Meddelande

Minska
No announcement yet.

Investeringskalkylering

Minska
X
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Investeringskalkylering

Jag ska starta företag och behöver jämföra om jag ska köpa en maskin-datorutrustningen eller leasa den. På gymnasiet läste jag investeringskalkylering och jag tänkte använda nuvärdesmetoden för att jämföra mina alternativ men upptäckte att jag inte har räknat med olika inbetalningsöverskott under olika år.

Om jag kan leasa maskinen/datorn för 160000:-/år då allt ingår jämfört med köpa maskinen/datorn för 350000:- med driftskostnader på ca 36000:-/år. Maskinen/datorn kommer jag troligtvis att kkunna använda i ca 7 år och i dagsläget kan man köpa 7-åriga maskiner/datorer för 10000:-. Halvvägs (ungefär fjärde året) behövs renovering och service för i runda tal 30000:-, och jag kommer även att behöva en utbildning för 15000:- för att kunna hantera maskinen/datorn.

Hur räknar jag om jag vill använda formeln K=a*diskoneringstabell C+R*diskonteringstabell B-G

Eftersom jag inte helt har bestämt inriktningen på företaget och har flera olika alternativ på maskiner och datorutrustning behöver jag kunna göra de här kalkyleringarna själv, kan någon hjälpa mig?

Du behöver inte använda dessa tabeller och formler utan lite klassisk enkel matematik
    Gör en uppställning i excel, jag bifogar ett exempel
    Bifogade filer
    Writing programs that get things done is good. You’ll never make it as a C# programmer if your programs don’t actually do something — unless, of
    course, you’re a consultant.

Kommentera

Working...
    X