Meddelande

Minska
No announcement yet.

Är en offert bindande ?

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Är en offert bindande ?

    Svar : ja (?) (https://www.e-conomic.se/bokforingsp...rdlista/offert)

    Har nyligen byggt om mitt badrum. Tog in offerter bla. från rörfirman.

    När jag skulle betala inser jag att en del av arbetet inte gjoirts, helt enkelt för att det inte behövdes göras (en omdragning av avloppet för luftare som löstes på annat sätt). Såg också att faktutran var uppdelad på 2 poster, "Material" och "timmtid".
    Vid jämförelse mellan tiderna jag har antecknat, och tiderna dom debiterat skiljer det ENORMT mycket.
    För att inte gå in på detaljer så kort fattat : Fakturan är på 47 000:- (+moms) och jag hävdar att det är 20 000:- för mycket (då har jag räknat med några tusen på material också, men mest timtid)

    Då det var sommar och ansvarige just gått på semester var jag "snäll" och betalde in summan och sa att det kunde ordna sig i efterhand.

    Frågan är; kan det det ?

    Har kontakt med ansvarige som efter sommaren har haft mycket att göra. Jagar och jagar men det drar ut på tiden. Han lovar och lovar, men sist lät det nästan negativt, därför min nyvunnen oro och denna frågan.
    Har jag rätt att få tillbaka pengar på en godkänd offert ? Kan jag hävda att dom inte gjort dom timmar dom debiterat ? Kan jag hävda att dom inte gjort det som offerten utlovat och på så sätt hävda dess ogiltighet ?

    Vad gäller ?

    ---------------
    http://fun.axplock.com
    Ett gott skratt förlänger livet

  • #2
    Om du har fått en offert som säger att arbetet kostar t.ex. 27 000 SEK så är det väl det som gäller? Annars är det ju helt meningslöst att begära offert om det bara är ett önsketänkande från leverantören!
    Johan Norberg, webbutvecklare.

    @GitHub

    Läs min blogg

    Kommentera


    • #3
      http://kostnadsguiden.se/vad-kostar-...pris-och-tips/

      Upp till 15% får kostnaden överskrida förslaget om inte annat är uppgjort. Dock vet jag inte hur det fungerar i efterhand när fakturan redan är betald.

      Men kan det vara så att offerten specificerar priset efter ROT-avdrag?
      Gameboy Genius - Foto: Gatukonst och elektronikporr
      Internklippning:
      1) Snaggning av fångar.
      2) Klippning frisörer emellan.

      Kommentera


      • #4
        Mr T skrev: Visa inlägg
        Vid jämförelse mellan tiderna jag har antecknat, och tiderna dom debiterat skiljer det ENORMT mycket.
        Inte särskilt ovanligt. Fungerar så i så gott som alla branscher där man timdebiterar. Däremot bör du ju ha i åtanke att de mycket väl kan ha debiterat för tid de lagt ned på offerten i sig, tid på kontoret för planering och beställningar och dylikt.
        Avundas aldrig någon det sken av lycka han har för du känner inte hans hemliga sorger.

        Kommentera


        • #5
          När vi offererar installationer av det vi jobbar med så vet jag att kunden får en offert på maskiner och material som behövs (u-balkar, infästningar, rör osv) men att vi har installationsjobbet på timme utöver offertens pris. Men detta är alltid specificerat i offerten.

          Så svaret på din fråga är ju vad som exakt står i offerten du har.

          Att det diffar i tid du har klockat och de debiterat är en annan femma. Har de räknat in restid till exempel?
          My motor is stalled but my wheels are still spinning.

          Kommentera


          • #6
            Tack för alla svar. Väljer att specificera lite mer mitt ärende här :

            Jag hade förutom ett fast pris för "Badrummet", dom också samtidigt att göra om "tvättstugan" på löpande.
            (Var som så att förra ägarna hade använt badrummet som en "kopplingsstation" där alla rör inne i väggarna delade upp sig till andra delar av huset, vilket fick göras om. Tvättstugan fick bli "kranarnas och rörens"-paradis. Med röd lampa och sonar-bip kan man leka "Das Boat" där nere idag. :-) )

            Alltså. offert på "badrummet"
            och
            löpande på "tvättstugan"

            Totalt klockade jag dom på tot. 35 timmar som dom var här. Då är inte restid och ev. arbeten på "firman" medräknat, så lite mer blir det väll.

            På fakturan för tvättstugan deb. 24 timmar - kostnad 11 400:-
            (ytterligare 2 timmar för ett "sidojobb" bet. jag 950:-)
            Tot 26 timmar löpande

            På fakturan för badrummet står det bara "arbetskostand" 20 600:-
            Räknar man lite baklänges med timtid 475:- (vilket enligt kontaktpersonen är billigare då man går på offert) får man att dom vill ha betalt för 43 timmar

            Dom anser att dom jobbat 69 timmar, jag kan sträcka mig till kanske 40 timmar.
            (Vid en sammanräkning över telefonen av tider med ansvarige fick dom ihop att dom hade uppskrivet 42 1/2 timme.)

            Hela badrums fakturan är på 47 125:-
            (20 600 - 6000 = 14 600. I % är det 30% för mycket jag fått betala, på bara timmpengar, om vi antar att det är samma timpris för löpande som för offert.)
            Då det också i fakturan står att jobba ska utföras som inte behövde göras ("Byte av ... luftningsstam upp till andra våning ingår." Montering av golvbrunnen gjorde snickaren på löpande, dock bara 1 timme, men också det skulle göras enligt offerten.) är det också material och arbetstid där som jag blivit lovad på offerten som inte gjorts.

            Jag anser att jag ska betala ca 6000:- för timmarna på "Badrummet".

            Så jag hävdar att jag vill ha tillbaka 20 000:- (En avrundad och bra summa för timmar och material.)

            Orimligt ? Dom har ju både räknat galet OCH inte gjort det som står på Offerten.

            (Tvättstuge fakturan anser jag vara okej och den har gått på löpande)
            Last edited by Mr T; 2015-09-25, 09:45.
            ---------------
            http://fun.axplock.com
            Ett gott skratt förlänger livet

            Kommentera


            • #7
              Du har ställt frågan lite fel. En offert är inte direkt bindande. Offerten ges ju av företaget (eller personen) som du frågat. Det är ett slags "förslag".

              Däremot blir den - i princip - bindande både för dig och för företaget när du accepterar den. Det är då ni har slutit ett avtal. Då inträder "pacta sunt servanda" som det heter på latin, dvs att "avtal skall hållas".

              Om företaget sedan klarar av att göra jobbet dubbelt så snabbt har ingen betydelse. Det är det färdiga jobbet du betalar för, oavsett hur många timmar dom avsatt.

              Alltså: Om dom skrivit i offerten att det ska ta 50 timmar men faktiskt klarar av jobbet på 25 (utan sämre kvalité, givetvis), så har du bara att betala.

              Men...

              Om uppdraget ändrats väsentligt från de ursprungliga förutsättningarna, dvs de som offerten och avtalet är byggda på, så borde företaget ha gett dig en ny offert eller på annat sätt upplysa dig om skillnaden.

              Och om så är fallet, så gäller självklart inte offerten/avtalet. Man kan liksom inte offerera en bil och sedan leverera en cykel. Eller buss.

              Men, en gång till.....

              I svensk rätt gäller alla typer av avtal, oavsett om dom skriftliga eller muntliga. Det handlar om att styrka vad som sagt/skrivits. Och när (alltså, vad sades/skrevs senast).

              Är du helt säker på att företaget inte pratat med dig ändringarna?

              20 papp är ingen liten summa. Jag förslår att du först ber någon bekant som är lite mindre rörig än du att sätta sig ned och bena ut exakt vad som sagts, skrivits och gjorts. Som i en tidslinje.

              Därefter kan du stämma i tingsrätten. Själv eller med hjälp av en jurist.

              Men som jag ser det så måste du först och främst kunna koka ner strulet till något begripligt för att ha en chans. Inte vara lika rörig som här. Lyckas du med det så kan du alltså hävda att offerten inte längre gällde.

              Sedan får du väl hoppas att domstolen inte tycker att din betalning var ett medgivande av att du accepterade kostnaderna.
              Med vänlig hälsning från
              Danne
              ------
              Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
              Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
              Våga Vägra
              FaceBook

              Kommentera


              • #8
                Jag har också svårt att hänga med men du skriver att det var ett fast pris på badrummet och löpande på tvättstugan. Sedan skriver du att tvättstugejobbet är ok.
                Då är det väl bara att betala det överenskomna priset på badrummet?

                Antagligen har de specat timmarna på offerten så du kan göra rotavdrag. Då är det inte ovanligt att man lägger på timmar och drar av lite på materialet (eller struntar i att dra av...) så sparar du som kund mer pengar via rotavdraget. Inte helt moraliskt rätt (det har varit med i Uppdrag Granskning) men konstigt nog väldigt svårt att förbjuda.

                När jag lämnar offert tar jag alltid i lite extra med timmarna eftersom jag tar risken om något strular (tidskrävande) i arbetet. Det gör nog de flesta, speciellt nu med tanke på att det finns mycket att göra inom branschen.
                Mitt företag

                Kommentera


                • #9
                  Danne V skrev: Visa inlägg
                  Däremot blir den - i princip - bindande både för dig och för företaget när du accepterar den. Det är då ni har slutit ett avtal. Då inträder "pacta sunt servanda" som det heter på latin, dvs att "avtal skall hållas".

                  Om företaget sedan klarar av att göra jobbet dubbelt så snabbt har ingen betydelse. Det är det färdiga jobbet du betalar för, oavsett hur många timmar dom avsatt.
                  Det var det jag misstänkte att genom att godkänna offerten så måste jag betala. (Synd att inte Ansvarige redan i mitt första brev, då jag just ställde den frågan svarade lika enkelt som du utan dragit ut på det i 1-2 månader. Fast jag kanske var lika rörig i mitt brev till honom.)

                  Snackade med ansvarige och han meddelade att när han räknar på ett jobb som detta går han efter schabloner. Det var väll bara det att det i mitt badrum så gick det så väldigt enkelt. Istället för antagligen beräknade ca 5 dagar gick det på knappa 2 dagar. (eller vad det nu blev)

                  Naturligtvis har jag ju fått ROT på allt, men ändå..... Pengarna kunde jag haft till annat roligt, bara där skon klämmer.

                  Danne V skrev: Visa inlägg
                  Om uppdraget ändrats väsentligt från de ursprungliga förutsättningarna, dvs de som offerten och avtalet är byggda på, så borde företaget ha gett dig en ny offert eller på annat sätt upplysa dig om skillnaden.

                  ......

                  I svensk rätt gäller alla typer av avtal, oavsett om dom skriftliga eller muntliga. Det handlar om att styrka vad som sagt/skrivits. Och när (alltså, vad sades/skrevs senast).
                  Ansvarige medgav att just en del av offerten inte gjorts. (avloppsstammen upp till andra våning) Kan ju diskuteras hur "väsentligt" den var.
                  Blev nu att då jag har andra saker som ska göras som dom erbjuder sig göra "gratis" som kompensation. Jag har sagt OK till detta.

                  Så några 20 000:- kommer jag inte se till, och som du (ni) beskriver så har jag nog ingen changs att få dom då jag godkänt offerten och som du skriver, jag betalar för resultatet, inte för timmarna det tog att göra det.
                  (Var ju mest timmarna jag bedömde som orimligt hög kostnad. Materialet handlade inte om stora summor, tror jag.)

                  Danne V skrev: Visa inlägg
                  Är du helt säker på att företaget inte pratat med dig ändringarna?
                  Väll en definition "om att pratat med mig". Rörmokaren som var har jag för mig tog sig en titt och muttrade väll ungefär "Det behöver vi ju inte göra." och fortsatte sedan med sitt.

                  Vid en liknande incident, även där offert som ändrades, sa snickaren ungefär samma, men sedan ringde ansvarige upp mig dagen efter, meddelade läget och vi kom den gången överens om att det var ändringar från offerten och för att slippa räkna på ny offert körde vi löpande, något som alltså båda parter som gjorde upphandlingen från början var med och godkände.

                  Danne V skrev: Visa inlägg
                  20 papp är ingen liten summa. Jag förslår att du först ber någon bekant som är lite mindre rörig än du att sätta sig ned och bena ut exakt vad som sagts, skrivits och gjorts. Som i en tidslinje.


                  Ja jag blir nog lite rörig då det är starka känslor - vilka kommer av avsaknaden av 20 000:- - då jag skriver och försöker beskriva allt i en och samma mening.

                  Kanske min kvinnliga sida

                  Men då jag nu fått lite mer info om "offert" och också talat med ansvarige får jag anse ärendet avslutat (efter att dom fixat "kompensationsjobbet", när nu det blir.)

                  Ett stort tack för all hjälp. Alltid skönt att få snack ut och få andras infallsvinklar och kunskap till råds över sina problem.
                  ---------------
                  http://fun.axplock.com
                  Ett gott skratt förlänger livet

                  Kommentera

                  Working...
                  X