Meddelande

Minska
No announcement yet.

Frågor om rättigheter och patent av idé/webbapp

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor om rättigheter och patent av idé/webbapp

    Hallå!

    För ett par veckor sedan hade jag praktik i en snubbes musikstudio. Han hade ett system där han katalogiserade saker för hand på papper. Jag nämnde att jag kunde fixa ett webbsystem för detta i stället. Jag hade redan en lösning som jag själv byggt på som kunde byggas vidare för att underlätta katalogiserandet avsevärt. Någon dag senare presenterade jag en demo av appen för honom och han sken upp och bad mig att jobba vidare på den.

    Kruxet nu är att jag aldrig sa att jag redan hade en grund och jag vill undvika att hamna i en tvist. Jag såg jag det bara som en kul grej att hjälpa till, men nu i efterhand inser jag att jag borde ha gjort klart för honom direkt att jag redan var igång med projektet och att jag planerade att ta idén vidare, men att jag vill ge en licens av den färdiga appen till honom.

    Min praktik (som för övrigt inte har något alls med webb eller programmering att göra) är över och jag har aldrig fått betalt för att vara där, men när jag började skrev jag på ett kontrakt där det bland annat står att ingenting får lämna hans studio i form av hårdvara, mjukvara etc. Jag har jobbat på appen under delar av min praktik i hans lokaler (jag hade hellre gjort saker som var relaterade till det jag var där för, men han insisterade på att jag skulle jobba på appen) och nu vill jag undvika att han kan hävda att han var med på idén, att jag har gjort det som ett arbete under min praktik och att det bör räknas som att det tillhör hans företag/studio.

    Den är inte färdig än så jag jobbar vidare på den utanför praktiken och jag har hittills visat hur det går två gånger och han har kommit med feedback, vilket gör det hela lite känsligt.

    Han är en bra kontakt och jag vill undvika att hamna i en tvist och bränna broar, vilket är en anledning till att jag har skjutit på att ta upp det hela med honom. Allt startade som sagt bara med att jag ville hjälpa till, men det lilla programmet är attraktiv att sälja vidare, vilket han kommer att inse ganska snart och jag kan inte förutspå hur han reagerar.

    Allt ligger på min server och jag har jobbat direkt mot den, men när den är klar så ska jag installera det på hans server.

    Det borde inte vara något problem och han borde bara bli glad om jag kan ta den vidare. Jag vill ändå undersöka hur jag bäst kan tackla eventuella situationer som kan uppstå. Av det jag beskriver här, hur tolkar ni det, bör jag agera?

    Bör jag ta patent, registrera idén någonstans? Är det i så fall svårt och dyrt?
    Detta är i Los Angeles så kan jag i så fall registrera det i Sverige eller finns det någon amerikansk motsvarighet som jag bör kolla upp?

    Tack för svar!
    Last edited by bassebhu; 2013-09-07, 09:09.
    bassebhu - din kompis bland kompisar

    Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

    Rapportera till bassebhu

  • #2
    Och en till fråga. Om jag har använt bibliotek som jQuery, Fancybox, kodsnuttar som folk har hjälpt mig med här på forumet etc. Hur löser man sånt om man vill sälja appen?
    Last edited by bassebhu; 2013-09-07, 07:46.
    bassebhu - din kompis bland kompisar

    Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
    eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

    Rapportera till bassebhu

    Kommentera


    • #3
      jquery:
      The MIT License is simple and easy to understand and it places almost no restrictions on what you can do with a jQuery project.

      You are free to use any jQuery project in any other project (even commercial projects) as long as the copyright header is left intact.
      fancybo2.x):
      fancyBox licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial 3.0 license.
      You are free to use fancyBox for your personal or non-profit website projects.
      You can get the author's permission to use fancyBox for commercial websites by paying a fee.
      angånde wF så är det väl bara skicka ett PM och fråga tror ingen har något emot det dock
      "det går inte att lära en gammal norrlänning byta namn på irc" - gammalt kinesiskt uttryck

      Kommentera


      • #4
        voigtann1 skrev: Visa inlägg
        jquery:

        fancybo2.x):

        angånde wF så är det väl bara skicka ett PM och fråga tror ingen har något emot det dock
        Great, tack!
        bassebhu - din kompis bland kompisar

        Om du mot förmodan inte är nöjd med kompositionen av ovanstående inlägg,
        eller att det helt enkelt inte nådde upp till dina förväntningtar - var god:

        Rapportera till bassebhu

        Kommentera


        • #5
          bassebhu skrev: Visa inlägg
          Detta är i Los Angeles så kan jag i så fall registrera det i Sverige eller finns det någon amerikansk motsvarighet som jag bör kolla upp?
          Jag har en känsla av att detta gör att du måste kolla upp AMERIKANSK lag.

          Kommentera

          Working...
          X