokument.

          Köplagen har i sammanhanget en intressant §13.
          [citat]13 § Risken går över på köparen, när varan avlämnas enligt avtalet eller enligt 6 eller 7 §.
          Avlämnas varan inte i rätt tid och beror det på köparen eller något förhållande på hans sida, går risken över på köparen när säljaren har gjort vad som ankommer på honom för att avlämnandet skall kunna ske.[/citat]

          Lika intressant är §42.
          [citat]42 § Har köparen krav på grund av säljarens dröjsmål eller på grund av att varan är felaktig, får köparen hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar kravet.[/citat]
          Men.
          Om köparen utnyttjar denna möjlighet till att hålla inne del av betalningen vid te.x fel i varan och i väntan på att säljaren ska avhjälpa felet och det visar sig senare att han innehöll mer än vad som var skäligt för felet så begår köparen själv kontraktsbrott.

          Fast detta gäller som sagt mellan företag, annars är det Konsumentköplagen som gäller.
          My motor is stalled but my wheels are still spinning.

          Kommentera


          • #6
            :stefan: skrev: Visa inlägg
            Mja, ska man vara riktigt petig är det väl Incoterms som styr över riskerna. Är det till exempel EXW står köparen för alla risker och kostnader, medan DDP är det säljaren - till exempel om fri frakt erbjuds. Men de termerna har jag bara sett på offerter och ordererkännanden, aldrig på ett fraktdokument.
            Nej. Incoterms handlar om internationell handel. En slags överenskommelse mellan de flesta länder om hur import/export ska skötas. Mellan svenska företag gäller svensk lag, inte Incoterms (som alltså inte är "lag", utan en slags "gentlemen's agreement"). Vad gäller Incoterms är förresten FOB det absolut vanligast förekommande villkoret (Free OnBoard, dvs att säljaren ansvarar tills varan förts över till fraktföraren, alltså båten eller tåget eller lastbilen. Därefter är det köparens ansvar).

            Med jag antar att det handlar om en svensk säljare och en svensk köpare. Så då gäller inte Incoterms oavsett om TS fruga är privatperson eller företag.

            Om hon skulle vara ett företag skrev jag: "Där är grunden att det är köparen som är ansvarig för frakten om inget annat sägs". Det gäller fortfarande. Alltså, säljaren tillhandahåller varan vid sin fabrik, lager eller butik. När den överförs till fraktföraren (köparens egen bil, SJ, Posten eller Olles Åkeri) blir den köparens ansvar. Om inget annat avtalats.

            Förstår liksom inte poängen med ditt inlägg eftersom det bara skapar extra förvirring. Men är så storsint att jag önskar Gott Nytt År i alla fall. ;-)
            Last edited by Danne V; 2015-12-28, 22:39.
            Med vänlig hälsning från
            Danne
            ------
            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
            Våga Vägra
            FaceBook

            Kommentera


            • #7
              Danne V skrev: Visa inlägg
              Nej. Incoterms handlar om internationell handel. En slags överenskommelse mellan de flesta länder om hur import/export ska skötas. Mellan svenska företag gäller svensk lag, inte Incoterms (som alltså inte är "lag", utan en slags "gentlemen's agreement"). Vad gäller Incoterms är förresten FOB det absolut vanligast förekommande villkoret (Free OnBoard, dvs att säljaren ansvarar tills varan förts över till fraktföraren, alltså båten eller tåget eller lastbilen. Därefter är det köparens ansvar).
              Jodå, Incoterms kan mycket väl användas för nationell frakt. De må vara skapade för att underlätta internationella frakter, men det är alls inte ovanligt inom landet.

              Jag tog mig friheten att titta igenom de orderbekräftelser vi fick idag och bland de som angav Incoterms (skulle höfta ungefär hälften) hittade jag tre EXW och en vardera av CIP, DAP, FCA och DDP. Samtliga leverantörer med avsändningsort inom landet.

              Danne V skrev: Visa inlägg
              Förstår liksom inte poängen med ditt inlägg eftersom det bara skapar extra förvirring.
              Förstår inte heller poängen med att hacka så hårt, vem var det som tog upp företag som mottagare till att börja med..?
              My motor is stalled but my wheels are still spinning.

              Kommentera


              • #8
                :stefan: skrev: Visa inlägg
                Jodå, Incoterms kan mycket väl användas för nationell frakt. De må vara skapade för att underlätta internationella frakter, men det är alls inte ovanligt inom landet.
                Men ge dig, människa. Visst, folk KAN använda Incoterms inom Sverige. Och det är alls inte ovanligt. Men svensk köplag gäller (och står över Incoterms) om inget annat avtalats, t.ex. att Incoterms ska användas.
                :stefan: skrev: Visa inlägg
                Förstår inte heller poängen med att hacka så hårt, vem var det som tog upp företag som mottagare till att börja med..?
                "Tog upp"?????
                Jag ställde en enkel fråga om det handlade om företag eller privatperson.
                Med vänlig hälsning från
                Danne
                ------
                Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                Våga Vägra
                FaceBook

                Kommentera


                • #9
                  Danne V skrev: Visa inlägg
                  Men ge dig, människa. Visst, folk KAN använda Incoterms inom Sverige. Och det är alls inte ovanligt. Men svensk köplag gäller (och står över Incoterms) om inget annat avtalats, t.ex. att Incoterms ska användas.
                  Lugn i brallan, du hävdade att de endast gäller internationell frakt och jag påpekade att de används även inom Sverige - jag sade inget om köplagen där.
                  My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                  Kommentera


                  • #10
                    Då det inte handlar om företag till företag, utan är frugan (inte jag, som så korrekt påpekas) har handlat varan och frågan gäller om varorna blir hennes.

                    Varorna är som också sägs köpta på http://www.containerrally.se/
                    På deras sidan framgår att ingen betalning av privatpersonen ska göras innan varan kommit fram och kunnat kontrolleras.

                    Vid leverans från företaget Handymann kom endast 2 av 3 paket. Vi har varit i kontakt med personal (som sedan sade upp sig) via deras chatforum, då inga andra officiella vägar finns.
                    Dom klagade direkt på DHL (tror det var dom som levererade, var ett tag sedan), som hävdade att dom endast fått 2 kollin och nu levererat dom.
                    Inte förrän jag grävde fram "Daniel Olsson", en av ägarnas privata mobil nummer (stort tack till Hitta.se) och gav den till DHL - som hamnat emellan - fick vi kontakt med Jenny som väll "erkände" att det var deras fel.
                    Efter lång väntan, och massa snack om vilka paket vi hade - kom dom fram till att vi fått glas (en stor tung pall som tar upp plats på parkeringen) och nedre ramen (långt paket som tar plats i garaget), men att vi saknade stommen.

                    Det sista vi hörde var i mitten av dec. (tror jag) då dom erbjöd oss ett nytt växthus. Då växthuset frugan ropat in kostar 15-20 tusen (har inte 100% koll där) och ska betala 7000:- och dom nu vill sälja ett 7000:- växthus till oss kände frugan att det fick vara. Både för strul och för att det inte alls är den varan hon blivit lovad.

                    Dom har sagt att dom ska skicka retursedlar, inget vi sett till. Vi har påpekat att vi inte kan transportera paketen någon stans utan att dom måste hämtas på plats.

                    Och där har det för närvarande tystnat....

                    (Handymann och Norrlandsimport verkar enligt vad ryktet säger - och nu våran egen erfarenhet - lever på att sälja skit på detta sättet. Dom har inga goda rykten, ingen av makarna Jenny eller Daniel som det verkar.)

                    Har jag missat något?
                    Alltså:
                    Säljare är företag (Handymann)
                    Köpa är privatperson (frugan)
                    Säljare skickar bara 2 av 3 paket
                    Budfirman inte skyldiga (DHL)
                    Pengar inte betalda (som enligt "avtal")
                    Säljaren erbjuder kompensations vara (i helt fel prisklass)
                    Säljaren lovar transport, men inget hört (deras ord väger lätt)


                    Förstår jag er rätt kan deras grejer stå på våran tomt tills det växer mossa på det ?

                    Frågan blir då, har jag ansvar för deras varor medan dom står hos mig ? Måste dom ligga i mitt garage eller kan jag ställa även papperspaketet ute i snön ?

                    (Vems ansvar - om det dröjer så länge - blir det den dag DHL äntligen kommer och ska hämta grejerna och pallen är sönder-rutten och paketet inte går att hämta ? )
                    ---------------
                    http://fun.axplock.com
                    Ett gott skratt förlänger livet

                    Kommentera


                    • #11
                      Vilken soppa...

                      Om ni inte plastat av / packat upp det som kommit så borde det sitta en adressetikett någonstans på varje kolli - och om det är en hyfsat kompetent transportör (som fått bokningen på rätt sätt) så finns det ett tiosiffrigt fraktsedelsnummer någonstans där. Söker du på fraktfirmornas trackers för transporterna och hittar din sändning så borde det stå antal kolli. Framgår ibland även av adresslappen, "1 (av 3)" till exempel.
                      Undantaget är Posten som har unika kolli-id på alla paket och envisas med att hävda att varje kolli är en enskild sändning. Klåpare.

                      Läste igenom deras villkor och blev inte klokare för det. Känns som att texten skrivits av någon som inte kan skriva juridisk text men vill få det att låta så... "Alla försök till kompensation avslås hur ihärdig du månne vill vara"

                      §1.08 har en intressant mening: "Försening kan förekomma på varor och vi förbehåller oss rätten att kan inte varan levereras 3v efter utsatt tid så har budgivaren rätt att ogilla auktionen så den avbryts utan kostnad." Där skulle jag hävda att eftersom alla delar inte kommit är det inte en fullständig leverans och således kan köpet hävas.

                      Sidospår:
                      §1.09 Samtliga varor som auktioneras ut som ny vara följer med 1års fabrikationsfelsgaranti. Felet som uppkommer på varan måste påvisas att varan hade skadan sedan fabrikations led. Skador som framkommer efter användning måste påvisas att skadan uppkommit från fabrik.
                      Det där vill jag mena är helt fel. Man har alltid 3 års reklamationsrätt, men då måste man som konsument kunna visa att det är ett fabrikationsfel som funnits där från början.
                      Om de säger att de har ett års garanti (som är frivillig, finns inget krav på det) så åligger det tillverkaren att bevisa att skadan som uppkommit är på grund av vanvård, onormal/felaktig användning eller liknande.

                      Så med tanke på att de missuppfattat (avsiktligt eller inte) konceptet med garanti så skulle jag tippa att de kör samma race rakt igenom.

                      Sätt hårt mot hårt, eftersom de har så luddiga regler kan man lika gärna böja dom till er fördel!


                      Förlåt, men jag kan inte låta bli...
                      Reservdelar och tillbehör till din vara skall tillhandahållas av företaget som leverera varan och de skall vara dig behjälplig.
                      Seriöst, det låter som nåt ur bibeln.
                      My motor is stalled but my wheels are still spinning.

                      Kommentera


                      • #12
                        Mr T skrev: Visa inlägg
                        Förstår jag er rätt kan deras grejer stå på våran tomt tills det växer mossa på det ?

                        Frågan blir då, har jag ansvar för deras varor medan dom står hos mig ? Måste dom ligga i mitt garage eller kan jag ställa även papperspaketet ute i snön ?

                        (Vems ansvar - om det dröjer så länge - blir det den dag DHL äntligen kommer och ska hämta grejerna och pallen är sönder-rutten och paketet inte går att hämta ? )
                        Skriv ner allt som hänt, med all fakta, så kortfattat som möjligt. Se till att ha alla papper och dokument framme.
                        Ring kronofogden (eller boka tid och gå dit), berätta och be om hjälp.
                        Framför allt: förstör inte grejerna du fått.
                        Med vänlig hälsning från
                        Danne
                        ------
                        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                        Våga Vägra
                        FaceBook

                        Kommentera


                        • #13
                          Har sparat och skrivit ut den konversation vi haft med företaget där dom erkänner att dom inte skickat 3;e paketet och lovat - då dom inte kan hitta 3;e paketet - att skicka retursedlar så dom 2 paket vi fått returneras.

                          Så någon ekonomisk oro har jag inte. Fakturan är avskriven och vi väntar på retursedlar, om dom nu någonsin kommer. Och det är väll här min fråga till denna tråden skapas, "När är paketen mina?"

                          Får ett företag ha sina grejer - för mina är dom ju inte - stående hos mig hur länge som helst ?
                          Måste jag ha grejerna i garaget - är dom mitt ansvar - eller kan jag slänga ut allt - oavsett väder och vindpåverkan ?

                          Rent teoretiskt, om grejerna blir så väderpåverkade att dom inte går att lasta på DHL - ex. att lastpallen ruttnar - vad har jag för ansvar i detta ? (Kanske mer gäller om jag slänger ut paketet i wellpapp och låter det ligga ute under vintern och gud vet hur länge till.)



                          Lite extra info :
                          Företaget som har hand om Handymanns fakturor tröttnade på Handymann efter att fakturan skjutits upp X antal ggr av oss. Det var väll först när dom kontaktade Handymann och frågade hur många gånger fakturan skulle få skjutas upp utan Handymanns åtgärd som Handymann kontaktade oss och erbjöd sig att sluta leta efter paket nr 3 (om dom nu ens brydde sig om att leta) och istället komma med lösningen att dom 2 levererade paketen skulle returneras.
                          Om inte företaget som har hand om deras fakturor gått in kunde Handymann nog "letat" tills dags ände, och vi fått skjuta upp fakturan månad för månad lika länge.
                          ---------------
                          http://fun.axplock.com
                          Ett gott skratt förlänger livet

                          Kommentera


                          • #14
                            Mr T skrev: Visa inlägg
                            Har sparat och skrivit ut ....
                            OK. Men snacka med kronofogden. Det är dom som borde kunna detta och som ska kunna berätta hur du ska gå tillväga.

                            Vad gäller ditt ansvar att ta hand om grejerna så att dom inte förstörs så finns inga kristallklara regler. Det som gäller är att du bör visa "sunt förnuft" och lite god vilja. Men om du har utgifter för att skydda varorna kan du kräva kompensation.

                            Men igen: prata med fogden.
                            Med vänlig hälsning från
                            Danne
                            ------
                            Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
                            Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
                            Våga Vägra
                            FaceBook

                            Kommentera


                            • #15
                              Fråga skickad till kronofogden. Inväntar svar.
                              ---------------
                              http://fun.axplock.com
                              Ett gott skratt förlänger livet

                              Kommentera

                              Working...
                              X