Meddelande

Minska
No announcement yet.

Enskild firma + pensionär + skatt

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Enskild firma + pensionär + skatt

    Håller på att hjälpa min far att starta upp sin enskilda firma nu när han har gått i pension. Jag har skaffat Visma eEkonomi till honom som vi tänkte använda och det är ju kanon för moms osv. Men hur räknar jag ut skatten egentligen? Och jag är ganska säker på att vi valde att betala in den månadsvis för att slippa ha pengarna på kontot (han skulle kontrollera detta imorgon).

    Men hur redovisar man skatten till Skatteverket? Och hur blir det när han är pensionär.. så betalar han bara pensionärsavgift på 10.21% eller?

    Så vi säger att han har 10000:- i vinst efter kostnader och moms etc är dragna.

    Kan man dra av 10% i schablon på pensionärsavgiften eftersom de ska vara avdragsgilla? Vad är grundavdrag?

    Men den stora frågan är hur betalar jag pengarna till skatteverket på rätt sätt?
    Last edited by UrMe; 2011-08-29, 18:11.
    Woho! 12 år på webforum.nu!

  • #2
    Skittråkigt men genialt svar, ring Skatteverket i morgon. Tel. 0771‑567 567.
    Jag har ringt dem flera gånger och tycker de är väldigt trevliga och föstående trots mina "korkade" frågor.
    Mitt företag

    Kommentera


    • #3
      Poteta skrev: Visa inlägg
      Skittråkigt men genialt svar, ring Skatteverket i morgon. Tel. 0771‑567 567.
      Jag har ringt dem flera gånger och tycker de är väldigt trevliga och föstående trots mina "korkade" frågor.
      Jo farsan ska ringa dem, dock får jag nog ringa och kontrollera jag med
      Woho! 12 år på webforum.nu!

      Kommentera


      • #4
        Det heter ju "preliminär skatt", dvs att ingen vet vad skatten egentligen blir förrän inkomståret är slut och man har deklarerat. Därför ska din pappa berätta för Skatteverket hur mycket han tror sig tjäna och får då betala skatt på det. Det justeras ju i den slutliga skatten, efter deklarationen ändå.

        Men tänk på att han också ska betala egenavgifter.
        Med vänlig hälsning från
        Danne
        ------
        Proformica.com Marknadsföring, webbdesign, webbhotell osv, mm..
        Sacred Skin Ny bok om Sak Yant, traditionell, spiritistisk thailändsk tatueringskonst
        Våga Vägra
        FaceBook

        Kommentera

        Working...
        X