Meddelande

Minska
No announcement yet.

Behöver hjälp med min budget.

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med min budget.

Hej!
    Jag har precis sagt upp min tjänst som säljare och tänker gå tillbaka till hantverkeriet igen. Anledningen är att jag inte fixar "kontorsmiljön" och att vara kvar på samma ställe dag efter dag. Jag trodde att det skulle vara den största fördelen men inser efter 1,5 år att det inte stämmer.
    Jag har varit hantverkare sedan jag började jobba för 29 år sedan och det är väl det jag ska hålla på med egentligen.

Nåja, jag har lärt mig sjukt mycket under mitt senaste jobb som jag tänkte ta med mig in i mitt nygamla arbete. Bl. a. att det är rätt så bra att ha koll på sina siffror och ekonomin... Tidigare har jag bara kört på och insett att så länge jag jobbar och får in mina timmar så funkar det, vilket iof stämmer. Dock kan man ju få ihop ännu mer pengar genom att genomföra och faktiskt försöka följa en budget. Plus att det faktiskt är rätt intressant nu när jag äntligen har börjat få upp intresset för det.

Jag har skapat en budget som börjar kännas klar men jag fattar inte hur jag ska räkna ut skatten. Tanken är att jag ska få en månadslön på 30 000 kr. Netto blir väl en 21 000 eller liknande efter skatt.
    Om jag då sätter 30000 kr som utgift gissar jag att det bara är skatt på lönen som ingår i den utgiften. Hur mycket arbetsgivaravgifter och sociala avgifter tillkommer? Eller ingår det i de 30000 kr?

Det är ju dessutom bara skatt på lönen, det tillkommer ju en skatt även på vinsten i bolaget. Hur räknar jag ut den? Är det så enkelt att det är det som finns kvar efter alla utgifter är betalda? Hur mycket är den skatten?

Som ni förstår har jag ingen större koll och kommer givetvis ta hjälp av en ekonom som gör löpande bokföring, bokslut och deklaration.
    Budgeten jag gör är bara för att jag ska ha lite koll själv innan jag drar igång. Plus att det är kul!

Sorry för långt inlägg men jag litar på mitt kära wF som faktiskt hjälpte mig igång med mitt egna företagande redan 2006. Jag fick väldigt bra hjälp redan då.

Det är ett aktiebolag det handlar om.
    Mitt företag

Jag fattar inte riktigt, men det är en budget för ditt företag som är det du skriver om?

Ja! (Utgår från det!)

Om jag då sätter 30000 kr som utgift gissar jag att det bara är skatt
    på lönen som ingår i den utgiften. Hur mycket arbetsgivaravgifter och sociala
    avgifter tillkommer? Eller ingår det i de 30000 kr?
    https://rakna.net/berakna/arbetsgivaravgift/

9.426:- = 39.426:- för din lön på 30.000:-

Bolagsskatten på 22 % är den skatt som aktiebolaget betalar för sin vinst.
    https://www.verksamt.se/starta/skatt...ter/aktiebolag

Jag är lite osäker på hur detta fungerar i praktiken.
    Andra på forumet, eller din ekonomiska hjälpare, kanske kan ge klarare besked.

Kommentera

Jodå, du antar rätt! Det är en budget för mitt företag. Du och jag tänker på samma sätt angående skatterna så jag hoppas det stämmer. Tack för hjälpen!
      Mitt företag

Kommentera

Arbetsgivaravgiften är 31,42% av lönen i de allra flesta fall. Sedan kanske du borde tänka på tjänstepensionsavsättningar och försäkringar som en anställd har. I annat fall är dina 30 000 i lön inte lika mycket värda som en anställds 30 000.

Aktiebolag betalar bolagsskatt på vinsten, men vinsten ska justeras för icke-avdragsgilla kostnader.

Dessutom bör du tänka på att investeringar i t ex maskiner inte nödvändigtvis är avdragsgilla rakt av. De ska skrivas av under lämplig tid och du kan bara dra av en del av kostnaden första året. Därför ska du inte bara ha en budget, utan även en likviditetsbudget som visar hur mycket pengar du faktiskt har på dina konton.
        Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
        course, you’re a consultant.

Kommentera

Intressant. Lycka till, må du finna rätt känsla.
          En budget baseras på en mängd olika kostnader, och är mycket viktig.

Här kan du börja:
          http://www.driva-eget.se/nyheter/ska...or-en-anstalld
          https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut
          Livet är kort och Nu!
          Läs mera!
          !?

Kommentera

invecklaren skrev: Visa inlägg
            Arbetsgivaravgiften är 31,42% av lönen i de allra flesta fall. Sedan kanske du borde tänka på tjänstepensionsavsättningar och försäkringar som en anställd har. I annat fall är dina 30 000 i lön inte lika mycket värda som en anställds 30 000.

Aktiebolag betalar bolagsskatt på vinsten, men vinsten ska justeras för icke-avdragsgilla kostnader.

Dessutom bör du tänka på att investeringar i t ex maskiner inte nödvändigtvis är avdragsgilla rakt av. De ska skrivas av under lämplig tid och du kan bara dra av en del av kostnaden första året. Därför ska du inte bara ha en budget, utan även en likviditetsbudget som visar hur mycket pengar du faktiskt har på dina konton.
            Likviditetsbudget hoppar jag över, vill egentligen bara ha en övergripande koll på hur det KAN se ut om allt fungerar bra. Jag har redan med försäkringar både för mig själv och företaget. Pensionsparande har jag räknat med 2500 kr/månad, tror det var det jag gjorde förra gången.

"Problemet" jag har är att det ser för bra ut. Om jag tar ut 30000 i lön, fakturerar 6 timmar/dag (alltså faktureringsbara timmar, jag kommer jobba fullt) så ser det ut som jag ändå går jämnt upp. Då har jag varit väldigt försiktig med materialvinst men det är svårt att gissa.
            Jag har räknat med leasingbil, bränsle och försäkring men kommer troligtvis inte leasa. Hittar jag en hyfsad skåpbil kommer jag köpa den för egna pengar.
            Det känns alltså som jag har missat något väsentligt.

/edit
            Jag listar det jag har med som kostnader:
            • Leasingbil
            • Bränsle
            • Lön
            • Arbetsgivaravgifter
            • Annonser
            • Representation
            • Verktyg
            • Företagsförsäkring
            • Bokföring
            • Bilförsäkring
            • Arbetskläder
            • Pensionssparande
            • Sjukförsäkring
            • Mobiltelefon
            • Diverse kostnader
            Diverse kostnader har jag satt 20000 kr/år. Alla andra kostnader är relevanta eftersom jag har tittat på mina tidigare bokslut. Min undran är bara om jag har missat någon utgift, inte om själva siffrorna stämmer.
            Mitt företag

Kommentera

Semestersättning om du inte har det i lön.
              // Nicro

En dator gör att du kan slösa bort tiden på ett effektivt sätt.

www.nicrobild.se www.nicro.se

Kommentera

Nicrosoft skrev: Visa inlägg
                Semestersättning om du inte har det i lön.
                Tack för input, jag har räknat med lön i 12 månader men 0 timmar faktureringsbart i juli. Hoppas det blir rätt ändå.
                Mitt företag

Kommentera

6 fakturerbara timmar om dagen är ju verkligen jättebra om du kan fixa!

"Om du har använt egen bil för tjänsteresor kan arbetsgivaren betala en skattefri
                  bilersättning med 18,50 kronor per mil."

Det är väldigt mycket avgifter och förmånsskatt och annat spännande som kommer hand i hand med leasad bil. Ett alternativ kan vara att du köper bilen själv och sedan ger "den anställda", ja, dig själv i detta fallet, ersättning för bilen.

Det är en annan skola, men det är lite enklare på alla fronter. Om du klarar disciplinen...
                  Alltså! Jag undrar om inte företagsägda bilar är väldigt dyra i drift för om det inte hade varit så, hade alla med vilade EF eller vilande AB haft företagsbilar!

Så är det inte och det är ingen slump!
                  Det betyder att det är väsentligt mycket dyrare att leasa än att äga själv och ta ersättning.

Men visst... man väljer sina utgifter!

Kommentera

Tack för dina tankar angelica!
                    Jag har tänkt om angående leasingbil i firman. Jag privatleasar redan en Nissan Leaf så det känns inte bra att ha två leasingbilar på samma gång. Leasingen av Nissan påbörjades innan tankar om att dra igång firman igen fanns...
                    Så jag köper antagligen en gammal skåpbil på KVD som får hålla i 1,5 år tills leasingen på Nissan har tagit slut. Det finns lite pengar i AB:t fortfarande som jag kan använda.
                    Vad det gäller 6 timmar om dagen så hoppas jag det blir mer. Jag kommer vara inhyrd de första veckorna och får då 8 timmar om dagen. Visserligen får jag inte sålt något material då så det kanske jämnar ut sig.
                    Mitt företag

Kommentera

Working...
                    X